Arena Communications - Un nou inceput de drum in PR-ul romanesc

Cand incepi o afacere trebuie sa cunosti domeniul, sa intelegi piata si sa stii clar ce iti propui. Dar inainte de toate iti trebuie entuziasm si pasiune. Investitia necesara difera extrem de mult de la un caz la altul. Spre deosebire de multi tineri care incep o afacere de pe bancile facultatii sau chiar imediat la sfarsitul liceului, eu am pornit cu mult mai multe interogatii, curiozitati si semne de intrebare.

 

Mi-au trebuit niste ani sa urmez matematica si filosofia pentru a-mi rezolva diferite probleme teoretice de ordin cognitiv, dupa care mi-a mai trebuit un timp sa inteleg lumea, lucrul poate cel mai important.

Activitatea desfasurata in diferite edituri de reviste sau de carte, in calitate de colaborator, dar si de redactor, redactor-sef sau director editorial m-a ajutat enorm sa inteleg dinamica sociala, economica si culturala actuala.

La aceasta au contribuit si cartile de interviuri realizate cu diverse personalitati culturale si politice. La fel, interactiunea cu studentii si, in general, cu mediul universitar, de pe pozitia titularului de curs sau de seminar, m-a ajutat enorm sa ma decentrez si sa pot intelege mult mai corect decat din propria experienta studenteasca, problematica tinerei generatii.

Dupa un deceniu de astfel de cautari eram deja convinsa ca principala provocare a actualului deceniu o reprezinta comunicarea. Istoria si dezvoltarea PR-ului in tarile dezvoltate si problemele majore de comunicare din propria noastra societate m-au condus treptat la hotararea de a infiinta o firma proprie de relatii publice. Astfel a luat fiinta, in 2002, Arena Comunications.

Nu m-a speriat faptul ca nu dispuneam de nici un capital. Din fericire, nu este un domeniu in care sa depinzi de o baza materiala propriu-zisa. Iti trebuie doar pasiune, idei si o intelegere clara a lumii in care traiesti.
Evident, la inceput a fost extrem de greu. Activitatea a inceput incetul cu incetul. La inceput a trebuit sa-mi continui activitatea de angajat sau de colaborator pentru a-mi asigura bugetul necesar. Firma nou infiintata s-a bazat in acest timp doar pe activitatea mea in timpul pe care i-l puteam dedica.

Apoi a venit momentul cand m-am hotarat sa ma dedic exclusiv dezvoltarii firmei. Acumulasem experienta, aveam deja un numar de clienti, insa nu a fost deloc usor. Pana atunci era vorba doar despre o activitate secundara. Nu depindeam de ea. Acum nu mai era doar pasiunea, nu mai era doar un pariu cu mine insami. Nu este deloc usor sa devii propriul tau angajator, sa renunti la confortul de a te duce sa-ti ridici salariul, fiind altii care sa raspunda de asigurarea fondurilor necesare. Dar este si mai greu sa te obisnuiesti cu stresul pe care ti-l confera calitatea de angajator cu privire la asigurarea resurselor pentru plata salariului propriilor tai angajati.

Este extrem de grea prima perioada in care trebuie sa faci fata singur tuturor problemelor, de la gasirea noilor clienti, la problemele de conceptie, dar si la cele de secretariat, dar este parca si mai greu pana te obisnuesti cu raspunderea pe care ti-o asumi fata de angajatii tai. Sigur, nu este deloc usor nici sa reusesti sa formezi si sa cresti o adevarata echipa, pornind de la zero. Dar asta este deja partea frumoasa a lucrurilor.

Cu un buget inca firav, fara fonduri de rezerva, este un soc extrem de neplacut cand te confrunti cu primii rau platnici. Mizezi pe o incasare, pentru tine importanta, si ea nu numai ca intarzie, dar nu vine deloc, sau mai exact este amanata mereu sub acoperirea celor mai ciudate explicatii. Ai timpul, banii si curajul necesare unui proces? Sau mai bine astepti minunea ca pana in cele din urma sa incasezi ceea ce ti se cuvine? Este o problema, un pericol major care pandeste orice antreprenor. Si la noi, vrei, nu vrei, trebuie sa ti-l asumi.

Sigur, experienta te invata sa fii mult mai atent in evaluarea noilor clienti. De altfel, unul din principalele lucruri pe care trebuie sa le inveti la inceput de drum este sa spui "nu". Indiferent cat de mult iti doresti sa-ti cresti portofoliul, trebuie sa fii in stare sa refuzi potentialii clienti care nu-ti confera garantiile necesare de seriozitate.
In PR insa, este necesar mult mai mult decat atat. Este necesar sa fii in stare sa refuzi orice client in care tu insuti nu crezi. Si asta oricat de profitabil ar fi acel contract. In PR, tu trebuie sa comunici in numele clientului tau, trebuie sa convingi publicul cu privire la calitatile lui. Daca tu insuti nu esti convins, nu vei reusi sa convingi pe altii. Iar daca aceste calitati nici nu exista este si mai rau.

Ca in orice meserie, la fel ca in medicina sau in avocatura, si in PR trebuie sa existe o deontologie profesionala clara, respectata de toti jucatorii. Faptul ca aceasta este incalcata de multe ori, si asta nu numai la noi, ci in general in toata lumea, a facut ca PR-ul sa fie supus celor mai dure si acide critici.
Ca om de PR, la noi nu te confrunti atat de mult cu aceste critici, cat cu imensa confuzie care invaluie inca acest termen. Daca deceniul trecut oamenii s-au obisnuit cu greu cu advertisingul, PR-ul nu s-a impus inca cu claritate nici astazi, decat intr-o sfera restransa.

Aici este o alta problema cu care s-a confruntat si se confrunta o firma noua de PR. Ca new comer este greu sa ataci clientii marilor agentii. Pe ceilalti trebuie sa-i lamuresti mai intai ce este PR-ul si la ce le serveste. Este o munca extrem de grea si consumatoare de timp. Reprezinta insa o oportunitate, datorita faptului ca mai exista inca o piata libera pe care te poti extinde, iar satisfactiile sunt imense.

Ca om de PR, sarcina ta este sa aduci brandul si publicul acestuia impreuna, sa-i ajuti sa se cunoasca si sa se inteleaga unul pe altul. Este un mod special de a pune lucrurile in miscare. Fiecare client reprezinta o noua provocare. Dar, mai mult, fiecare zi este o noua provocare, pentru ca lumea este vie, este in miscare. In fiecare zi apar noi probleme sau noi oportunitati pe care trebuie sa te straduiesti sa le intelegi corect si sa gasesti forma optima de comunicare.

Este poate cea mai provocatoare si mai dinamica activitate din zilele noastre, sau cel putin asa mi se pare mie. Daca esti cu adevarat pasionat, satisfactiile sunt enorme, dar activitatea iti umple efectiv tot timpul. Astazi portofoliul nostru s-a largit mult, de la Societatea Romana de Radiodifuziune si de la editia in limba romana a prestigiosului “The New York Times Book Review” la Help Net si Green Net sau de la Fares si Gerocossen la Aboca si Iwostin.

Este un numar important de clienti noi care s-au adaugat rapid celor cu care am plecat, initial, la drum. Diversitatea problematica, de la cea culturala la cea economica sau de sanatate si de frumusete, reprezinta o provocare cu atat mai mare, dar si o satisfactie pe masura.

Suntem insa doar la inceput de drum si probabil ca greul de-abia acum urmeaza...
Cecilia Caragea ARENA Communications 021.224.70.24, 0720.03.10.27, office@arenacommunications.ro

 

Prezentarea a fost adaugata de utilizatorul cecilia.

Nu ai votat inca. Media: 3.7 (15 voturi)

Nu exista comentarii