Cum iti stabilesti suprafata biroului


In afara de bugetul disponibil, calculele pentru stabilirea suprafetei sediului companiei trebuie sa tina cont si de numarul de angajati, domeniul de activitate al firmei, tipul de sediu (front office/back office) si oferta de cladiri de birouri din zona vizata.

 

Mihai Paduroiu, senior consultant in cadrul Office Division la The Advisers/Knight Frank, spune pentru startups.ro ca suprafata pe care o ocupa fiecare angajat se calculeaza in functie de marimea statiei de lucru, de pozitia pe care o ocupa acesta in companie, de modul sau de lucru (daca activitatea sa implica un anumit numar de ore petrecute in afara biroului sau nu), sinergiile necesare cu celelalte divizii ale companiei, cultura de business a firmei (cultura asiatica versus cea anglo-saxona sau germanica), de comunicarea operationala in interiorul companiei si alte criterii strategice, cum ar fi cresterea viitoare a unui departament.

"Aceasta suprafata este apoi incadrata, in mod ideal, pe suprafata disponibila a cladirii alese, rezultand astfel suprafata necesara. Principiul pe care noi il recomandam este urmatorul: o tranzactie de relocare sau consolidare nu trebuie sa aiba in vedere o suprafata exacta, ci un numar de oameni, care au o asezare specifica. Suprafata estimata este rezultatul cumulat al mai multor factori: design-ul etajului, lumina naturala, accesul catre iesirile de urgenta etc.", explica Mihai Paduroiu.

Alexandru Petrescu, managerul Esop Consulting, spune ca un lucru de care trebuie sa tina cont un manager, cand alege o cladire de birouri, este eficienta imobilului, conform specificatiilor tehnice ale acesteia.

"Eficienta unui spatiu de birouri este data de un cumul de factori, precum forma cladirii de birouri, numarul de fatade ce asigura acces la lumina naturala, <adancimea> ei, numarul si dispunerea stalpilor de rezistenta etc. De exemplu, cele mai eficiente spatii sunt cele din cladirile cu forma dreptunghiulara, cu lumina naturala pe lungimea cladirii, pe ambele fatade. Formele patrate, desi aparent lineare si usor de partitionat, pot fi, in realitate, mult mai dificile, din cauza distantei mai mari intre doua fatade luminate", spune pentru startups.ro Alexandru Petrescu.

El precizeaza ca lumina naturala patrunde maximum sapte - opt metri in interiorul unui spatiu de birou, de aceea zonele de lucru pozitionate dincolo de aceasta limita se confrunta cu problema iluminarii naturale insuficiente.

"Luand in calcul eficienta spatiului, in 200 de mp pot incapea acelasi numar sau chiar mai multe posturi de lucru decat in 275 de mp, intr-o alta cladire si configuratie", explica Alexandru Petrescu.

Madalina Cojocaru, Head of the Office Department la DTZ Echinox, spune ca un alt criteriu care determina suprafata inchiriabila in cladirile de birouri este layout-ul etajului, mai ales daca un etaj se imparte la mai multi chiriasi.

"Exista situatii in care chiriasul cu suprafata mai mica trebuie sa-si amenajeze grupurile sanitare in spatiul inchiriat", detaliaza pentru startups.ro Madalina Cojocaru.

Catalina Jigman, Head of Office Department la CBRE Romania, spune ca firmele incearca sa caute solutii de optimizare a spatiilor de birouri, prin design, dotari tehnice, compartimentarea eficienta a zonei de lucru, pentru a crea un confort deplin angajatilor la locul de munca.

"Pe termen mediu si lung, investitiile in acest sens aduc importante economii bugetare pentru companiile respective si un mediu de lucru optim pentru angajati", subliniaza pentru startups.ro Catalina Jigman.
 

Cum se calculeaza suprafata pentru fiecare angajat
Suprafata pentru fiecare angajat include spatiul de birou sau statia de lucru (biroul, scaunul, chesonul etc), si o cota parte din spatiile comune - ariile sociale, receptia, bucataria, salile de intalniri, culoarele de circulatie, grupurile sanitare (sau cota parte din acestea), terasele si salile de conferinte/sedinte.

"Salile de conferinte sunt de trei tipuri, ca dimensiune: mici, de 17 mp - 18 mp, cu o capacitate de 6 - 8 persoane; mijlocii, de 20 mp - 50 de mp, cu o capacitate de peste 20 de persoane; mari, de 80 mp - 90 mp, unde se pot organiza conferinte sau activitati de training. Ca spatii de relaxare, unele companii, precum cele de IT sau de publicitate, prevad zone unde se poate juca biliard, ping-pong, escaladare pe pereti si alte activitati sportive", mai spune Alexandru Petrescu.

Madalina Cojocaru mentioneaza ca o firma de consultanta va avea un grad de ocupare mai mic (mai multe sali de conferinta, mai multe birouri individuale, zona de open space va fi mai restransa), fata de un back-office sau un call center unde gradul de ocupare este mai mare (80% - 90% lucreaza in open space).
 

Care este suprafata de care poate dispune un angajat
"In functie de activitatea companiei, suprafata inchiriabila poate varia intre 10 mp si 20 mp/angajat, iar in cazul <back-office>-urilor si a call-center-lor aceasta merge sub 10 mp/angajat",  spune Madalina Cojocaru.

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Factorii principali in functie de care se stabileste suprafata unui birou sunt numarul de angajati ai companiei, domeniul de activitate al acesteia si tipul de spatiu (front office/back office).
Suprafata pentru fiecare angajat include spatiul de birou si o cota parte din spatiile comune.
Suprafata inchiriabila poate varia intre 10 mp si 20 mp/angajat, in functie de activitatea companiei.
Companiile care detin in proprietate sediul au o strategie pe termen lung in ceea ce priveste numarul angajatilor.
Dupa criza financiara, companiile si-au realiniat strategiile dupa niste principii clare de imbunatatire a eficientei - cost total lunar per angajat.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii