Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Spre deosebire de inregistrarea unui nume de domeniu, inregistrarea marcii limiteaza domeniile de activitate asupra careia marca este aplicata si inregistrata, astfel ca mai multe marci identice pot coexista daca sunt inregistrate pentru domenii total diferite (de exemplu, marca "Aro" inregistrata de titulari diferiti pentru automobile, respectiv servetele).
"In situatia in care un solicitant inregistreaza un nume de domeniu identic cu o marca deja inregistrata, in cazul in care activitatea ce urmeaza sa fie postata pe site-ul respectiv este diferita de produsele sau serviciile asupra carora are protectie marca inregistrata, nu se poate considera ca titularul site-ului incalca drepturile titularului de marca", explica Gabriela Milcev.
Marcile notorii, folosite o perioada indelungata si intens, care prin publicitate au devenit foarte cunoscute, nu mai au nevoie de inregistrare pentru a fi protejate.
"In masura in care datorita folosintei intense in mediul online o marca (o denumire) a devenit foarte cunoscuta pentru segmentul de public careia se adreseaza, aceasta denumire nu mai are nevoie de inregistrarea ca marca. Dovada notorietatii se face cu studii de piata, cu investitiile realizate in publicitate, cifra de afaceri etc.", adauga Gabriela Milcev.
Cei care au o marca in offline sunt protejati pentru acest drept si in online, chiar daca nu au site, pentru ca atunci cand se ofera dreptul de a detine o marca, in lege nu se mentioneaza mediul in care aceasta poate fi folosita, ci doar produsele si serviciile.
Ce probleme pot sa apara
"In ceea ce priveste utilizarea marcii pe internet, doua probleme apar mai des - inregistrarea de catre un tert a unui nume de domeniu similar cu denumirea ta si utilizarea denumirilor tale in cazul publicitatii contextuale. In ambele situatii, daca nu ai o marca inregistrata, exista sanse minore de a preveni aceste activitati in fata concurentei", precizeaza Bogdan Manolea.
Radu Bozocea spune ca o incalcare a dreptului de marca se produce si in momentul in care se utilizeaza un nume de domeniu asemanator cu altul (cu o litera in plus sau in minus, de exemplu), pentru ca se creeaza confuzie.
"Daca altcineva isi face un alt site cu o denumire asemanatoare cu marca ta din offline si desfasoara activitatile pentru care tu ai protectie oferita de marca, se considera ca-ti incalca drepturile de marca", adauga Radu Bozocea.
Ce se intampla cu domeniile care au la baza cuvinte generice
Consultantii spun ca, daca un domeniu are un nume generic, comun, nedistinctiv (de exemplu, magazin.ro, muzica.ro, pantofi.ro, concurs.ro, flori.ro etc), acest nume nu poate fi inregistrat ca marca, nici de cel care detine domeniul si nici de altcineva, si nici nu exista riscul de a incalca drepturile altcuiva la o marca inregistrata.
"O posibila inregistrare ca marca exista, daca in cadrul site-ului este promovata si o anume imagine, un desen, care poate fi considerat suficient de distinctiv. In aces caz inregistrarea ca marca va fi asupra desenului, iar partea generica nu va fi considerata la dispozitia exclusiva a titularului de marca si va putea fi folosita si de alte persoane pentru aceleasi activitati", mai spune Gabriela Milcev.
Bogdan Manolea mentioneaza ca este adevarat ca denumirea generica nu poate fi inregistrata, insa combinatia intre denumirea generica si domeniul .ro, mai ales daca are un element grafic distinctiv, ar putea fi inregistrata ca marca, ca un tot unitar, mai ales daca se doreste distinctia, inclusiv la nivel vizual, cu alte marci din domeniu, in special daca exista un alt site concurent (de exemplu, pantofi.com care vinde tot pantofi).
Radu Bozocea adauga faptul ca dreptul de marca pentru aceste site-uri cu nume generice este mai greu de aparat in instanta si cel care spune ca este afectat trebuie sa dovedeasca ca inregistrea unui nou domeniu il prejudiciaza.
Bogdan Manolea spune ca exista cazuri in care o marca din offline este un termen generic pentru alt produs sau serviciu ori pentru o utilizare necomerciala, iar in aceste situatii trebuie facuta o analiza, daca marca este folosita in mediul online de altcineva prin incalcarea legislatiei in domeniul marcilor sau nu.
"Daca raspunsul este negativ, atunci titularul marcii online nu are de ales decat sa plateasca consecintele neactiunii la timp sau respectarea utilizarii necomerciale", adauga Bogdan Manolea.
De exemplu, in cazul moment.ro marca offline Moment nu a fost suficienta pentru a recupera numele domeniului identic cu .ro.
Cand nu este nevoie de inregistrarea numelui de domeniu ca marca
Gabriela Milcev spune ca nu este nevoie sa se inregistreze numele domeniului ca marca pentru site-urile facute pentru evenimente de scurta durata, concursuri, tombole etc.
Cristian Popescu precizeaza ca nu s-ar justifica inregistrarea denumirii de domeniu ca marca in situatia in care suportarea costurilor ocazionate de inregistrarea la OSIM a marcii ar depasi beneficiul real pe care protectia juridica a unei marci o ofera titularului. Acesta situatie exista in cazul in care comertul desfasurat de societatea titulara a numelui de domeniu nu este de mare anvergura.
Bogdan Manolea adauga faptul ca, atunci cand un site are un scop necomercial, este inutila orice inregistrarea ca marca.
Ce se mai poate proteja
Pe langa numele domeniului, pentru a proteja un site pot fi inregistrate, distinct, continutul si designul sau grafica.
Romeo Cosma si Radu Radu Bozocea spun ca partea de continut a site-ului (texte, imagini, fotografi si alte elemente originale care apar pe un site) sunt protejate de legislatia drepturilor de autor (legea 8/1996), nefiind necesara o inregistrare specifica.
Cei doi recomanda inregistrarea, la nivel national, contra cost, la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) a operelor originale din continutul unui site.
Radu Bozocea mai spune ca un al patrulea element de protejat la un site poate fi softul, in cazul vanzarilor online, si acesta putand fi inregistrat la ORDA.
Costurile de inregistrare
Costurile pentru a inregistra o marca la OSIM difera in functie de caracteristicile acesteia (marca verbala, marca cu desen) si de numarul de domenii (exista 45 de domenii clasificate) pentru care se solicita.
Taxele pentru inregistrarea unei marci la OSIM incep de la 720 lei, la care se adauga diverse sume pentru desen suplimentar (108 lei), culoare (648 lei) si fiecare clasa suplimentara (180 lei).
Costurile de inregistrare a unei marci la OHIM sunt de 900 euro (primele trei clase) si 150 euro orice clasa suplimentara.
Costurile de inregistrare a unei marci prin WIPO depind de numarul tarilor in care se doreste protectie, de aspectul marcii si de numarul de clase.
Gabriela Milcev spune ca, de exemplu, pentru inregistrarea unei marci verbale in trei tari (Moldova, Polonia si Rusia), pentru trei clase, costurile sunt de 953 franci elvetieni. Se adauga taxe suplimentare pentru culoare (250 franci elvetieni) si fiecare clasa suplimentara (100 franci elvetieni). In functie de tarile alese costurile pot sa difere. Pentru inregistrarea pe cale internationala este necesar sa existe deja o marca sau cel putin o cerere de marca depusa pentru inregistrare in Romania.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Un nume de domeniu poate fi inregistrat ca marca daca indeplineste conditiile prevazute de legislatie (distinctivitate, originalitate etc.), urmand aceeiasi procedura ca in cazul oricarei alte marci - verificarea denumirii, depunerea cererii, selectarea unor anumite domenii etc.
Daca site-ul nu este inregistrat ca marca, ulterior, cel care detine marca offline sau altcineva care o inregistreaza poate solicita radierea domeniului sau poate cere sa il primeasca si/sau sa i se acorde daune de pe urma activitatii site-ului.
Cei care au o marca in offline sunt protejati pentru acest drept si in online, chiar daca nu au site, pentru ca atunci cand se ofera dreptul de a detine o marca, in lege nu se mentioneaza mediul in care aceasta poate fi folosita, ci doar produsele si serviciile.
Daca un site are un nume generic, comun, nedistinctiv (de exemplu, magazin.ro, muzica.ro etc), acesta nu poate fi inregistrat ca marca nici de cel care detine domeniul si nici de altcineva, si nici nu exista riscul de a incalca drepturile altcuiva la o marca inregistrata.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 14 Ianuarie 2011 la ora 11.59