Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Asa s-a intamplat si in cazul bookblog, care a devenit proiectul principal al lui Andrei Rosca abia la un an si ceva de la lansare. Intre timp, el s-a mai implicat si in alte proiecte, dar acesta a ramas mereu pe primul loc din punct de vedere al prioritatilor. Tocmai pentru a-si pastra focusul, Andrei a renuntat la Basicmarketing.ro, un proiect despre care spune ca a crescut mult mai putin decat ar fi putut, daca el s-ar fi implicat mai mult. Iar recent s-a desprins si de activitatea zilnica a Empower.ro.
Banii reprezinta al doilea prag mentionat de Andrei Rosca in dezvoltarea unui proiect. Daca la inceput poti face foarte multe lucruri fara bani, de la un anumit nivel in sus metoda nu mai functioneaza sau ar functiona, dar ti-ar lua, de exemplu, cinci ani sa iti atingi obiectivele.
“Este un prag asemanator cu cel la care suntem noi acum - de a lua o investitie. Am fi putut merge mai departe si fara investitia asta, am fi crescut in continuare, insa nu la viteza la care am inceput sa crestem. Luand investitia, este foarte probabil ca in urmatorul an sa facem de trei ori mai multe lucruri si atunci devine mult mai profitabil, nu neaparat din punct de vedere al banilor”, explica Andrei Rosca.
El spune ca atunci cand vine vorba doar despre bani, lucrurile sunt oarecum mai simple. Insa, cand vrei sa schimbi ceva si ti se pare ca ai inceput si ca ai suficienta putere sa faci niste schimbari, intrebarea este - cum e mai profitabil sa te comporti astfel incat in urmatorii doi - trei ani sa poti face cat mai multe?
Al treilea element considerat important de Andrei Rosca este povestea. Povestea pe care o ai ca organizatie, indiferent ca este vorba de o firma care vrea sa faca profit sau de un ONG.
“Oamenilor le plac povestile. Insa, chiar daca lumea nu isi da seama, povestile sunt formate din esecuri. Nimeni nu vrea sa auda o poveste despre cineva care a avut de toate si intotdeauna a reusit. Lumea vrea sa auda povesti despre serii de esecuri care, intamplator sau nu, se termina cu succese”, spune Andrei Rosca.
Din acest punct de vedere, el considera ca a creste afacerea foarte mult intr-o perioada de criza reprezinta niste pagini importante din istoria bookblog. Andrei spune ca este mult mai impresionant sa te apuci sa faci lucruri despre care nimeni nu credea ca iti vor reusi. Mai ales daca poti dovedi ca nu a fost o intamplare. Iar pentru asta trebuie sa povestesti foarte mult ceea ce vrei sa faci.
“Este mult mai ok sa spui ca peste un an vei fi intr-un punct si sa ajungi acolo, decat sa ajungi direct”, spune Andrei Rosca.
Planurile pentru perioada urmatoare
Obiectivele bookblog pana la finalul acestui an sunt legate de lansarea unui nou proiect si de dezvoltarea altor doua surse de venit.
Planurile de monetizare tin de afiliere si de un sistem de membership. Sistemul de afiliere a mai fost incercat in bookblog de-a lungul timpului, dar fara rezultate multumitoare. Pentru membership, utilizatorii ar urma sa primeasca o combinatie de acces la un anumit tip de continut si alte elemente precum participarea la evenimente exclusive, reduceri la carti etc.
Noul proiect bookblog este tot un site, tot in zona de carti, dar cu o deschidere mai larga, pe o nisa mai mare si care se bazeaza mai mult pe comunitate, pe creearea de continut de catre utilizatori. Proiectul se afla in lucru din primavara acestui an, este finalizat din punct de vedere tehnic, si ar urma sa fie anuntat in urmatoarele saptamani. Daniel Enache este partenerul lui Andrei Rosca si in acest nou proiect, de data asta insa nu prin sprijin financiar direct, ci prin dezvoltarea platformei tehnice.
bookblog in 2010
Obiectivele pentru anul viitor sunt legate in mare masura de venituri (tipul veniturilor si nivelurile la care acestea trebuie sa ajunga), dar si de evenimente.
“Vrem neaparat ca undeva in prima jumatate a lui 2010 sa incepem sa organizam un fel de <Oscar> pentru industria de carte din Romania. Este un proiect la care lucram deja de ceva timp si speram sa se concretizeze intr-un eveniment mare”, spune Andrei Rosca.
Din punct de vedere al profitabilitatii, afacerea bookblog a intrat de mult timp pe profit, iar acesta a fost mereu in crestere. Insa, in perioada urmatoare, odata cu cresterea veniturilor va exista si o crestere a cheltuielilor, in special pe partea de salarii.
“Sunt niste costuri care tin foarte mult de cat de bine vrem sa fie platiti oamenii care sunt parte din bookblog. Nu sunt inca platiti cum as vrea eu sa fie platiti”, spune Andrei Rosca.
Echipa bookblog este formata din noua persoane. Aproximativ jumatate se afla alaturi de proiect inca de la inceput, cand timp de un an si ceva s-au implicat doar motivati de pasiune. Impreuna, cei noua au scris o parte din povestea bookblog. Capitolul urmator? Schimbarea sistemului de educatie din Romania. Cand? "Incepem in doi - trei ani", spune Andrei.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Andrei Rosca, fondatorul site-ului despre carti si lectura bookblog.ro, a vandut 15% din proiect catre investitorul Daniel Enache.
Valoarea tranzactiei ramane confidentiala, dar Andrei Rosca spune ca suma pentru care a vandut cei 15% duce evaluarea proiectului la o suma de cateva ori mai mare decat valoarea din momentul tranzactiei a oricarui alt blog vandut pana acum in Romania.
Investitia reprezinta o modalitate de a accelera pe termen scurt si mediu, intr-un context economic in care multe afaceri cel mult stagneaza.
Obiectivele bookblog pana la finalul acestui an sunt legate de lansarea unui nou proiect si de dezvoltarea altor doua surse de venit.
Noul proiect bookblog este tot un site, tot in zona de carti, dar cu o deschidere mai larga, pe o nisa mai mare si care se bazeaza mai mult pe comunitate, pe creearea de continut de catre utilizatori.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 18 Noiembrie 2009 la ora 05.42