Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Factorii care influenteaza chiria spatiilor stradale sunt zona, vadul comercial, deschiderea la strada, vecinatatile, apropierea de mijloacele de transport in comun si  traficul pietonal.

Care este valoarea chiriilor in centrele comerciale
In centrele comerciale din Bucuresti valoarea chiriilor variaza mult in functie de centrul respectiv si de etajul la care se afla spatiul inchiriat.

"Un spatiu de 100 de mp, in cea mai buna amplasare, pe parter intr-un centru foarte popular (de exemplu, Unirea Shopping Center sau Baneasa Shopping City) poate sa coste si 65 de euro - 70 euro/mp/luna. Un spatiu aflat la un etaj superior, cu o destinatie si acesibilitate mai putin fericite, intr-un centru cu trafic redus, poate costa si 20 de euro - 25 euro/mp/luna", spune Laura Bencze.

La chirie, in centrele comerciale, se adauga costurile de administrare care sunt in Bucuresti intre 4 euro si 7 euro/mp/luna si cele de marketing care sunt intre 1 euro si 2,5 euro/mp/luna, conform CBRE.

"In centrele comerciale, locurile de parcare nu se platesc, iar chiria se plateste in avans pe trei luni si se depune o scrisoare de garantie sau depozit in contravaloarea a trei chirii lunare", adauga Laura Bencze.

In centrele comerciale, chiria este influentata de pozitionarea spatiului in centru (parter, vecinatatea cu o ancora puternica (n.red.- magazin de mari dimensiuni sau/ si un brand cunoscut care atrage un mare numar de vizitatori) sau intrare), vizibilitate, eficienta sau forma spatiului, gradul de ocupare al centrului comercial si traficul mediu zilnic.

Ce facilitatii primesc chiriasii de la proprietari
Laura Bencze spune ca principala facilitate acordata de proprietari pentru spatiile stradale este o luna de chirie gratuita pentru amenajarea spatiului, iar pentru spatiile din centrele comerciale facilitatile pot fi o chirie de baza redusa plus o chirie procentuala, in functie de cifra de afaceri, cateva luni cu chirie zero (una - trei luni) si plafonarea taxelor de mentenanta. 

Razvan Sin mentioneaza printre facilitati faptul ca unii proprietari sunt dispusi sa contribuie la amenajarea spatiilor pentru a reduce investitia initiala a comerciantilor.
Bogdan Petru spune ca printre facilitatile de amenajare pentru cei care vor 100 de mp pot fi amenajarea si modernizarea fatadei unitatii.

"De obicei, facilitatile se acorda chiriasilor ancora, deci, mai putin celor care inchiriaza 100 mp", adauga Bogdan Petcu.

Alexandru Preda mentioneaza ca facilitatile oferite de proprietari pentru spatiile de 100 de mp din zonele stradale din Bucuresti sunt o chirie cu plata in etape, sau, in cazul unor proprietari mai deschisi, o chirie fixa plus un procent din vanzari.

Cat timp dureaza negocierile
Potrivit CBRE, perioada de negociere a contractelor de inchiriere, atat pentru spatiile stradale, cat si pentru cele din centre comerciale, a crescut mult, ajungand pana la sase - opt luni, ceea ce acum doi ani nu se intampla.

"Motivele acestei situatii ar fi faptul ca anul trecut a fost un an foarte dificil, in care inchirierea de spatii comerciale a stagnat, iar acum chiriasii, dupa o lunga perioada de asteptare, cauta oportunitati de afaceri. Ajuta foarte mult si reducerea chiriei fata de varful perioadei (prima parte a anului 2008) cu aproape 40% – 50%, ceea ce permite functionarea si profitabilitatea afacerilor. In principiu, cererea a crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut - un procentaj este greu de estimat", mai spune Laura Bencze.

Pe cat timp se inchiriaza
Perioada de inchiriere a unui spatiu de 100 de mp in Bucuresti este, de obicei, intre trei si cinci ani.

"Avand in vedere conditiile actuale, de cele mai multe ori, se include in contractele de inchiriere o renegociere dupa doi - trei ani", spune Alexandru Preda.

Si Razvan Sin spune ca s-a redus perioada de inchiriere pentru spatiile stradale si completeaza ca, in anii trecuti (2007, 2008), contractele de inchiriere a spatiilor cu suprafete mici din centrele comerciale se faceau pentru minim cinci ani, existand si cazuri in care contractele se semnau pentru perioade mai lungi.

"In centrele comerciale atractive din Bucuresti, cu trafic intens, unde vanzarile sunt semnificative, chiriasii semneaza in continuare pe perioade lungi (cinci ani sau mai mult), increzatori ca vanzarile vor fi relativ constante. In cazul centrelor comerciale cu trafic redus, chiriasii prefera sa nu isi asume riscuri pe o perioada indelungata, intrucat nu pot anticipa vanzarile decat pe intervale limitate. Termenele contractuale sunt fie de unu-doi ani, fie de cinci ani, cu optiunea de reziliere pentru chirias dupa primul sau al doilea an. Astfel, chiriasii au singuranta ca pot sa inchida un magazin neperformant si ca nu vor suporta pierderi pe o perioada lunga. Aceleasi trasaturi si tendinte de la spatiile de 100 mp se regasesc in intervalul de la 60 mp la 150 mp inchiriati", mai spune Razvan Sin.

Bogdan Petcu mentioneaza ca sunt situatii cand, din cauza contextului nefavorabil al pietei, unele contracte sunt terminate inainte de termen si proprietarul se vede nevoit sa caute un inlocuitor pentru spatiul respectiv.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Chiriile pentru spatiile de retail de 100 de mp s-au redus, in medie, cu aproximativ 5% - 10% in Bucuresti, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Cele mai mari chirii solicitate de proprietari pentru spatiile cu o suprafata de 100 de mp din Bucuresti sunt in zona Bulevardelor Magheru si Nicolae Balcescu, unde se solicita intre 80 de euro si 90 euro/mp/luna.
In centrele comerciale din Bucuresti chiriile variaza mult, media fiind intre 40 de euro si 55 euro/mp/luna.
Printre facilitatile acordate de chiriasilor de catre proprietari se numara luni de chirie zero pentru amenajarea spatiului, plata in etape a chiriei sau o chirie fixa plus un procent din vanzari, plafonarea taxelor de mentenanta sau contributie la amenajarea spatiului.
Perioada de negociere a contractelor de inchiriere a crescut mult, ajungand pana la sase - opt luni, ceea ce acum doi ani nu se intampla.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.