Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Intr-un cuptor incap cam 12 ceasuri de circa 20 de centimetri patrati, care este cea mai mica dimensiune. Un astfel de lot este gata de vanzare in aproximativ doua zile.
"Daca sunt ceasuri unicat, imi poate lua si trei - cinci zile, depinde cat sunt de complexe. Desenul trebuie sa fiu atent sa nu-l prea complic si sa aiba curgerea buna, spiralele si elementele circulare sa fie bine executate, sa nu fie niste mazgaleli, mai ales ca suprafata pe care lucrez este fragila, cadranul ceasului se poate sparge. Portelanul absoarbe apa si lichidul in general. Atunci, trebuie sa fac lichidul cu pigment sa fie nici prea gros, pentru ca nu adera pe suprafata, si nici prea lichid, pentru ca dupa aceea n-are acoperire, nu ramane suficient pigment ca sa aiba putere, dupa ardere", explica Nicolae Campan.
Clientii, vanzarea si promovarea produselor
Ceasurile sunt cumparate de cei din clasa mijlocie, din mediul urban, deschisi la minte si educati.
"De foarte multe ori, ceasurile sunt cumparate pentru cadou, pentru ca stiu ca, pe langa ca-i functional, arata si foarte bine, si nu se fac de rusine, ci dimpotriva le face placere celor care primesc. Am avut comenzi, inclusiv de la cei care-au primit ceasul cadou", mai spune Nicolae Campan.
Una din modalitatile de vanzare si de promovare este reprezentata de targuri. Din 1997, Nicolae merge la targuri pentru a-si vinde obiectele din ceramica. Pana atunci le vindea doar apropiatilor. Printre targurile la care merge se numara cele handmade din Cluj, cel de la Negreni, la Samfest (Rosia Montana), si intre 1998 si 2004 la Festivalul Medieval de la Sighisoara.
"N-am avut o constanta in a merge la targuri. Am inceput si facultatea si-ntre timp ma mai ocupam si cu mountain bike, parapanta, schiat. Atunci cand mai aveam nevoie de bani, ma puneam si mai lucram", detaliaza Nicolae Campan.
El isi vinde produsele si in doua magazine din Cluj-Napoca si unul din Bucuresti.
Online se promoveaza prin propriul blog si prin pagina de Facebook, care l-au ajutat sa vanda si in strainatate.
"Pe Facebook, am deja audienta de vreo 2.000 si ceva de contacte. Daca postez ceva, oamenii vad posturile, le share-uiesc si creste exponential expunerea elementelor. Am facut separat o pagina pentru ceasuri si una pentru bijuterii", adauga Nicolae Campan.
Care sunt veniturile si preturile
Venitul mediu lunar al lui Nicolae este in jur de 1.000 de euro, desfasurandu-si activitatea ca persoana fizica autorizata.
"Am norocul ca stau in casa parinteasca, mi-am facut un apartament, in demisol, cu atelierul in acelasi loc. Iau in considerare doar banii pentru materiale si restul chestiilor. Intentionez sa-mi cresc activitatea, produsele si vanzarile, sa sistematizez si sa-mi organizez activitatile", mentioneaza Nicolae Campan.
Pentru productie, el nu vrea sa colaboreze cu nimeni, ci doar, cel mult, sa aiba pe cineva care sa-l ajute la executie. In schimb, este interesat sa-si gaseasca un partener care sa se ocupe de partea de business.
"Ceramica are o tehnologie pretentioasa, unde trebuie sa fii foarte atent si sa ai rabdare. As putea colabora cu cineva, dar prefer sa lucrez eu toate etapele. Imi place sa mesteresc si sa vad ca iese produsul dupa cerintele mele de calitate. Mi-ar prinde bine un colaborator pe partea de finantare, care sa se ocupe de business, cu care sa fiu partener si preferabil prieteni, dar in adevarat, si sa ma concentrez doar pe partea artistica, design si productie si de optimizat productivitatea", precizeaza Nicolae Campan.
Preturile ceasurilor sunt intre 150 de lei si 250 de lei.
"Vreau sa fac niste matrite cu desen mai complex si ceasuri cu alte forme si mai mari, care sa fie la 100 de euro unul. La cele la comanda nu exista limta de sus, depinde ce cerinte are clientul, dar prefer sa fac combinatiile mele de culori si modelele pe care vreau eu. Mi-e mult mai simplu sa nu ma tot repet, adica sa-mi refac un ceas pe care il vede clientul si il vrea la fel. Chiar daca multiplic un model care are gravura ca cel de dinainte, imi place sa vad ce combinatii noi mai pot face. De aceea incerc sa pun preturi mai mari la cele unicate si la comanda, pentru ca acolo deja faci efort de creatie mult mai mare, care te cosuma", subliniaza Nicolae Campan.
Cele mai mari vanzari sunt pentru ceasurile cu cea mai mica dimensiune, 20 de centimetri patrati, deoarece sunt usor de transportat si se preteaza in mai multe tipuri de spatii.
Planurile de dezvoltare
"Economia in general nu mai este ca pana in 2008, dar nu cred ca-i asa mare diferenta in zona aceasta de piata. Simt ca a inceput sa revina", apreciaza Nicolae Campan.
Din toamna acestui an, Nicolae vrea sa faca pandantive si coliere din ceramica, figurine, si sa se reapuce de pictura, pentru ca tot primeste cereri pentru figurine si sa expuna pictura. Fata de acum 15 - 20 de ani, figurinele vrea sa le reinterpreteze. Dupa sarbatorile de iarna, vrea sa faca martisoare din portelan, el mai lucrand asa ceva acum cativa ani, si ceasuri cu forma asimetrica.
El spune insa ca pentru a se apuca de noi activitati trebuie sa-si eficentizeze sistemul de producere a ceasurilor si bijuteriilor, ca sa le faca cat de diverse si sa fie gata intr-un timp scurt, si sa se organizeze logistic - transportul obiectelor sa ocupe putin loc si sa fie stabile, standul sa fie usor de amenajat si sa-si faca un ambalaj cat mai atractiv.
Ca sa-si creasca vanzarile, Nicolae Campan vrea sa colaboreze cu mai multe magazine din tara, iar in toamna aceasta, va merge cu produse la magazinele specializate din Paris. Ideea i-a venit de la sora lui mai mare, care s-a mutat la Paris acum cativa ani. De asemenea, din acest an, el vrea sa participe si la targuri handmade din strainatate.
Pentru promovare, tot din toamna acestui an, Nicolae Campan intentioneaza sa faca flyere, sa-si lanseze un site in locul blogului, sa-si faca un cont pe Breslo, pentru Romania, si unul pe Etsy, pentru strainatate.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Nicolae Campan a inceput sa faca obiecte din ceramica inca de acum 20 de ani, din adolescenta.
El provine dintr-o familie de artisti: tatal este pictor, mama grafician, unul dintre frati pictor si altul realizeaza obiecte din metal.
Tipurile de obiecte facute de Nicolae sunt figurine, ceasuri si bijuterii, dar el si picteaza.
Venitul mediu al lui Nicolae este in jur de 1.000 euro/luna, functionand ca PFA.
Din aceasta toamna vrea sa-si extinda activitatea si vanzarea, atat in tara, cat si in strainatate.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 18 Septembrie 2012 la ora 17.49