Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“In prezent nu sunt situatii cand este obligatorie implicarea unui consultant fiscal, insa din 2010 acest lucru se va schimba, pentru ca declaratiile fiscale vor trebui certificate de un consultant fiscal autorizat”, subliniaza Alex Milcev.
Auditul
Firmele cotate pe piete organizate si institutiile din domeniul financiar - bancar si asigurari sunt obligate sa isi faca audit financiar.
Obligativitatea auditului apare si pentru companiile care la data depunerii bilantului si in doua exercitii financiare consecutive indeplinesc doua dintre urmatoarele trei conditii: au cifra de afaceri peste 7,3 milioane de euro, totalul activelor este de peste 3,65 milioane de euro si au in medie peste 50 de angajati.
Team Leader-ul Moore Stephens Riff mentioneaza si alte situatii in care este necesar auditul financiar: “Sunt supuse acestui procedeu situatiile financiare anuale consolidate intocmite de o societate-mama, daca aceasta face parte dintr-un grup de societati. Auditul situatiilor financiare anuale se mai realizeaza in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau de incetare a activitatii”.
De asemenea, companile care au accesat fonduri structurale europene sunt supuse auditarii.
“Insa, uneori, si companiile care nu sunt obligate sa efectueze auditul financiar pot sa aleaga sa-l faca. De exemplu, in cazul contractarii unui imprumut bancar, cand banca creditoare cere ca situatiile financiare sa fie auditate”, completeaza Partner-ul departamentului Tax Advisory & Compliance Services la Ernst & Young.
Raportul de audit este doar pentru actionari firmei. Acesta poate fi folosit de companie in relatia sa cu bancile, cu autoritatile, clientii si furnizorii.
“Pentru auditare lucreaza o echipa multidisciplinara, in care sunt cooptati si experti din domeniile de activitate specifice companiei auditate. De exemplu, pentru auditarea unei firme de constructii vor fi cooptati ingineri contructori, ingineri mecanici, dar si juristi”, mai spune Dan Lazar.
Pe langa auditul financiar, companiile pot apela si la auditorii interni, care supravegheaza gestiunea unei firme, verifica daca situatiile financiare sunt intocmite legal, daca registrele firmei sunt tinute regulat si respecta cerintele legale. Un auditor intern este obligat sa verifice si daca evaluarea elementelor patrimoniale s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea si prezentarea situatiilor financiare.
“Modalitatea si procedura de raportare a auditorilor interni vor fi stabilite prin actul constitutiv, sau prin hotararea adunarii generale a actionarilor. In exercitarea atributiilor, auditorii interni vor aduce la cunostinta membrilor consiliului de administratie neregulile descoperite si incalcarea dispozitiilor legale, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii generale”, completeaza Dan Lazar.
Un actionar poate reclama orice fapta nepotrivita auditorilor interni iar acestia sunt obligati sa le verifice. Daca faptele se confirma, sunt consemnate intr-un raport catre consiliul de administratie, pus la dispozitie adunarii generale a actionarilor si consiliul de supraveghere.
Angajat sau externalizare
De obicei, multinationale si firmele autohtone mari aleg sa aiba angajati permanenti pentru cele trei tipuri de activitati.
“In ultimii doi ani, numarul companiilor care au unul sau mai multe posturi pentru specialisti in taxe si impozite s-a marit, insa deocamdata vasta majoritatea firmelor prefera sa apeleze la un ajutor extern, in loc sa angajeze intern unul sau mai multi specialisti. Deseori poate fi mai eficient si mai ieftin pentru o companie sa utilizeze specialisti independenti, fie persoane fizice autorizate, fie firme de specialitate, in loc de angajati”, accentueaza Alex Milcev.
Daca activitatea firmei este complexa, cum ar fi, de exemplu, cea de productie, si are un volum mare, atunci firma are nevoie de contabil angajat sau de un departament de contabilitate condus de un contabil sef sau director economic.
“Exista in lume si chiar si in Romania companii mari care au externalizat serviciile de contabilitate. Aceste masuri s-au luat din considerente financiare, precum si din considerente de politici de externalizare a responsabilitatii, activitatea financiar-contabila fiind una adiacenta, una de suport auxiliar unei firme”, subliniaza Sorin Branciog.
Externalizarea activitatii contabile poate fi facuta si spre o persoana fizica autorizata, singura conditie fiind ca acea persoana sa fie membru CECCAR.
Nici angajarea permanenta a unui consultant fiscal nu este obligatorie, ci se face in functie de necesitatile companiei. Externalizarea activitatii consultantului fiscal este preferata de firmele care nu au suficiente resurse umane si financiare pentru a avea un angajat specializat.
“De fapt, majoritatea companiilor apeleaza, cand este cazul, la servicii specializate din exterior, neavand un departament sau o persoana special alocata din departamentul financiar-contabil, care sa se ocupe strict de probleme fiscale”, completeaza Manuela Voinea.
Auditul financiar este intotdeauna o activitate independenta pentru care se angajeaza o persoana din extern. Exceptie face auditul intern, pentru care pot exista proprii angajati.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.