Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

In aceste rapoarte mai sunt incluse aspecte legate de temele orizontale (egalitate de sanse, dezvoltare durabila etc), problemele identificate la nivel de implementare si solutiile propuse, precum si modificarile majore fata de contract, operate sau previzionate la nivelul proiectului.

Alte informatii mentionate in rapoartele de progres sunt cheltuielile realizate, stadiul achizitiilor publice, indicatori si masurile de informare si de publicitate.

Reprezentantii MDRL adauga faptul ca rapoartele de progres contin, in linii mari, date preluate cumulat de la inceputul proiectului, pana la momentul fiecarei raportari.

Catalina Melita precizeaza ca rapoartele de progres contin printre altele si urmarirea indeplinirii recomandarilor facute anterior de Autoritatea de Management si/sau echipele de control, ca urmare a vizitelor la fata locului, care vizeaza progresul fizic pe intreaga perioada de implementare a proiectului.

Va exista cel putin un raport de progres (final), in cazul proiectelor simple, ce constau in achizitia de utilaje”, subliniaza Cosmin Dragoi.

Pe langa rapoartele trimestriale de pe parcursul implementarii proiectului si pe langa raportul final, mai exista rapoarte privind durabilitatea investitiei, care sunt transmise, anual, de beneficiari pe o perioada de trei sau cinci ani dupa finalizarea proiectului.

Raportul privind durabilitatea investitiei sau sustenabilitatea proiectului atesta faptul ca investitia facuta prin proiect nu a suferit sau a suferit modificari substantiale pe o perioada de trei sau cinci ani de la finalizarea proiectului, in functie de tipul solicitantului, in conformitate cu art. 57 din Regulamentul General al CE 1083/2006”, mentioneaza Catalina Melita.

Abaterile
Organismele care monitorizeaza proiectele finantate din fonduri europene accepta unele mici abateri in proiect, in functie de evaluarile autoritatii de management si de contractul de finantare.

Este bine ca modificarile sa fie notificate cu anticipatie si sa fie agreate de autoritatile relevante in forma unor notificari oficiale sau acte aditionale la contract", precizeaza pentru startups.ro Valeriu Lingurar, consultant la compania de consultanta Bridge Europe Consulting

Abaterile in realizarea indicatorilor pot duce la recalcularea asistentei nerambursabile acordate (micsorarea ei proportionala) sau incetarea contractului si recuperarea fondurilor acordate.

"In situatia in care beneficiarul nu realizeaza integral indicatorii de realizare asumati prin contract, dar obiectivul proiectului este atins, finantarea nerambursabila acordata va fi redusa proportional, cu exceptia cazurilor temeinic justificate. In cazul in care beneficiarul nu realizeaza integral indicatorii de realizare asumati prin contract si obiectivul proiectului nu este atins, finantarea nerambursabila va fi retrasa integral”, detaliaza Catalina Melita.

Reprezentantii MDRL adauga faptul ca in cazul POR nu sunt acceptate abateri, ci eventuale intarzieri de la calendarul de desfasurare a activitatilor sau graficul achizitiilor publice. Acestia mai spun ca in functie de situatiile care pot aparea pe parcursul desfasurarii contractului, beneficiarul poate solicitata modificari temeinic justificate referitoare la modificarea bugetului proiectului in limitele prevazute de contractul de finantare (act aditional), inlocuirea membrilor echipei de proiect (notificare), decalarea unor activitati, prelungirea perioadei de implementare a proiectului (act aditional) etc.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Beneficiarii trebuie sa aiba, atunci cand sunt verificati, documente justificative originale, inclusiv codul proiectului si mentiunea ca este finantat printr-un anumit program operational.
Diferenta intre proiectele care solicita o singura transa de plata si cele care solicita mai multe transe este data si de numarul dosarelor de cerere de plata depuse.
Beneficiarul fondurilor este obligat sa realizeze rapoartele pe parcursul finantarii, numite de progres, si rapoarte finale.
Dupa finalizarea fiecarei etape din investitie, beneficiarul finantarii depune la autoritatile de monitorizare un dosar de rambursare tehnica si financiara, care vizeaza implementarea activitatilor conform calendarului initial asumat, cu eventuale intarzieri si propuneri de revizuiri. 
Unele mici abateri in proiect, in functie de evaluarile autoritatii de management si de contractul de finantare, sunt acceptate de organismele care monitorizeaza proiectele finantate din fonduri europene.

Redactor : Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.