Afaceri cu perspectiva
Cand piata imobiliara este in criza, exista si castigatori, nu doar perdanti. Iar acestia nu sunt investitorii cu bani, care abia asteapta sa cumpere proprietati ieftine. Pentru ca vanzatorii au nevoie sa isi prezinte cat mai bine cladirile sau terenurile, cererea de fotografii aeriene a crescut iar firmele de profil din tara se bucura de vanzarile mai mari.
Pe acest segment de piata din Romania sunt prezente doar cateva firme, cele mai multe realizand astfel de fotografii pentru a-si mari oferta de servicii.
Investitia pentru lansarea unei afaceri in domeniu este de peste 62.000 de euro, in cazul firmelor care utilizeaza avioane, dupa cum spune pentru startups.ro Mircea Stoian, fotograf de profil din Constanta.
Din aceasta suma, 50.000 de euro reprezinta pretul avionului si 12.000 de euro - 15.000 de euro costa echipamentul de fotografiere si procesare. Acestora li se adauga costurile legate de sediu, angajarea unui fotograf specializat si a unui pilot, precum si cele de marketing si de publicitate.
Un business in domeniu poate fi inceput si prin preluarea in sistem de leasing a echipamentelor necesare. Este cazul brandului Aerofoto, lansat in urma cu un an si jumatate in Bucuresti - echipamentele pentru fotografiere si inaltare (stalp telescopic) au fost cumparate in leasing de la o firma din Spania.
O alta varianta este preluarea unei francize. De exemplu, compania Sky Photo din judetul Ilfov detine master franciza pentru Romania al Balloide Photo din Franta. Contractul a fost semnat acum doi ani si se deruleaza pe o perioada de zece ani.
Valentin Dumitru, director executiv la Sky Photo, spune ca investitia initiala in companie (master franciza si costurile adiacente) a fost de 70.000 de euro, iar afacerea urmeaza sa fie extinsa in toata tara. (Mai multe informatii despre extinderea retelei de franciza.)
Cine sunt clientii
Dezvoltatorii imobiliari, agentiile imobiliare, proprietarii de terenuri si agentiile de publicitate solicita cele mai multe fotografii aeriene. In functie de evolutia lucrarilor de constructie, dezvoltatorii imobiliari incheie contracte pe termen lung si revin cu noi solicitari, dupa o anumita perioada de timp.
“Blocarea domeniului imobiliar nu a afectat fotografia aeriana, ci a fost chiar o oportunitate, pentru ca toti au dorit sa isi puna in valoare proprietatile, mai ales in cazul dezvoltatorilor imobiliari”, spune pentru startups.ro Valentin Dumitru.
Cererea vine si din domeniul turismului (agentii de turism sau proprietari de unitati turistice si de distractie), din partea arheologilor, urbanistilor, cercetatorilor din diverse domenii, dealerilor auto, fabricilor romanesti si persoanelor care vor sa faca o surpriza celor dragi.
Mai obisnuite cu fotografiile aeriene sunt companiile din afara tarii. De exemplu, Aerofoto a primit in jur de 70% dintre comenzi de la dezvoltatori imobiliari straini, iar Sky Photo a colaborat si cu multinationalele, prin intermediul Balloide Photo.
“Cautarea clientilor, realizarea de oferte si propuneri reprezinta in jur de 70% din activitatea serviciului de fotografie aeriana”, precizeaza Valentin Dumitru.
Cat costa realizarea fotografiilor
“Nu se poate vorbi despre concurenta intre tipurile de fotografiere (n.red – cele facute din avion versus restul). Metodele de fotografiere, scopul si utilitatea imaginilor difera substantial”, spune Mircea Stoian.
Pentru realizarea de fotografii, avioanele sau elicopterele se pot ridica la inaltimi intre 100 m si 3.000 m, iar baloanele cu heliu si stalpii telescopici ajung la maxim 150 m.
Fotografiile facute din balonul cu heliu costa intre 150 de euro si 2.500 de euro, in functie de numarul de unghiuri si de plafoanele de altitudine. In cazul celor realizate din avion, pretul este este de minim 150 de euro, la care se adauga si costul inchirierii aparatului de zbor (intre 250 de euro si 1.500 de euro pe ora).
Desfasurarea activitatii
Cele mai mai mari costuri pe care le au firmele din domeniu sunt cele cu personalul, combustibilul, intretinerea echipamentelor si transportul.
“Trebuie sa investim in permanenta”, spune Valentin Dumitru.
In principiu, companiile pot sa aiba activitate tot timpul anului, dar sunt conditionate de vizibilitate si de viteza cu care bate vantul.
“Conditii bune pentru fotografiere (lumina si vizibilitate) pot fi tot timpul anului, dar este preferabil sa se lucreze primavara, vara si toamna (n.red - perioada aprilie-octombrie)”, explica Mircea Stoian.
Ionut Ulieru, director la Aerofoto, spune ca iarna nu se fac fotografii si din lipsa comenzilor. In plus fata de conditiile atmosferice, pentru fotografiile realizate din avion este necesara obtinerea autorizatiilor speciale de zbor, activitate de care se ocupa operatorul aerian.
“Permise speciale de zbor sunt necesare in zonele economice deosebite, cele locuite, cele protejate, unde exista restrictii la diferite inaltimi de zbor. De exemplu, in astfel de situatii se afla Centrala Nucleara de la Cernavoda sau Delta Dunarii”, spune Mircea Stoian.
Pentru fotografiile facute din baloanele cu heliu nu este nevoie de autorizatii decat daca se fac in zona aeroporturilor, a zonelor locuite sau a celor protejate.
Cat de profitabila este afacerea
Reprezentantii firmelor care activeaza pe piata fotografiei aeriene din Romania spun ca investitia se recupereaza dupa minim un an, dar succesul afacerii depinde de multi factori.
Valentin Dumitru spune ca investitia in Sky Photo a fost recuperata si ca este multumit de evolutia acestui segment. Conform declaratiilor sale, cifra de afaceri a Sky Photo a fost de 60.000 de euro, in 2008. In urmatorii doi ani, Dumitru vrea sa ajunga la un numar de sase francize oferite, acoperind astfel toata tara.
Ionut Ulieru spune ca investitia in Aerofoto nu a fost inca recuperata. Dar, chiar daca evolutia afacerii nu este multumitoare, aceasta va fi sprijinita in continuare, pentru ca se poate dezvolta mult in urmatorii ani.
Comparativ cu pietele din Spania, Franta sau Marea Britanie, numarul de comenzi din Romania este mic, dupa cum mai adauga Ionut Ulieru. El spune ca in tarile mentionate exista chiar si orase mici unde sunt cate doua - trei firme de profil.
Dezvoltarea segmentului de piata este conditionata de rapiditatea cu care clienti se vor familiariza cu acest concept.
Jucatorii din domeniu spera ca in 2009 piata fotografiei aeriene sa isi mentina ritmul de dezvoltare din ultimi doi ani, pentru ca cererea nu este inca acoperita. Insa, ei precizeaza ca anul acesta piata va fi expusa influentei mai multor factori decat pana acum iar modul in care va evolua se va vedea de-abia peste aproximativ o luna.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.