Cum alegi ce afacere sa incepi


Afacerile de nisa pot avea succes daca abordeaza strategia potrivita, dar si afacerile pe pietele unde exista concurenta pot aduce castiguri frumoase. Ce tip de business ti se potriveste si cum faci alegerea? Anda Racsa, manager general la ABC Training Consulting, explica pentru startups.ro ce ar trebui sa iei in calcul inainte sa decizi ce afacere incepi si ce trebuie sa faci ca sa iti maresti sansele de reusita.

 

 

Mizezi pe experienta sau pe oportunitati?
Un antreprenor senior care are deja afaceri in diverse stadii de dezvoltare si decide sa inceapa un nou business, are cel putin trei atuuri: fler, experienta si resurse. Aceste avantaje ii permit valorificarea oricarei oportunitati oferite de piata.

Daca este vorba de un antreprenor junior care isi deschide prima afacere, problema trebuie abordata dintr-un alt punct de vedere. Acesta are sanse mai mari de reusita daca identifica o nisa sau un loc liber pe piata.

Dupa gasirea pietei potrivite, el trebuie sa evalueze corect urmatoarele elemente:

• Informatiile despre domeniul in care vrea sa isi dezvolte afacerea: cererea din piata, specificul produselor si serviciilor, preturile de vanzare, caracteristicile clientilor, potentialii concurenti, avantajele concurentiale pe care le are.

• Abilitatile de mangement ale afacerii – stabilirea obiectivelor si strategiilor de promovare, distributie si vanzare a produselor si serviciilor, organizarea si derularea efectiva a activitatilor si urmarirea rezultatelor.

• Resursele disponibile pentru start-ul afacerii.


Afacere de nisa sau piata aglomerata?
Cred in potentialul unei afaceri de nisa. O afacere de nisa inseamna sa te focusezi si sa satisfaci o cerere pe o piata noua sau pe o piata in formare. Inseamna sa te specializezi si sa furnizezi produse si servicii care sa corespunda perfect cu nevoile identificate pe piata. Inseamna sa-ti cunosti foarte bine clientii si sa construiesti parteneriate de lunga durata.

O afacere care deserveste o nisa de piata poate sa obtina profituri mari, in timp ce o afacere care deserveste o piata in ansamblu realizeaza mai ales vanzari mari.


Afaceri specializate
Cred ca micile afaceri specializate pot sa aiba un succes remarcabil, daca stiu sa se pozitioneze corect pe piata si daca stiu sa-si promoveze avantajele concurentiale.

Specialistii in marketing recomanda urmatoarele tipuri de specializare a firmelor mici:


Cum ataci un segment deja aglomerat
Cei care lanseaza o afacere pe un segment deja aglomerat, trebuie sa ofere produse si servicii care se diferentiaza fata de cele existente pe piata, punand accent deosebit pe urmatoarele atuuri:


Domenii unde afacerile noi au sanse de reusita
Afacerile noi au cele mai mari sanse de reusita pe nisele de piata care se formeaza in umbra business-urilor deja lansate.
De exemplu, se observa ca acum se dezvolta extrem de puternic sectorul imobiliar. Daca ne gandim la spatiile pentru birouri care urmeaza sa fie finalizate in perioada imediat urmatoare, se vor dezvolta multe afaceri in domenii cum ar fi: productia personalizata de mobilier de birou, servicii de intretinere exterioara a imobilelor cu fatade din sticla sau servicii de catering.


Strategie
Pentru a avea sansele unei afaceri de succes trebuie sa intelegi nevoile consumatorilor si sa oferi solutii originale, care sa scoata in evidenta avantajele concurentiale ale propriilor produse si servicii. Deci, trebuie sa cunosti foarte bine business-ul in care vrei sa fii un jucator activ, iar aceasta presupune sa te implici cu multa pasiune, sa ai experienta in domeniu si sa iti exploatezi la maximum abilitatile de management.

De asemenea, cercetarea pietei si inovatia continua sunt motoarele unei afaceri profitabile si durabile, fie ca este vorba despre o afacere in faza de debut sau o afacere care se maturizeaza.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii