(8) Cum ne putem motiva non-financiar angajatii?


Motivarea non-financiara a angajatilor este unul din subiectele preferate ale oricarui antreprenor. Totusi, in foarte multe organizatii se pune accentul in managementul resurselor umane, pe evaluarea si controlul oamenilor, pe baza unor indicatori de performanta.



Acesta nu este un lucru rau in sine, pe termen scurt, dar pe termen lung duce la imposibilitatea formarii unei echipe si a unei culturi organizationale sanatoase bazate pe valorile organizatiei. 

Daca la inceput credeam ca managementul inseamna ca angajatii sa execute ceea ce le spun eu, managerul, am inteles cu timpul ca eficienta si performanta fiecaruia depind de factori mai putin cuantificabili, iar aspectele non-financiare sunt foarte importante in motivarea oamenilor. Iata cateva modalitati de motivare non-financiara, care stau la indemana oricarui antreprenor.

Feedback-ul pozitiv este o modalitate non-financiara foarte eficienta  de a oferi angajatilor aprecierile pe care le merita din plin. Orice lucru bine facut trebuie sa fie insotit de feedback pozitiv, concentrarea facandu-se pe comportamentele care genereaza in mod eficient valoare adaugata si nu pe greseli.

Cu aceasta idee in minte, managerii pot genera profituri mai mari si pot crea o atmosfera de lucru mai buna. Atunci cand managerii aplica acest tip de feedback, ei trebuie sa respecte anumite reguli pentru a pastra relatiile interumane la nivelul specific organizatiei.

Foarte important este ca feedback-ul sa fie concentrat pe lucrul bine facut. Evitati genul de feedback de tipul ”Esti cel mai bun!” etc. Din experienta, pot spune ca daca folositi modul de feedback mentinoat mai sus, angajatul va percepe gresit acest lucru si pe termen lung pot aparea probleme.

O alta metoda de motivare a personalului este construirea unei relatii, intelegerea nevoilor fiecarui individ si gasirea celor mai bune metode de a-i satisface acele nevoi.  Un exemplu concret care ilustreaza foarte bine aceasta metoda este o discutie pe care am purtat-o la un moment dat cu un angajat care voia sa plece la o alta companie. Intrebandu-l de ce dorea sa paraseasca compania, mi-a explicat ca voia sa castige mai mult, ca sa isi cumpere o casa. Plafonul salarial in companie nu permitea cresterea   salariului respectivului, deoarece acest lucru ar fi putut duce la demotivarea altor persoane din echipa. Fiind un angajat foarte bun, doream sa il pastrez. Mi-am dat aseama ca daca as fi putut sa ii rezolv nevoia, l-as fi putut pastra, dat fiind ca nici el nu isi dorea cu adevarat sa plece.

Astfel, am vorbit la banca cu care firma colaboreaza si am obtinut o varianta de creditare foarte avantajoasa pentru el, cu rate foarte mici si astfel am reusit sa il pastrez. Acest tip de metoda sta la indemana oricarui manager; numai ca trebuie sa fim atenti la nevoile oamenilor si acest lucru se poate face numai prin construirea unei relatii si prin comunicare autentica.

Un contra-exemplu, frecvent intalnit in management, este vanarea greselilor angajatilor. In multe cazuri, superiorul ierarhic poate face o lista lunga a greselilor oamenilor sai si una mult mai scurta a lucrurilor bine facute. De ce ? Pentru ca "lucrurile bine facute" sunt vazute ca atributii de serviciu, ca parte a fisei postului salariatului si, deci, sunt considerate implicite.

Fara a nega afirmatia de mai sus, am putea sa ne amintim doua situatii: Care este reactia fireasca atunci cand primim o sarcina impreuna cu toata increderea ca suntem capabili sa o realizam ? Pe de alta parte, cum ne simtim cand primim un ordin (eventual scris), fara nici un fel de incarcatura emotionala? Mai rau, unele exemple de delegare defectuoasa arata ca superiorul pur si simplu presupune ca oamenii stiu ce au de facut si se limiteaza la a-i mustra apoi pentru "greselile" comise. Incercati, chiar daca angajatul a comis o greseala, sa incepeti cu lucrurile bune si apoi cu analiza constructiva a erorilor, pentru a evita generarea unei stari de frustare a acestuia.

Ceea ce mi se pare important, ca sa trag o concluzie, este ca angajatii sunt mult mai eficienti daca managerul aplica motivarea non-financiara si mentine salariul la acelasi nivel, decat in cazul in care creste salariul si nu aplica nici unul din factorii de motivare non-financiara. 

 

Florin Scarlat este General Manager in cadrul companiei Bit Solutions, o firma de servicii de outsourcing IT.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Citeste aici  alte articole din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii