Cum sa acorzi angajatilor parti din afacerea ta
Angajatii cheie pot sa fie fidelizati sau responsabilizati prin acordarea unei parti din companie. In firmele mici si medii, antreprenorii ofera anumitor angajati un procent de sub 5% din afacere, pentru inceput. Beneficiul se adreseaza insa unui cerc restrans de oameni din echipa - top managerii sau alte persoane cheie pentru business.
“Uneori, acesti oameni sunt primiti in randul actionarilor pentru a avea mai putine motive sa isi deschida propria lor afacere. Orice angajat poate fi platit proportional cu realizarile firmei si destule firme procedeaza astfel, insa asociatul, partenerul, actionarul are un statut mai bun”, spune pentru startups.ro Dan Popa, trainer & partener la Team Doctor.
Procentul acordat depinde in mare masura de talia firmei, de forma de inregistrare juridica si de capitalul subscris.
“Pentru o companie medie-mica se incepe in general cu un procent sub 5% (deseori 1%-2%) si se creste gradual pana la nivelul valoric al unui salariu anual. Daca performantele respectivului angajat sunt coplesitoare, se poate depasi aceasta valoare”, spune pentru startups.ro Madalina Popescu, General Manager la Pluri Consultants Romania.
Marian Manolache, Managing Partner la Skill Team, Human Resources Company, precizeaza ca “uneori 0,001% din actiunile unei firme pot sa reprezinte cu mult mai mult decat 10% din alta”.
Metoda de acordare
Practica frecventa arata ca, in general, procentele se acorda din capitalul firmei, iar angajatul devine actionar in limita procentului respectiv din capitalul companiei.
“Angajatul devine deci parte la castig sau la pierdere cu ceilalti co-actionari, in limita procentului sau de participare. Din punct de vedere al cash-ului generat de stock-option, aceasta ii da dreptul la acel procent din profitul companiei (de fapt din dividendele pe care actionarii decid sa le plateasca, pentru ca profitul poate fi reinvestit, el avand partea sa si din profitul reinvestit), incepand cu primul exercitiu financiar de cand a devenit actionar”, explica managerul Pluri Consultants.
Si specialistul Skill Team spune ca atunci cand se cedeaza parti din companie (parti sociale sau actiuni), acestea fac referire la profitul companiei si dau dreptul detinatorului sa primeasca dividende din profit.
“Daca intelegeri speciale stabilesc alta regula, aceasta este de fapt alimentata tot din profitul companiei”, adauga Marian Manolache.
Specialistii spun ca masura de “stock option” (n. red. - masura de acordare de actiuni angajatilor) are mai degraba efecte pe termen mediu-lung si nu reprezinta o sursa de cash imediat pentru angajat. Madalina Popescu spune ca “uneori, actionarii prefera sa dea parti, in loc sa plateasca un bonus prea consistent”.
Domeniile de activitate si tipurile de angajati
In general, domeniile de activitate in care antreprenorii ofera procente din business unor angajati sunt cele din sfera serviciilor, acolo unde, in opinia lui Dan Popa, “business-ul poate depinde in mai mare masura de oameni”.
Consultantii spun ca printre domeniile in care aceasta metoda este folosita mai des se numara consultanta, companiile de telefonie mobila, micile firme de distributie, casele de avocatura, companiile de audit, agentiile de media etc. Practica este mai putin frecventa in industrie, unde se foloseste pe o scara restransa.
Marian Manolache adauga insa ca acest demers nu este neaparat specific unui domeniu, fiind un efect al unor situatii particulare fiecarui tandem antreprenor/angajat.
“Companiile cu organizare de tipul Societate pe Actiuni au aceste practici mai frecvent, dar, demersul este specific unei anumite relatii de incredere intre actionar si anagajat”, explica Manolache.
De asemenea, firmele de talie mica si medie decid in general cooptarea angajatilor in actionariat, iar cele mai intalnite sunt cazurile angajatilor din sfera managementului si din zona de experti profesionali, financiar si de vanzari.
“Firmele mari internationale sau cele cotate la bursa prefera sa le acorde actiuni sau sa le acorde dreptul de a cumpara la pret preferential actiuni”, spune Madalina Popescu.
Ea spune ca acest beneficiu se adreseaza unui cerc elitist, care include top managerii sau alti angajati cheie, precum Key Account Managerii, Head of Research, CFO etc.
Dan Popa spune ca cel mai probabil acesti angajati lucreaza de destul de multa vreme in acea firma si au avut un comportament exemplar, dar specialistul observa insa o “favorizare” in acest sens a persoanelor care controleaza finantele, banii unei firme.
Avantaje si dezavantaje
Acordarea unor parti din companie nu are intotdeauna efectele scontate, si anume fidelizarea si responsabilizarea.
“Deseori apare cazul in care fostul angajat merituos, devenit actionar, incepe sa-si asume roluri de conducere, fara sa detina calitati profesionale de conducator sau fara ca aceasta noua pozitie sa-i fie recunoscuta de patron si, de aici, firme aflate in anormalitatea de a avea doi directori generali si angajati care nu mai stiu de cine sa asculte”, explica Marian Manolache.
Consultantul incurajeaza insa atragerea angajatilor in structura actionariatului, cu conditia ca acest demers sa fie realizat cu multa atentie, cu clauze foarte clar definite si cu accent pe comunicarea ulterioara, care joaca un rol important.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.