Cum alegi trainingul potrivit pentru compania ta
Reprezentantii firmelor din domeniu spun ca alegerea unui training trebuie sa fie strans legata de dezvoltarea competentelor angajatilor. Iar competentele oamenilor din echipa trebuie sa fie legate de obiectivele afacerii. Nu trimiti angajatii la un training pentru ca “este la moda” sau pentru ca vrei sa ii motivezi, ci pentru ca vrei sa aduci valoare afacerii.
Eugen Dragomir, Director de Vanzari-Marketing la Codecs, enumera pentru startups.ro o serie de situatii care au loc in cadrul companiilor si duc la alegerea unui training.
Prima este legata de faptul ca oamenii vor sa participe la deciziile care ii afecteaza, sa fie informati, sa simta o motivatie si o apartenenta la organizatia din care fac parte. Daca managerii nu stiu cum sa exercite un leadership coerent, aceste lucruri nu se pot intampla.
A doua este legata de diviziile de vanzari care trebuie sa fie cat mai performante. Angajatii din aceste departamente nu trebuie doar sa vanda un produs, ci sa aiba capacitatea de a lega relatii de parteneriat cu persoane de contact din cadrul organizatiilor client.
O alta situatie este legata de aparitia a tot mai multe proiecte in cadrul unei organizatii. Astfel, se face simtita nevoia de a avea angajati cu competente de project management.
Ce-a de-a patra motivatie este legata de dorinta managerilor de a obtine performate inalte prin lucrul in echipa si de a face echipele sa colaboreze mai bine pentru atingerea obiectivelor.
In cazul acestor situatii, problemele pot fi rezolvate prin trimiterea anagajatilor la un training potrivit. Insa, inainte de alegerea unui astfel de program, reprezentantii companiilor din domeniu iti recomanda sa raspunzi la o serie de intrebari:
• De ce ai nevoie de un program de training?
• Ce vrei sa schimbi ca urmare a programului de training?
• Vrei sa schimbi sau sa ameliorezi anumite abilitati sau vrei sa determini o schimbare de atitudine?
• Ce competente trebuie sa aiba angajatii pentru atingerea obiectivelor afacerii?
• Cine sunt persoanele din companie care ar trebui sa posede competentele identificate?
• Cum pot fi invatate cel mai bine aceste competente? (prin observatie, reflectie, experiementand etc.)
• Care sunt rezultatele pe care le astepti in urma acestui training?
• Cum va arata programul de follow-up al acestui program de training?
Criterii de selectie
Un criteriu de selectie foarte important in alegerea unui training este legat de durata de timp pe care se desfasoara. Majoritatea companiilor nu isi permit sa scoata oamenii din activitatea lor zilnica de-a lungul multor zile. Eugen Dragomir spune ca, in mod obisnuit, unui om ar trebui sa i se ofere training in jur de opt – zece zile pe an. Dar sunt multe organizatii care nu ofera decat cel mult trei zile pe an.
“Inca mai exista companii care isi trimit oamenii la traininguri pentru ca este la moda sau cumpara programe de coaching cu durata de una-doua zile, fara sa se gandeasca la faptul ca pentru a pregati un coach ai nevoie de ani, nu de zile”, spune pentru startups.ro Rares Manolescu, Senior Manager la HumanInvest.
Alegerea unui curs online are avantajul pretului mai mic si al faptului ca angajatii nu sunt scosi din activitatea zilnica pe durata desfasurarii. Insa, specialistii spun ca fara interactiune este greu sa formezi niste abilitati solide.
“Nu ajunge numai sa citesti si sa dai niste teste online ca sa ai pretentia ca ai abilitatile necesare. Combinatia optima ar trebui sa cuprinda atat cursuri online, cat si intalniri fata in fata, incadrate intr-o politica de invatare pe termen lung. Online oamenii ar trebui sa aiba acces la cunostinte iar offline ar trebui sa poata pune in practica ce au invatat si sa experimenteze”, spune Eugen Dragomir.
Importanta in alegerea unui training este si originalitatea acestuia.
“Un program original de training nu va putea fi niciodata inlocuit cu o <poveste> de 1-2 ore pe care un trainer o poate improviza in urma citirii unei carti. Asta pentru ca in nici o carte nu se va gasi tehnologia de instruire care asigura succesul acelui program”, spune Rares Manolescu.
De asemenea, un program de training ar trebui sa fie urmat de un follow-up. Acesta nu inseamna doar ca dupa terminarea cursului trainerul vine si sta cateva ore de vorba cu participantii pentru a face o recapitulare a notiunilor invatate.
“Un program de follow-up ar trebui sa includa instrumente care sa masoare gradul de cunostinte acumulate de participanti din momentul sesiunii de training si pana in prezent (eventual comparate cu o evaluare initiala), plus evaluarea modificarilor de comportament, pe baza feedback-ului cerut celor din jurul angajatului”, explica Rares Manolescu.
Sesiunile de follow-up ar trebui sa contina activitati special create pentru a stimula recapitularea notiunilor cheie. Nu in ultimul rand, follow-up-ul ar trebui sa includa si sesiuni individuale de coaching, in care trainerul sa revizuiasca periodic, impreuna cu fiecare participant, progresul in stapanirea notiunilor invatate.
Momentul potrivit
Eugen Dragomir spune ca nu exista momente favorabile sau mai putin favorabile din viata unei companii cand ar fi bine sa iti trimiti echipa la un training.
“Eu cred in dezvoltarea continua bazata pe experimentare si practica. Daca performanta inalta nu se poate atinge decat prin dezvoltarea competentelor personalului, in care si trainingul joaca un rol, atunci sistemul de training devine un instrument managerial de cea mai mare importanta”, spune Eugen Dragomir.
Rares Manolescu spune ca in mod cert, dupa ce ai inceput implementarea unei schimbari in companie si oamenii au inceput sa lucreze in noul context, este bine sa te gandesti la un training. Acesta ar trebui oferit ca sprijin pentru a avea performante mai bune si nu ca beneficiu, pentru a motiva oamenii sau a-i face sa uite de greutatile prin care trec.
Reprezentantul HumanInvest spune si ca, uneori, decizia de achizitionare a unui program de training vine pe fondul unei scaderi in performanta unui anumit grup de angajati si atunci managerii considera ca este justificata nevoia de training.
“Este important sa fie inteles foarte clar ca un training nu va ajuta la cresterea performantei atata vreme cat nu este sustinut puternic de catre managerul acelui grup de angajati. Participantii la o sesiune de training nu vor putea fi <vaccinati> impotriva scaderii performantei daca nu primesc si sprijinul managerului lor. Si acest proces este la fel de important ca si trainingul in sine”, spune Rares Manolescu.
Cele mai cautate traininguri
“Grupul tinta in care se investeste cel mai mult in acest moment pare a fi managementul, cu accent pe grupul de middle si frontline. In cadrul acestui grup, consideram ca cele mai cautate abilitati sunt cele de leadership, eficienta personala, comunicare, influentare si dezvoltare a echipei”, explica Rares Manolescu.
Si Eugen Dragomir spune ca cele mai solicitate cursuri sunt legate de formarea abilitatilor manageriale (comunicare, managementul performantei, leadership, motivare, delegare, conducerea echipei, managementul personalului sau managementul timpului). Urmeaza apoi trainingurile pentru formarea abilitatilor personalului de vanzari, cele de project management si cursurile legate de activitati de dezvoltare si lucru in echipa.
“In momentul de fata isi fac loc cu destul de mult success, insa fara a avea un volum deosebit, trainingurile care dezvolta abilitati de coaching pentru manageri si cele legate de dezvoltarea personala”, adauga Eugen Dragomir.
Managerii incep sa devina din ce in ce mai constienti ca trebuie sa urmareasca modul in care sunt exersate si aplicate in companie cunostintele invatate la un training. Astfel, Eugen Dragomir spune ca acestia incep sa solicite metodologii prin care anagajatii sa aiba acces online la informatiile ce urmeaza sa fie predate; sa se poata auto-testa; sa fie indrumati in aplicarea celor invatate iar intalnirile fata in fata sa aiba rol de experiementare a cunostintelor si nu de predare.
Redactor: Paula Safta
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.