Afacerile de familie, intre avantaje si riscuri
Teoretic, firmele lansate impreuna cu familia au avantajul increderii dintre partenerii de business si implicarea maxima a tuturor, din punct de vedere al volumului de munca. Insa, daca exista probleme in relatiile de familie, acestea pot ajunge sa se rasfranga si asupra business-ului, inclusiv in discutiile legate de bani.
“Principalul avantaj al afacerilor de familie ar fi increderea neconditionata pe care o ai in partenerul tau. De multe ori se intampla ca asta sa fie cea mai mare problema in dezvoltarea unui parteneriat. Dezavantajul este mixul, de multe ori de necontrolat, intre problemele personale si profesionale”, explica pentru startups.ro Petru Pacuraru, General Manager la Human Performance Development International (HPDI).
Madi Radulescu, Managing Partner la compania de consultanta in resurse umane MMM Consulting, spune pentru startups.ro ca printre avantajele unei afaceri de familie se afla timpul petrecut cu membrii acesteia, precum si faptul ca viata si sarcinile de familie sunt integrate in mod natural in programul afacerii si se elimina astfel foarte multe frustrari.
“Poti sa contribui cu ce stii mai bine, impartirea muncilor fiind destul de similara cu cea a muncilor in familie. Din acest punct de vedere, <alocarea sarcinilor pe baza de competente> asa cum foarte pretentios spun multe companii, devine imediata si foarte naturala”, explica Radulescu.
Alte avantaje aduse de afacerile de familie sunt accesul la resurse si la contacte.
“De obicei, pentru diferite servicii, antreprenorul trebuie sa plateasca (angajati sau outsourcing), dar in cazul afacerii de familie fiecare ofera resurse (bani, timp, munca) fara a astepta o recompensa la pretul pietii. De asemenea, fiecare membru al familiei cunoaste pe cineva care cunoaste pe cineva. Intr-un timp scurt, antreprenorul poate gasi oportunitati interesante prin acesta <retea> de contacte”, spune pentru startups.ro Cornel Costea, Managing Partner la Business Model.
Dezavantaje
Problemele afacerilor construite in familie pot fi legate atat de bani si de impartirea acestora, cat si de relatiile cu rudele.
“In cazul in care contributia unui membru este dezechilibrata in valoare si volum si acest lucru nu este de la bun inceput clarificat si acceptat, poate conduce la conflicte si ulterior la despartiri care afecteaza viata de familie”, explica Madi Radulescu.
Ea spune ca banii pentru pornirea afacerii sunt luati din rezervele financiare ale familiei si investitia trebuie sa fie foarte bine gandita si administrata. Astfel, un dezavantaj este legat de lipsa altor surse de finantare.
Din punct de vedere al organizarii, afacerile de familie presupun ca toti cei implicati sa munceasca la fel de mult. Insa, cand vine vorba de luat decizii importante, perspectivele sunt ingustate. Un alt dezavantaj este ca in multe cazuri posibilitatea de dezvoltare este redusa.
“In cazul cresterii afacerii, trebuie sa aduci oameni din exteriorul companiei, pentru ca nu poti avea o familie atat de numeroasa”, spune Costea.
El spune ca in unele situatii se poate ajunge ca in loc de performanta sa se cultive “nepotismul” in companie, pentru ca “nu poti obliga pe cineva din familie sa faca ceva - nu are o fisa postului - si chiar daca o are, nu o respecta”.
Cornel Costea spune acest lucru poate duce la demotivarea celorlalti angajati sau chiar la fortarea acestora sa plece, “din cauza retelei informale care se cultiva la petrecerile de familie si nu in mediul business”.
Riscuri
Inaintea lansarii unei afaceri in familie, antreprenorii trebuie sa aiba in vedere atat gradul de intelegere cu rudele, cat si eventualitatea unui esec. Practic, riscul principal este ca in afara de abordarea “business” antreprenorul trebuie sa aiba si o abordare “familiala”, iar cazul unui esec, acesta se poate rasfrange si pe plan personal.
“Uneori, o afacere viabila, cu viitor, poate fi dusa la faliment din cauza unor certuri, conflicte originare din mediul familial. Deci ai grija cum te intelegi cu rudele inainte de a face o afacere cu ele”, avertizeaza Costea.
Madi Radulescu precizeaza ca toate dezavantajele se pot tranfera in riscuri, daca nu sunt cunoscute si discutate de la bun inceput. Ea spune ca pe masura ce o afacere de familie se extinde, administrarea acesteia se schimba, iar unul dintre riscurile la care se expune antreprenorul este sa nu fie capabil sa lase din mana controlul foarte strans si sa nu fie capabil sa delege decizii importante cuiva care nu face parte din familie.
“Pe masura ce afacerile de familie se extind, acestea trebuie sa schimbe modul in care de identifica si modul in care vin in intampinarea doleantelor clientilor. In loc sa se bazeze in continuare pe intuitia fondatorului, acestea trebuie sa adopte unelte generice ale analizei si planificari pietei”, mai spune Radulescu.
Un alt risc mentionat de specialist este presiunea rudelor de a fi utilizate si acceptate in familie, fapt care determina lipsa de profesionalism si influenteaza negativ afacerea pe termen lung.
Profilul standard
Specialistii in resurse umane spun ca nu exista un profil standard al antreprenorului care dezvolta acest tip de afaceri. De regula, business-urile de familie pornesc in baza unor conditii foarte diferite, dar in general sunt lansate de antreprenorii cu relatii puternice de familie.
Directorul HPDI remarca faptul ca de obicei este vorba de persoane din provincie, care au lucrat mult cu alti oameni si nu pot face pasul de a deveni partener decat cu cineva in care au multa incredere, partenerul sau partenera de viata. Totodata, exista multe afaceri mari care “au plecat” de la o afacere de familie.
“Am vazut cazuri in care s-a pornit o afacere de familie datorita <specializarilor> pe care le aveau. Tata era expert in domeniu, avea bani si un cerc de relatii, mama era contabila, iar un frate lucra afara. Astfel s-a pornit o afacere de import din domeniul de expertiza a tatalui”, spune Cornel Costea.
Domenii predilecte
Afacerile de familie nu se dezvolta cu preponderenta intr-un anumit domeniu de activitate, ci apar in domenii complet diferite, de la servicii, retail si distributie, pana la productie.
“De multe ori, afacerile predilecte pentru a implica partenerul de viata pleaca de la un punct de desfacere mai mic, si tot cresc luand orice alta forma, distributie, retail, chiar si turism”, spune Pacuraru.
Cornel Costea este de parere ca un criteriu de diferentiere al acetor afaceri este marimea afacerii si odata ce compania creste si apar angajati din exteriorul familiei se schimba incadrarea.
Printre companiile cunoscute din Romania, care au inceput ca afaceri de familie, se numara nume precum Grupul RTC (Octavian Radu si familia sa), Newarch Investments (familia Tudorache), Polisano (familia Vonica) sau MedLife (familia Marcu).
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.