Care sunt cele mai profitabile afaceri eco
Pe piata produselor ecologice din Romania, alimentele au cel mai mare succes. Insa, vanzari semnificative se inregistreaza si la cosmetice, detergenti si haine din bumbac organic. In ultimii ani, romanii au inceput sa fie mai interesati de produsele “verzi” iar numarul companiilor active in domeniu a inceput sa creasca.
Scumpe, dar cautate. Astfel s-ar rezuma situatia actuala a produselor ecologice pe piata de la noi. Prin urmare, viitorul se arata promitator pentru antreprenorii care au in plan lansarea unei afaceri orientate catre comertul cu produse bio. Cu atat mai mult cu cat cererea se mentine in continuare peste asteptarile comerciantilor.
“Cererea de produse alimentare romanesti ecologice este departe de a fi satisfacuta de oferta actuala”, spune pentru startups.ro Bogdana Ghinescu, unul dintre fondatorii Pukka Food, mini-market cu produse ecologice si bio din Bucuresti.
Printre intiativele care ar avea succes in domeniu, Bogdana Ghinescu enumera fermele de pasari pentru carne sau oua, abatoarele certificate pentru sacrificarea animalelor crescute in sistem eco, fermele de legume, micile fabrici de inghetata eco sau fabricile de branzeturi si imbuteliat lapte.
Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca, pe langa alimente, incep sa fie cautate si cosmeticele si produsele de ingrijirea casei, care cresc in vanzari de la an la an.
“Aceste segmente merg cel mai bine pentru ca si alimentele si cosmeticele influenteaza in mod direct organismul uman si sanatatea noastra”, spune pentru startups.ro Madalina Ulmeanu, Manager Natural Paris, magazin axat exclusiv pe produse organice.
Radu Panait, fondatorul Natura Land, unul dintre marii distribuitori de produse ecologice din Romania, considera ca potentialul pietei este foarte mare pe acest segment pentru ca romanii se intereseaza tot mai mult de alimentatia sanatoasa, se uita pe eticheta si merg pe ideea ca decat sa dea banii pe medicamente, mai bine pe alimente. Totusi, potrivit lui Panait, din totalul vanzarilor de alimente din tara noastra, cele bio detin doar 0,2%.
“In Germania s-a ajuns la 10%, bineinteles raportat la volumele de acolo, dar vom ajunge si noi la acest nivel in circa cinci - zece ani”, adauga pentru startups.ro fondatorul Natura Land.
Dar cresterea vanzarilor de produse eco nu aduce neaparat succesul unei afaceri din domeniu. Inainte de a lansa business-ul, un antreprenor trebuie sa raspunda la intrebarea: Cat de bine cunosc domeniul respectiv?
“Pentru a avea success nu este suficient sa incepi o afacere doar pentru ca este la moda”, subliniaza pentru startups.ro Valentina Preotu, Specialist Marketing la Dacris, companie de papetarie, care comercializeaza produse eco pentru birou.
Lansezi direct o afacere eco sau extinzi o companie deja activa pe piata?
Jucatorii spun la unison ca marele avantaj al comercializarii produselor ecologice este faptul ca sunt “produse de PR”. Cu alte cuvinte, acestea starnesc interesul clientului, dar in acelasi timp, pot atrage atentia asupra gamei de produse obisnuite pe care firma o are deja in portofoliu. De aceea, antreprenorii fie lanseaza direct un business eco, fie isi extind afacerea pe care o au deja, adaugand in portofoliu si produse “verzi”.
“Cel mai bine este sa deschizi un magazin cu alimente bio, din toate gamele, de la dulciuri pana la lactate, inclusiv sucuri fresh”, adauga Radu Panait.
Insa, el spune ca daca lansezi un magazin doar cu produse eco, ai nevoie de marketing si promovare cu cateva luni inainte de lansare, pentru a reusi sa te impui pe piata. Panait considera ca una dintre optiuni este ca magazinul sa fie axat 90% pe produse bio si 10% pe produse naturale dietetice.
“Bio-dieteticele sunt foarte scumpe, insa cele natural-dietetice, desi cu un pret ridicat, sunt mai ieftine decat cele bio-dietetice. Se poate si un magazin 100% bio, dar varianta 90% -10% ar fi convenabila mai ales din motive de pret”, explica Radu Panait.
Sanse de succes in domeniul eco au si cei care detin deja un magazin alimentar clasic, la care adauga treptat produse bio. O solutie ar putea fi adaugarea unui raft specializat si angajarea unei persoane care sa ofere consultanta clientilor.
Alte domenii ecologice cu potential
Si segmentul non-food are potential. Pe langa cosmeticele si detergentii bio, si-au facut loc pe piata si hainele din bumbac ecologic.
“Voiam sa facem ceva ce la noi pe piata nu este atat de dezvoltat. Intrucat aveam deja un magazin online cu imbracaminte, ne-am gandit sa mergem si pe produse ecologice. Suntem distribuitori de haine din bumbac ecologic si le vindem exclusiv online. Acestea sunt confectionate din bumbac natural, cultivat ecologic, fara ingrasaminte si pesticide. Imbracamintea organica protejeaza pielea de substantele chimice nocive”, spune pentru startups.ro Ioana Asofiei, director de vanzari la compania Dispo Trading.
Potrivit Ioanei Asofiei, vanzarile de imbracaminte ecologica reprezinta 25% - 30% din totalul vanzarilor realizate de magazinul online pe care il reprezinta.
“Este un procent bun, tinand cont de faptul ca in Romania industria eco este inca la inceput”, mai spune Asofiei.
Si pe segmentul produselor eco pentru amenajari interioare vanzarile au inceput sa creasca, fata de acum trei - patru ani, cand in tara noastra nici nu existau firme de profil.
“Se poate spune ca acum exista un soi de concurenta si nu rezisti pe piata decat prin innoirea ofertei. Spre exemplu, tapetul vine in doua colectii pe an, iar lacurile sau vopselele o data pe an”, spune pentru startups.ro Liviu Piperea, Director Decora House, distribuitor de seminee ecologice.
El spune ca, din pacate, 75% din produsele vandute in Romania pe acest segment vin din import.
“Cu toate ca pe zona amenajarilor interioare sunt multi care incearca sa produca produse ecologice, piata decoratiunilor in ansamblu tinde catre mentalitatea globala”, adauga Liviu Piperea.
Pe segmentul articolelor de birou, firmele romanesti au inceput sa promoveze produse eco atunci cand furnizorii externi au lansat asftel de game, dar si cand a aparut cererea din partea clientilor locali.
Gama de produse de birotica si papetarie eco este redusa in Romania, fiind formata in principal din hartie sau produse din hartie reciclata. Insa, jucatorii spun ca cererea este in crestere. Si in cazul produselor eco de papetarie, cele mai multe vin din import.
“Motivul pentru care importam cea mai mare parte a produselor eco este simplu: pe de o parte, ele fac parte din oferta furnizorilor nostri externi pe care ii reprezentam exclusiv pe piata romaneasca si, pe de alta parte, pe piata romaneasca nu exista foarte multi furnizori de produse eco”, spune Valentina Preotu.
Obstacole in afacerile eco
Principalul obstacol invocat de jucatorii activi pe diferitele segmente din piata eco este costul ridicat al produselor.
“Ne lovim de mentalitatea veche legata de produsele ecologice, si anume ca sunt scumpe. Mentalitatea se va schimba in functie de perceptia de pe piata, dar in acest sens este nevoie de foarte multa promovare. In general, pentru produsele noastre cea mai buna promovare este prin demonstratii efective despre cum se folosesc astfel de produse”, spune pentru startups.ro Iacob Nicolae, director Santal Prod, firma care produce Eleven One, marca de detergenti ecologici pentru spalatorii auto.
Un alt obstacol poate fi lipsa unor strategii pe termen lung in domeniul ecologiei.
“In situatia in care, tot mai multe institutii abilitate vor avea capacitatea de gestionare eficienta si de absorbtie a numeroaselor fonduri europene existente, devenind in mod implicit, beneficiari ai acestor programe, desigur si oportunitatile vor spori semnificativ. Aceasta deoarece, noi, in calitate de comercianti de produse ecologice, suntem dependenti in mod nemijlocit de beneficiarii programelor de finantare in domeniu”, precizeaza pentru startups.ro Vasilica Onofrei, Consilier PR&Marketing la firma Bioma Agro Ecology, distribuitor de produse ecologice.
Dezvoltarea pietei eco
“Verdele” isi face tot mai mult loc in Romania, atat in mass-media, in actiunile unor organizatii non-guvernamentale, in recomandarile nutritionistilor, dar si in stilul de viata promovat de persoanele publice. De asemenea, “verdele” este din ce in ce mai prezent si in meniurile unor restaurante sau firme care livreaza mancare la domiciliu. Inclusiv magazinele mari au introdus game de produse bio sau chiar standuri special amenajate.
“Avem in jur de 50 de produse bio marca proprie, pentru care am amenajat un modul dedicat. Avem exclusiv produse alimentare, cu sortimentatie diferita, in functie de numarul magazinelor, iar din categoria produse proaspete avem doar ierburi aromate”, spune pentru startups.ro Raluca Pavel, PR la supermarketul Mega Image.
Ea mai spune ca toate produsele sunt de import, iar cererea pe acest segment este in crestere. Modulul eco a fost lansat la sfarsitul lui 2007, iar in 2008 gama a fost largita, fiind aduse noi produse, compania intentionand sa mareasca sortimentatia de la an la an.
Si hipermarketurile din tara valorifica potentialul acestor produse. Adriana Pita, Head of Corporate Communication & PR la real,- Hypermarket Romania spune ca retailerul este preocupat sa diversifice gama de produse bio, care este inca redusa la noi, comparativ cu magazinle real,- din Germania, unde se gasesc peste 900 de produse bio din toate categoriile.
Potentialul pietei eco din Romania este certificat de cateva directii de dezvoltare economica. Madalina Ulmeanu crede ca in 10 ani vom consuma mai degraba alimente si produse bio si eco.
“Viitorul este eco pentru ca resursele de astazi se vor termina si va trebui sa le substituim prin alte mijloace”, spune Madalina Ulmeanu.
Ea considera ca vor castiga teren eolienele, energia solara, benzina din rapita. Iar sursele de alimentatie si incalzire, lumina, energie, vor deveni eco din cauza crizei de petrol si gaze cu care incepem deja sa ne confruntam.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate dreptrurile rezervate.