Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

In normele metodologice de aplicare a Ordonantei privind intreprinzatorii tineri se mentioneaza ca cel putin 1.100 de microintreprinderi vor primi finantare, pana la sfarsitul anului viitor.

Eusebiu Burcas spune ca marele avantaj al programului este ca fondurile pot fi folosite drept capital de lucru.

Marian Manolache adauga la avantaje sistemul functional de finantare si de garantii pentru creditare, precum si costurile de functionare reduse.

"Cel mai mare avantaj vine chiar din conditionarile ordonantei: avantajul ca vor lucra in baza unui plan de afaceri, chiar si fortat, si cel unei monitorizari. Din pacate, foarte multe afaceri incep fara business plan, iar lipsa monitorizarii poate face ca, uneori, managerul sa faca greseli ce pot costa mult", mentioneaza Marian Manolache.

Cum se inregistreaza microintreprinderile debutante
Ordonanta privind intreprinzatorii tineri a aparut la inceputul acestei luni si a fost publicata in Monitorul Oficial pe 9 februarie.

Roxana Craciun, consilier la AIPPIMM, spune ca de la data publicarii  Ordonantei in Monitorul Oficial, tinerii isi pot rezerva numele firmei la Registrul Comertului.

"Pentru a veni in sprijinul beneficiarilor, in decursul lunii februarie, AIPPIMM va posta pe site-ul institutiei un Ghid al Solicitantului in care vor fi detaliate toate aspectele ordonantei, inclusiv modul de aplicare, pasii care trebuie urmati si perioadele de timp aferente. De asemenea, in Ghid  va fi inclus  si modelul planului de afaceri pe care beneficiarul va trebui sa-l completeze online", precizeaza Roxana Craciun.

Eusebiu Burcas spune ca este binevenit un astfel de ghid, deoarece in ordonanta si in normele de aplicare sunt numeroase neclaritati.

Dupa publicarea Ghidului Solicitantului, antreprenorii tineri isi vor putea inregistra firmele la Registrul Comertului.

Dupa cel mult zece zile lucratoare de la inregistrarea la Registrul Comertului a SLR-D-ului, antreprenorul debutant o notifica OTIMMC-ului unde-si are sediul. Apoi, Registrul Comertului trimite, electronic, datele aferente catre AIPPIMM, prin OTIMMC.

Dupa inregistrare, se depune, online, solicitarea de finantare, pe site-ul AIPPIMM. Se completeaza un plan de afaceri, pe site-ul Agentiei, iar aplicatia afiseaza un mesaj de confirmare a inregistrari planului de afaceri, a punctajului obtinut si a numarului de inregistrare.

Data la care va fi activa inregistrarea online va fi afisata  pe site-ul Agentiei cu cinci zile inainte de data inceperii procesului de inregistrare.

Inscrierea microintreprinderilor se face pana la epuizarea bugetul alocat.

Planul de afaceri este evaluat online, de aplicatia care genereaza un punctaj pe baza criteriilor (domeniu, numarul de locuri de munca create, ponderea investitiilor, localizarea, utilizarea noilor tehnologii, schema de finantare). Punctajul minim este de 60 de puncte, iar cel maxim este de 100 de puncte.

Eusebiu Burcas precizeaza ca este interesant modul de punctare a companiilor, fiind avantajate cele din productie si din mediul rural.

Agentia verifica veridicitatea si coerenta informatiilor din planul de afaceri, si, daca se obtine punctajul minim si verificarile sunt avizate, se aproba finantarea, de principiu.

"Pentru ca se prezinta planul de afaceri, s-ar putea sa apara un fel de <paranoia> in capul antreprenorilor, <daca le fura cineva ideea de afacere?>. Din cauza asta, antreprenorii isi creeaza si foarte grele handicapuri, pentru ca nu studiaza foarte mult piata, sa vada care sunt principalii sau potentialii concurenti pe zona asta", adauga Eusebiu Burcas.

Beneficiarii finantarii trebuie sa dovedeasca AIPPIMM, in maximum zece zile lucratoare de la semnarea contractului, ca au angajat cel putin doi salariati, cu contract de munca pe durata nedeterminata.

Care sunt problemele ordonantei
Consultantii de afaceri spun ca una din cele mai mari provocari ale ordonantei este birocratia ridicata, cu care se vor confrunta antreprenorii.

"Marele dezavantaj este ca, desi in piata inca exista numeroase nevoi nesatisfacute, consumatorii au devenit peste noapte prudenti si atenti la modul in care-si cheltuie banii, ceea ce face ca numai afacerile care se adreseaza nevoilor de baza sa aiba sorti de izbanda sau cele care raspund unui trend atat de puternic, incat orice cumpatare este zadarnicita", spune Madalina Popescu.

Marian Manolache mentioneaza ca cel mai mare dezavantaj este ca, probabil, din entuziasm, vor face acest pas si cei care nu sunt facuti sa fie antreprenori, iar aventura antreprenoriala le va crea doar stres si demotivare, fara sa aiba si beneficiile si realizarile pe care oricine le asociaza unei afaceri.

"Un alt dezavantaj este pentru cei care sunt facuti sa fie antreprenori, dar nu au inca ideea sau cunostintele care sa-i duca catre succes. Poate fi si un avantaj, daca va mai exista si o data viitoare. Cu invataturile din prima experienta vor trece probabil la o experienta de succes. Stiti cum se spune: <Bucura-te ca ai dat faliment. Inseamna ca esti gata sa te apuci sa faci bani>", explica Marian Manolache.

Eusebiu Burcas adauga faptul ca un “dezavantaj” ar fi ca persoanele care se inscriu trebuie sa faca un plan de afaceri, ceea ce nu este un mare atu al antreprenorilor romani.

(Citeste aici mai multe despre elementele de care trebuie sa tina cont cei care se inscriu in program.)

Cand se pierde statutul de microintreprindere debutanta
Statutul de SRL-D se pierde la data de 31 decembrie a anului in care aceasta firma implineste trei ani de la data inregistrarii.

Statutul se poate pierde si inainte de cei trei ani, daca autoritatile constata ca s-a incalcat una din conditiile de infiintare, se poate pierde cand incepe procedura de insolventa sau la 45 de zile lucratoare de la data cand trebuia platita o obligatie fiscala si aceasta nu a fost achitata.

Firma nu mai este microintreprindere debutata si daca, la data depunerii situatiei financiare semestriale sau anuale sau dupa o fuziune sau reorganizare, cifra de afaceri ajunge la echivalentul in lei a 500.000 de euro.

Cand se pierd facilitatile
Facilitatile vor fi recuperate de stat, daca microintreprinderea nu mai indeplineste conditiile, daca aceasta este in insolventa, nu mai are cel putin doi angajati, pe perioada nedeterminata, si nu a reinvestit 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent.

Microintreprinderile vor trebui sa dea inapoi facilitatile si daca intreprinzatorul debutant sau oricare dintre asociatii acestuia a savarsit, pentru a beneficia de facilitatile din Ordonanta, fapte penale, pentru care este condamnat prin hotarare judecatoreasca definitiva.

Alta situatie in care facilitatile sunt returnate este cea in care este executata garantia pentru acordarea creditului ce completeaza investitia.  

Ada Ionascu, Senior Tax Advisor la R&M Audit spune ca pentru sumele datorate, cu exceptia celor din executarea garantiilor, calculul se efectueaza in termen de 30 de zile de la data pierderii calitatii de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant de catre AIPPIMM.

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Varsta de cel mult 35 de ani si conditia ca antreprenorul sa nu mai fi fost implicat in actionariatul
sau conducerea unei firme reprezinta criterii de eligibilitate pentru programul menit sa ii sprijine pe tinerii intreprinzatori.
Firmele acceptate in program primesc 10.000 euro nerambursabili - maximum 50% din planul de afaceri, facilitati fiscale si garantii de 80%, pentru un credit de cel mult 80.000 de euro de la banca care va fi acceptata in acest program.
Consultantii de business spun ca aceasta ordonanta se potriveste afacerilor din servicii (IT&C, consultanta de orice tip etc.) si celor din mica productie. 
Microintreprinderile debutante vor putea fi inregistrate dupa 19 februarie 2011, iar solicitarile de finantare vor putea fi depuse la inceputul lunii martie.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.