Cum sa iti eficientizezi plata taxelor


Primul pas pe care trebuie sa il faci pentru a-ti eficientiza plata taxelor si impozitelor este analiza activitatii si a modelului de afaceri folosit. Apoi, trebuie sa identifici posibilitatile de planificare fiscala. In aceasta categorie intra creditele fiscale nefolosite si deducerile speciale de care compania ta nu a tinut cont.

 

Plata taxelor poate fi eficientizata prin cautarea erorilor de abordare si interpretare ale Codului Fiscal, de care nu ai stiut si care iti expun afacerea la costuri fiscale ridicate. Taxele care au cel mai mare impact asupra fluxului de numerar al unei firme sunt TVA-ul si impozitul pe profit, care isi pastreaza in acest an valorile de 19%, respectiv 16%.

"Managementul atent al fluxului de numerar, reducerea costurilor si concentrarea companiei pe liniile de afaceri care aduc cele mai multe venituri si genereaza profit sunt solutiile pentru a plati mai eficient taxele si impozitele", spune pentru stratups.ro Ruxandra Jianu, Partner al departamentului Tax Consulting al casei de avocatura Biris - Goran.

Saptamana aceasta, reprezentantii Ernst & Young au recomandat companiilor, in cadrul unei conferinte in care s-au prezentat modificarile aduse Codului Fiscal in 2009, ca in actualul context economic sa isi orienteze si mai mult decat de obicei strategia spre disponibilitatea numerarului, reducerea costurilor si finantarea sau restructurarea eficienta a afacerii.


Amanarea platilor
In cazul unei crize de lichiditati, o varianta pentru eficientizarea platii taxelor este planificarea fiscala. Aceasta poate sa ofere chiar solutii pentru a amana plata taxelor pentru o perioada mai propice din acest punct de vedere. Din cauza lipsei accesului la credite, in contextul economic actual, este posibil ca unele companii sa ia in calcul amanarea la plata a unor impozite.

"Este mai bine sa nu se ajunga la situatia in care o firma in lipsa de lichiditati sa nu poata sa-si achite la timp taxele si impozitele, adica sa se <finanteze> de la stat", spune pentru startups.ro Alexander Milcev, Partener in cadrul departamentului de Asistenta Fiscala al companiei de consultanta fiscala si audit Ernst & Young.

Mai ales ca o datorie neplatita poate sa duca la alte datorii - penalizarile la neplata taxelor sunt de 0,1% pe zi, iar intr-un an se ajunge la 36,5%. Pana acum, unele companii care nu aveau suficienti bani sa isi plateasca datoriile la stat, alegeau sa contracteze un credit bancar, pentru a le acoperi. Insa, in contextul economic actual, nu se mai poate proceda la fel si firmele raman cu datoriile neplatite catre stat.

"Chiar daca ar fi companii dispuse sa plateasca credite bancare cu dobanda de 36,5%, e posibil sa nu existe banci care sa acorde credite la aceste dobanzi”, spune pentru startups.ro Angela Rosca, Managing Partner la compania de consultanta fiscala Taxhouse.

In general, reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) verifica fisa fiscala a unei companii dupa o luna - doua, constata obligatiile fiscale restante si trimit somatii de plata, care trebuie onorate in 15 zile. In cazul in care nu isi platesc taxele la timp, companiile se pot astepta la masuri precum blocarea conturilor sau sechestrul pe bunuri.

"Semnalele din piata sunt ca organele fiscale au inceput executari silite si trimit somatii de plata, deci nu este o solutie sa nu iti platesti taxele", completeaza Ruxandra Jianu.

Daca taxele s-ar plati semestrial, s-ar reduce timpul necesar pentru calcularea acestora. Prelungirea termenelor de plata a taxelor ar putea ajuta companiile care incaseaza semestrial, insa poate fi defavorabila pentru o companie care incaseaza lunar.

"Depinde foarte mult daca povara adunata in termenul acesta de plata mai lung, nu e prea mare in momentul in care se face plata", mai spune Ruxandra Jianu.


Atentie la TVA
In momente de dificultati de lichiditate, companiile vor trebui sa fie si mai atente decat de obicei in ceea ce priveste TVA–ul datorat si cel primit. Alexander Milcev spune ca din cauza lipsei de lichiditati de pe piata, in 2009, va creaste presiunea pe fluxul de numerar a firmelor care au contat mult pe rambursari frecvente de TVA. Este exemplul constructrilor si al exportatorilor, dar sunt influentate si alte domenii, precum retail-ul, industria auto si siderurgia.

"Se asteapta ca perioada de incasare a creantelor de la clienti sa se mareasca si la fel si cea de rambursare a TVA-ului de catre autoritatile fiscale", mai spune Alexander Milcev.

In aceste conditii, s-ar putea sa apara mai multe dificultati privind plata la timp a taxelor si impozitelor din partea companiilor.

"Un ajutor real pe care ar putea sa il primeasca companiile ar fi legat de o amanare la plata unor impozite, nu atat o diminuare a lor, cat o amanare legata de faptul ca la randul lor incaseaza foarte greu acei bani de la clientii lor. Legislatia europeana permite ca TVA-ul sa fie platit cu o amanare fata de momentul in care el este trecut efectiv intr-o factura", adauga Angela Rosca.

In prezent, in momentul in care o companie emite o factura cu TVA, acel TVA colectat trebuie achitat pana pe 25 ale lunii (trimestrului) urmatoare (urmator) catre bugetul de stat, chiar daca firma nu a incasat banii de la client. Spre deosebire de celelalte companii, microintreprinderile platesc TVA–ul trimestrial. Impozitul pe profit trebuie platit trimestrial, iar cel pe salarii si asigurarile sociale se platesc lunar.

Atentie insa la controalele fiscului, care vor fi mai dese si mult mai agresive si companiile vor trebui sa fie mai pregatire decat pana acum”, subliniaza Alexander Milcev.

De asemenea, Alexander Milcev mai spune ca reprezentantii fiscali vor fi mult mai rigurosi in ceea ce priveste rambursarea TVA-ului, acestia putand sa prelungeasca controalele si sa ceara mai multe justificari decat pana acum.


Mai multe afaceri sub aceeasi umbrela
Pentru grupurile de firme cu structuri de actionariat complicate, din cauza carora platesc un volum ridicat de impozite, o simplificare a structurii prin crearea de companii de tip holding ar putea duce la eficientizarea costurilor fiscale totale la nivel de grup sau actionariat.

Structurile de tip holding se folosesc in cadrul companiilor mari, cu mai multe tipuri de afaceri. Sunt interesate de acest mod de organizare si firmele romanesti care isi dezvolta afacerile in afara Romaniei si au filialele in alte tari.

Din pacate, prin legislatia actuala, Romania nu incurajeaza astfel de companii, existand o dubla impozitare in cazul holdingurilor", explica Angela Rosca.

Olanda, Elvetia, Malta, Cipru sau Luxemburg sunt printre tarile europene care incurajeaza companiile de tip holding, prin neimpozitarea lor excesiva, aplicarea unor scutiri de impozite pentru anumite castiguri de capital sau pentru dividende si o administrare mai usoara a celorlalte companii din grup.

"Exista jurisdictii unde stabilirea unei companii de tip holding, a unei companii de finantare sau, de exemplu, a uneia care sa detina drepturile de proprietate intelectuala din cadrul unui grup sunt impozitate in mod favorabil", mai spune Angela Rosca.

Valoarea impozitelor care ar scadea prin restructurari fiscale la nivelul unui grup se poate estima in functie de modul de organizare al companiei, de actionariat, de speciful domeniului de activitate, de jurisdictia fiscala aleasa si altele.

"S-ar putea ca efectul sa fie o reducere de la 30% la 15% per total, dar un astfel de calcul nu poate fi generalizat, ci doar efectuat in detaliu pentru fiecare speta in parte", adauga Angela Rosca.

Alta varianta pentru eficientizarea platii taxelor in cazul unui holding este reorganizarea si restructurarea unor companii care se vor ocupa de administrarea altor societati din grup. In acest caz, companiile - administrator vor fi remunerate pentru aceasta activitate de catre celelalte firme din grup. Eficientizarea se realizeaza si prin repartizarea unui tip de activitate catre o singura companie din cadrul holdingului.

"In general, tendinta este ca antreprenorii care desfasoara mai multe tipuri de activitati sa le faca pe societati diferite, ca sa nu se amestece activitatile, veniturile etc", explica Ruxandra Jianu.

In Romania, s-au indreptat spre astfel de structuri mai mult producatorii si distribuitorii de bunuri de larg consum si firmele imobiliare, dar structura poate fi folosita in orice domeniu.

Plata taxelor poate fi eficientizata si daca holding-ul este inregistrat in alta jurisdictie fiscala decat Romania, daca intre tara noastra si cea in care se infiinteaza holding-ul exista un tratat de evitare a dublei impuneri.

"Tratatele de evitare a dublei impuneri prevad cote de impozitari speciale pentru anumite categorii de venituri pe care compania mama sau compania din jurisdictia fiscala respectiva le obtine de la firma din Romania, pentru veniturile din dobanzi, veniturile din redeventa, din dividende, comisioane etc", descrie Ruxandra Jianu.

Pentru a aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri este nevoie ca societatea - mama, din alta jurisdictie decat Romania, sa prezinte certificatul ei de rezidenta fiscala companiei romanesti cand se face plata venitului catre aceasta.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii