Factoringul - crestere de 10% in 2016 si pondere consistenta a clientilor IMM


Piata de factoring a depasit anul trecut pragul de 4 miliarde de euro, conform unui studiu efectuat de Asociatia Romana de Factoring (ARF).

 

Numarul total de clienti care au derulat operatiuni de factoring in 2016 a crescut cu 10% fata de 2015, in timp ce numarul de relatii comerciale a crescut anul trecut cu 25%. 

"Este al treilea an consecutiv cand piata de factoring se afla in crestere. Un element imbucurator este legat de tipul de clienti care au accesat acest tip de finantare, si anume companiile din segmentul IMM. Acestea si-au crescut ponderea la 40% in total volume, in conditiile in care in 2015 ponderea fusese de 29%.  Desi factoringul de import a inregistrat cea mai mare crestere, de 15%, in cifre absolute, cel mai mare volum l-a inregistrat in continuare factoringul intern, cu un plus de peste 300 de milioane de euro fata de 2015", spune Bogdan Rosu, presedinte ARF.

Anul trecut, la categoria factoring intern, produsul care a generat cele mai mari volume gestionate a fost factoringul fara regres, cu o crestere de 21%, potentat de evolutia pozitiva a "reverse" factoring-ului, care a depasit suma de 800 de milioane de euro.

In ceea ce priveste domeniile care s-au finantat prin factoring intern, pe primul loc ca pondere se mentine domeniul constructiilor, cu 19,4% din total volume, insa in scadere cu 3,5% fata de 2015. Aceasta scadere a fost cauzata in principal de dimensiunea redusa a proiectelor de infrastructura, sustinute de cheltuielile de capital limitate. Domeniul constructiilor este urmat ca pondere de doua sectoare cu evolutie pozitiva, FMCG (cu o pondere de 18,6%, in crestere cu 4,5%) si IT (cu 14,7%, in crestere cu 3,5%). Sectorul FMCG, atat pe segmentul alimentar cat si nealimentar, a fost puternic sustinut de avantul pe care l-a luat consumul, in baza cresterilor de venituri ale populatiei si scaderilor de taxe, care au dus la ieftinirea marfurilor la raft.

Factoringul de export a crescut cu 9% fata de 2015 si a ajuns la un nivel de aproape 650 de milioane de euro. Principalul domeniu de export care s-a finantat prin factoring a fost si in 2016 sectorul metale/chimicale, cu o pondere de 36% din total volume, insa si acesta in scadere cu 17% fata de 2015.

Reprezentantii ARF spun ca scaderea volumelor derulate prin factoring de export de catre companiile din sectorul metale/chimicale, arata ca cererea pentru export a deseurilor si a produselor metalice finite s-a diminuat semnificativ si s-a tranzactionat la preturi tot mai mici, nivelul preturilor la metal si capacitatea de productie din China putand fi cu greu concurate. Insa, o evolutie pozitiva s-a inregistrat in domeniul  energiei (cu o crestere de 8,2%), precum si in domeniul auto, utilaje si echipamente (cu o crestere de 7,5%), care confirma Romania ca hub important al industriei auto in Europa.

Factoringul de import a inregistrat si el o crestere de 15%, confirmand astfel ca expansiunea consumului s-a bazat mai putin pe capacitatea de productie nationala, limitata cantitativ si depasita tehnologic si calitativ, ci mai ales pe importuri. Ca pondere, cea mai mare crestere la importurile derulate prin factoring a avut-o sectorul IT&C. Reprezentantii ARF spun ca acest fapt se poate datora importului de produse IT, fie ca vorbim de produse hardware sau software, pentru zona de consum retail sau B2B.

"Pe langa cresterea consumului de produse electronice si IT,  trebuie sa avem in vedere si faptul ca in 2016 multe firme, in special IMM-uri, au demarat un proces de retehnologizare sprijinit de anumite proiecte cu fonduri europene, lucru care a generat o crestere a cererii. O premiera demna de mentionat pentru 2016 vizeaza activarea unui nou produs in piata: reverse factoring de import. Volumele realizate nu sunt neaparat relevante la nivelul pietei, insa trebuie remarcat in sensul diversificarii paletei de solutii pe care factoringul le ofera companiilor", spune Bogdan Rosu.   
 

Factoringul devine o optiune de finantare din ce in ce mai la indemana pentru IMM-uri
Termenele de plata contractuale au continuat sa creasca in majoritatea sectoarelor, fapt care pune o presiune din ce in ce mai mare pe companiile mici si mijlocii.

"Observam o tendinta generala de a extinde termenele de plata catre furnizori, pe care incepem sa o regasim in din ce in ce mai multe domenii. Pentru ca extinderea acestora face ca banii sa se incaseze mai greu, firmele cauta solutii pentru optimizarea cash flow-ului pe fondul unei lichiditati scazute. Multe din aceste companii sunt IMM-uri,  pentru care factoringul a  devenit  principala optiune de finantare la care apeleaza,  antreprenorii intelegand tot mai bine beneficiile pe care le ofera acest produs”, spune Bogdan Rosu.

Informatiile pentru evaluarea pietei de factoring la nivelul anului 2016 au fost furnizate de catre membrii ARF - Access Financial Services IFN, Banca Comerciala Romana S.A., BRD – Groupe Societe Generale S.A., Banca Transilvania S.A., EximBank, IFN Next Capital Finance S.A., ING Bank Romania S.A., Piraeus Bank Romania S.A., Raiffeisen Bank S.A., Unicredit Bank S.A., incluzand, de asemenea, si date oferite de institutii non-membre, precum si un estimat si pentru ceilalti jucatori care nu au putut participa la studiu.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii