Cum sa ai un magazin mai mic, dar eficient
Odata cu scaderea vanzarilor, retailerii au inceput sa isi regandeasca business-ul si sa isi reamenajeze magazinele. Eliminarea din raft a produselor care aduc putin profit si mutarea magazinului intr-un spatiu mai mic sunt doar doua din tendintele prezente pe piata.
Marilena Gheorghe, Client Service Director la Grup Sapte, spune ca retailerii isi reevalueaza retelele de magazine din pricina conditiilor economice nesigure si ca, probabil, ei isi vor rationaliza si mai mult operatiunile, dorind sa se concentreze asupra profitabilitatii, obtinuta in magazinele cu performantele cele mai bune.
"Implicatia acestei strategii de tip <mai putin este mai mult> este faptul ca managerii vor deveni capabili sa ofere o sortimentatie relevanta in portofoliul lor redus de magazine", spune pentru startups.ro Marilena Gheorghe.
Pentru a-si eficientiza operatiunile, una din solutiile luate este micsorarea spatiului magazinului.
"Brandurile internationale au anumite standarde privind suprafata magazinelor, iar variatiile maxim acceptate pot fi de plus - minus 10%. Marcile nationale sunt mai permisive in ceea ce priveste suprafata si dispunerea acesteia. In general, de la brandurile nationale ne putem astepta la cereri pentru reducerea suprafetei. Comerciantii din domeniul IT&electronice au recurs in ultimele 18 luni la eficientizarea spatiului ocupat si au decis in multe cazuri micsorarea suprafetei inchiriate. Alte domenii afectate sunt operatorii de spatii pentru distractie/petrecerea timpului liber si librarii", spune pentru startups.ro Laura Bencze, Research Manager la compania de consultanta financiara CB Richard Ellis Romania.
Suprafata inchiriata de un retailer depinde de domeniul de activitate al acestuia si de oras.
"Un magazin de top, asa numitul <flagship store>, poate avea o suprafata mai mare cu aproximativ cu 10% - 15% decat un magazin <normal>. Astfel, pentru un comerciant din domeniul serviciilor, o suprafata medie ar fi in jur de 80 mp - 100 mp, la capitolul textile si accesorii 120 mp - 160 mp, magazinele de mobila in jur de 500 mp - 1.000 mp (dar pot ajunge si la suprafete foarte mari, de peste 20.000 mp), magazinele de proximitate 150 mp - 200 mp, supermarketurile 800 mp - 1.200 mp, hipermarketurile 8.000 mp - 10.000 mp", mai spune Laura Bencze.
Care sunt consecintele micsorarii spatiului
Principalul avantaj reducerii spatiului unui magazin este legat de scaderea costurilor administrative (chirie, personal, utilitati etc).
"Cel care ofera sortimentatia relevanta in magazinele relevante ca amplasare va atrage cumparatori si, in acelasi timp, va creste marimea cosului mediu. Pentru cumparator, un magazin mai mic poate crea un ambient propice cumparaturilor prin prisma faptului ca este mai primitor, mai prietenos, mai intim si determina un impact mai puternic asupra acestuia, prin efectul de masa. De asemenea, lipsa unui produs din categoria unui producator nu mai pare un capat de tara, pentru ca acesta are o varianta alaturata a altui producator", adauga Marilena Gheorghe.
Nicolae Rotaru, Deputy Managing Director la Qb Promotion, spune pentru startups.ro ca un alt avantaj al reducerii spatiului este scaderea timpului pe care clientii il petrec la cumparaturi in magazin
Dezavantajele reducerii spatiunui unui magazin sunt scaderea cifrei de afaceri, provocata de existenta unui numar mai mic de produse si mai putini cumparatori, precum si un deficit de imagine.
"Pentru producatori, spatiul la raft este redus. Daca privim catre cumparator, intr-un magazin mic, primul care socheaza este pretul, dupa care faptul ca poate nu gaseste marca preferata de iaurt", adauga Marilena Gheorghe.
Cum este amenajat spatiul
Consultantii in merchandising spun ca, odata cu reducerea spatiului, un magazin ar trebui sa se mute din zona in care functioneaza doar daca vanzarile si traficul de cumparatori scade.
"De cele mai multe ori, comerciantii aleg un alt spatiu in aceeasi zona (sau chiar acelasi spatiu, dar micsorat) sau in cazul centrelor comerciale aleg sa se mute in zona de parter, fata de un etaj superior. Daca zona nu se potriveste profilului clientilor pentru acel magazin, comerciantii aleg inchiderea completa a unitatii si relocarea intr-o zona mai favorabila, mai degraba decat micsorarea spatiului", mai spune Laura Bencze.
Anna Popa, Director Comercial la Prohome Service, spune pentru startups.ro ca, in cazul in care magazinul este mutat, si pentru noul spatiu sunt necesare noi studii, pentru a intelege mentalitatea consumatorului, si ca orice tip de spatiu poate fi adaptat.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Principalul avantaj reducerii spatiului unui magazin este legat de scaderea costurilor administrative (chirie, personal, utilitati etc).
Dezavantajele mutarii intr-un spatiu mai mic sunt scaderea cifrei de afaceri, provocata de existenta unui numar mai mic de produse si mai putini cumparatori, precum si un deficit de imagine.
Consultantii in merchandising spun ca, odata cu reducerea spatiului, un magazin ar trebui sa se mute din zona in care functioneaza doar daca vanzarile si traficul de cumparatori scade.
Dupa micsorare, produsele pastrate in magazin sunt cele care aduc o parte importanta din vanzari, in functie de pozitia magazinului si publicul tinta de comsumatori.
Pentru a pastra cel putin 80% din cifra de afaceri, magazinele trebuie sa mentina categoriile de produse cu cel mai mare rulaj, atat ca numar de branduri listate, cat si ca stocuri.
Redactor: Alina Botezau
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.