Motivarea non-financiara a angajatilor


Conditiile economice din piata aduc schimbari nu doar in cazul bonusurilor financiare acordate de companii angajatilor. Si motivatiile non-financiare au de suferit, pentru ca bugetele alocate acestui domeniu se restrang semnificativ. Situatia din piata ii face si pe angajati sa nu se mai astepte la recompensele pe care le primeau.

 

Situatia actuala de criza ii face pe angajati mult mai putin revendicativi si, in mod normal, angajatorii vor profita de pe urma acestui fapt reducand primele de sarbatori si taind zdravan din bugetele de petreceri, team-building-uri si cadouri”, spune pentru startups.ro Alexandru Talmazan, Managing Partner la compania de consultanta Wrightson Romania.

Daca anul trecut firmele ofereau nenumarate training-uri, petreceri sau diferite tipuri de abonamente de loisir, inca din decembrie 2008, efectele crizei s-au facut simtite. Iar anul acesta va aduce o selectie mult mai riguroasa asupra modului in care sunt cheltuiti banii companiilor.

Firmele isi vor proteja resursele, multe vor renunta la acordarea de beneficii si vor muta bugetele catre salarizare si investitiile principale. La randul lor, angajatii isi vor schimba asteptarile si multi dintre ei vor fi dispusi sa renunte la beneficii in favoarea sigurantei locului de munca”, spune pentru startups.ro Dorina Paun, Managing Partner la DC Skope Consulting.


Cum motivezi angajatii in perioada de criza
Chiar daca ordoneaza bugetele cu mai mare atentie si renunta la anumite beneficii non-financiare, companiile trebuie sa continue sa investeasca in comunicarea cu angajatii, o forma de motivare care se poate dovedi un mare castig in contextul crizei.

Managerii trebuie sa-si asume responsabilitati si sa comunice clar si direct care este situatia firmei, care este impactul crizei, ce schimbari se produc, care sunt asteptarile firmei, precum si deciziile legate de salarizare si siguranta locurilor de munca”, precizeaza Dorina Paun.

Totodata, in situatia in care firma este nevoita sa renunte la acordarea de beneficii sau la reduceri salariale, aceasta trebuie sa pastreze anumite cadouri precum cozonacii de Paste sau mesajele personalizate.

Aceste <obiceiuri ale casei> sunt un factor igienic, sunt legate de valori de baza  si au un impact mare in sentimentul de siguranta si in motivarea oamenilor”, mai spune Dorina Paun.

De asemenea, managerii companiilor trebuie sa ia in considerare una dintre cele mai importante investitii - confortul la locul de munca.

O investitie de o mie de euro in confort are efect de cinci ori mai mare decat o mie de euro dati angajatului pentru a-i cheltui in afara locului de munca. Confortul creste productivitatea angajatilor, ii face sa vina cu placere la birou”, spune pentru startups.ro George Butunoiu, specialist in resurse umane in cadrul companiei cu acelasi nume (George Butunoiu Ltd.).

In opinia consultantului, un loc de munca foarte confortabil, modern, neiesit din comun, este un factor motivant puternic si un beneficiu extra-salarial important.


Motivatii non-financiare preferate de angajati
Specialistii in resurse umane spun ca exista diferente destul de mari intre ceea ce isi doresc angajatii si ceea ce ofera companiile.

Angajatii isi doresc o comunicare corecta si beneficii <personalizate> pe grupe de angajati, nivel de senioritate si statut. Cei mai multi dintre ei isi doresc beneficii legate de dezvoltarea personala sau de raportul timp de lucru-viata privata”, explica Dorina Paun.

Astfel, printre beneficiile dorite sunt abonamentele sau accesul la cluburi de sport sau centre de infrumusetare, abonamentele si asigurarile medicale, facilitatile pentru gradinita copiilor, cele pentru obtinerea unor credite la achizitia de locuinte, achitarea de catre firma a unor cursuri personale sau vacantele platite de companie.

Dar, sunt si angajati care prefera beneficii de tipul timpului liber pentru familie, telefonului sau masinii de serviciu utilizate fara restrictii. Iar femeile sunt orientate catre recompense non-finaciare diferite de cele acceptate de barbati.

Femeile prefera lucruri de valori mici, dar multe, de tipul abonamentelor de sanatate sau machiajului gratuit la firma. Femeile sunt mai sensibile la sentimentul de apartenenta la grup, la securitate. Barbatii tineri nu sunt deloc sensibili la lucrurile acestea si, daca ar fi sa aleaga, ei ar alege contravaloarea lucrului in bani”, spune George Butunoiu.


Ce prefera companiile sa ofere
Multe dintre firmele romanesti nu au sisteme clare pentru acordarea beneficiilor non-financiare. Totusi, ca tendinta generala, managerii prefera sa ofere servicii deductibile fiscal sau servicii care il fac pe angajat dependent de companie. Acestea sunt, potrivit lui Talmazan, masina, asigurarile medicale si de viata, deductibile intre anumite limite, si creditele preferentiale sau plata anumitor studii, cu clauze de rambursare.

Companiile se rezuma la un comportament comod si acorda beneficii devenite deja sablon: tichtele de masa oferite cadou, abonamentele la centre medicale si masinile de serviciu pentru angajatii din vanzari sau management”, apreciaza Dorina Paun.

Pentru a economisi din buget si a optimiza cheltuielile de resurse umane, recomandarea specialistilor este ca motivarea non-financiara sa se faca diferentiat.

Nu toti angajatii sunt sensibili la aceleasi elemente. Primul lucru pe care trebuie sa il faca un director bun de resurse umane este sa stie ce are efect la o persoana si cand anume, pentru a evita irosirea banilor. Altfel, mai mult cheltuiesti decat castigi”, puncteaza George Butunoiu.


Ce aduce 2009 in plan non-financiar
Criza determina disparitia anumitor recompense non-financiare care pana recent erau dominante in planul oricarui buget de resurse umane: training-urile, petrecerile, masinile de firma sau tichetele de masa.

Vor disparea anumite recompense, mai ales pentru ca unele sunt aberante si ajung sa strice. 90% din training-uri sunt bani aruncati pe fereastra, iar cele care sunt necesare sunt putine. Marea majoritate a directorilor de HR prefera sa ofere training-uri pentru ca este cel mai simplu si greu te poate combate cineva. Si teambuilding-urile sunt usor de facut, dar nefolositoare. Masinile de firma vor disparea, dar este greu de crezut ca o sa se faca ceva cu telefoanele de firma”, spune Butunoiu.

Totusi, in contextul crizei de competente in management, companiile ar trebui sa pastreze si chiar sa creasca investitiile in programe de formare manageriala.

Este o perioada potrivita pentru manifestarea liderilor, pentru identificarea si formarea accelerata a unor competente de management”, explica Dorina Paun.

Tichetele de masa sau tichetele cadou sunt importante mai ales pentru angajatii din pozitiile de entry-level sau pentru cei din sectorul de stat si mai putin pentru manageri. Treptat, tichetele s-au transformat intr-o forma de salarizare indirecta.

Potrivit lui Talmazan, “au existat si probabil ca exista angajatori care au privit acordarea acestor tichete ca fiind strict o masura de usurare fiscala, incluzand, desi nelegal, sumele platite prin tichete in pachetul salarial total”.

In ceea ce priveste zilele libere, consultantii HR apreciaza ca zilele libere nu ar trebui sa dispara, pentru ca reprezinta un puternic factor motivational. De altfel, consultantul Wrightson spune ca o alocare inteligenta a timpului pentru concedii si un program flexibil pentru angajati, pot reprezenta beneficii pe care din ce in ce mai multi salariati le prefera.


Multinationale versus firmele antreprenoriale autohtone
Cele mai afectate de criza sunt firmele antreprenoriale romanesti, care pana recent acordau beneficii prin imitarea strategiei pe care o aveau multinationalele. In opinia consultantului DC Skope, de cele mai multe ori, acordarea beneficiilor s-a facut improvizat, fara stabilirea unor criterii si fara o comunicare clara, iar acum, aceste firme nu sunt pregatite pentru o maturizare fortata.

Nu au nici expertiza, nici sistemele si nici managerii potriviti pentru administrarea unei crize si probabil multi vor intra in panica, vor taia beneficiile, fara o analiza economica clara, isi vor demotiva oamenii si vor produce fluctuatii mari de productivitate”, adauga Doina Paun.

Pe de alta parte, firmele puternice vor continua sa acorde beneficii chiar daca vor diminua sumele alocate pentru acestea.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii