Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Marca Zain are patru tipuri de sapun. Violeta Marinescu a ales aceste tipuri din "Ghidul practic pentru realizarea de sapun natural", de Daniela Paraschiv, preferandu-le pe cele care indeplinesc o mare parte dintre cerintele potentialilor clienti: sa nu usuce tenul, sa faca multa spuma, sa curete bland, sa hidrateze, sa fie compatibil cu orice tip de piele si sa miroasa pregnant.
Care este potentialul pietei de sapun handmade din Romania
Manufacturierii spun ca mai exista potential pentru noi jucatori pe piata sapunurilor handmade, deoarece in unele zone din tara nu sunt astfel de producatori si pentru ca nu este nevoie de o investitie mare.
Mima Sorocean mentioneaza ca investitia intr-o afacere cu sapunuri handmade variaza in functie de cat doreste sa experimenteze producatorul si cata productie realizeaza in primele loturi.
Lagislau Gagyi precizeaza ca investitia initiala este de cateva sute de lei, in cazul unei mici productii, dintre care in jur de 500 de lei pentru materie prima si inca cateva sute de lei pentru infiintarea firmei, iar productia se poate face cu ustensilele din bucatarie.
Violeta Marinescu si Doina Ritter spun insa ca investitia intr-o afacere cu sapunuri handmade in Romania este de minimum 3.000 de euro, pentru infiintarea intreprinderii individuale sau a firmei, ingrediente (uleiuri, argile, unturi vegetale etc.), ustensile, forme pentru turnat, spatiu de productie, avize, notificari si certificate de calitate, materiale publicitare si ambalaje.
"Pentru fiecare reteta de sapun sau oricare alt produs de ingrijire, intocmirea dosarului cosmetic scoate din buget cel putin 600 de lei", completeaza Violeta Marinescu.
De exemplu, investitia initiala in Vetivert a fost de vreo 2.000 de euro si inca 1.000 de euro, pe parcurs, plus documentatia si ustensilele de laborator, aduse din Brazilia.
In Sanflora s-au investit circa 6.000 de euro.
Manufacturierii subliniaza ca ingredientele si ambalajele sunt greu de procurat in productia de sapunuri handmade, pentru ca este nevoie de cantitati mici.
Spre deosebire de ceilalti jucatori, Stefan Popescu crede ca sunt mari costurile pentru a incepe o astfel de afacere.
"In principiu, succes au cei care prin natura meseriei au legatura cu foarte multi oameni. De ce? Este un produs care se promoveaza foarte bine prin marketing direct", adauga Stefan Popescu.
Unde sunt distribuite produsele
Sapunurile handmade se vand prin magazinele cu produse naturale, atat cele fizice (tip Plafar), cat si cele online (inclusiv bloguri si portaluri), si la targuri.
"Orice manufacturier trebuie sa pastreze, in primul rand, o legatura cu comunitatea careia simte ca-i apartine, fie ca este una locala sau una de preocupari, a mamicilor, a persoanelor interesate de un consum sanatos etc. Prin aceasta apartenenta isi consolideaza legatura cu clientii actuali si potentiali si poate capata atentia si increderea unui numar din ce in ce mai mare de consumatori", spune Marius Bratu, fondator Dibra Connections.
Producatorii cu mai multi ani de activitate au distribuitori prin intermediul carora vand produsele. Un astfel de exemplu este Galador.
Care sunt veniturile producatorilor de sapun handmade
In ultimii doi ani, veniturile Galador s-au redus cu cate aproximativ 11,5%, anual. Astfel, in 2009, afacerile au fost de 192.000 de lei, in anul urmator de 170.000 de lei si anul trecut de 150.000 de lei.
"Cand se pune problema, printre primele obiecte la care renunta oamenii sunt cosmeticele. Eu am inceput sa construiesc si-am angajat doi oameni (n.red. - prin 2009), tocmai pentru ca la un moment dat nu faceam fata. Acum, ca sa nu dau afara oamenii, lucram cand avem comenzi. N-are rost sa facem stocuri, ca sapunurile acestea expira la un moment dat. Eu tot am sperante ca isi revine piata, pentru ca feedback-ul de la clienti este incurajator. Au inceput sa mai sune si din strainatate, dar nu pot exporta decat daca am certificare bio, ori cei care-mi dau ingredintele n-au asa ceva", explica Ladislau Gagyi.
Marius Bratu mai spune ca ii este greu sa estimeze o cifra de afaceri a Dibra in conditiile in care acest an se anunta dificil economic.
"Legislatia in materie de produse cosmetice s-a modificat la nivel european si de la 1 iulie 2013 vor intra in vigoare o serie de reglementari noi privind evaluarea si notificarea lor. Pentru aceasta va trebui sa ne pregatim inca din a doua parte a anului curent si, probabil, va insemna costuri suplimentare", adauga Marius Bratu.
Veniturile marcii Zain au fost anul trecut de 24.000 de lei, dintre care 45% din sapunuri, estimand o dublare in acest an.
"Participarea la targurile de profil mi-a adus castiguri demne de luat in seama. Chiar la ultima participare la un astfel de targ, in decembrie 2011, am vandut toate produsele, ceea ce mi-a oferit un plus de incredere in reusita afacerii. Intentionez sa investesc foarte mult anul acesta in promovarea si diversificarea gamei de produse", spune Violeta Marinescu.
Pentru Lois Atelier, veniturile au crescut de la an la an, dar aceasta nu este principala sursa de venit a Mimei Sorocean. Lois Atelier vinde cel mai bine in Bucuresti, dar sapunurile se mai gasesc in Cluj-Napoca, Buzau, Brasov si Suceava.
Producatorul marcii Nature&Beauty nu crede ca va depasi stadiul de hobby din aceasta activitate.
Anul trecut, veniturile Vetivert au fost de aproximativ 10.000 de lei, pe care spera sa le dubleze anul viitor. Doina Ritter mai este traducator autorizat de limba portugheza si colaboreaza cu diferite cabinete de traduceri si notariate.
"Sapunul imi completeaza veniturile. Deocamdata, nu ma pot sustine doar din afacera aceasta. Piata a fost orientata catre produsele de acest fel, dar din import, nu de la producatorii locali", mai spune Doina Ritter.
Stefan Popescu mentioneaza ca din afacerea cu sapunuri handmade castiga persoanele care le vand pe cele declarate ca facute sub branduri englezesti, desi produsele au o calitate indoielnica, dar avantajul este ca se acopera costurile de import.
Violeta Marinescu precizeaza ca perioadele cu cele mai mari vanzari sunt iarna si primavara.
Cum este promovat un produs
Pentru sapunurile handmade, cea mai buna promovare este recomandarea.
De asemenea, online-ul este intens folosit de producatorii de sapunuri handmade pentru a-si face cunoscute produsele, deoarece este una dintre cele mai ieftine metode.
De exemplu, sapunurile Zain sunt vandute printr-un blog, proiectul pentru 2012 fiind tranformarea acestuia intr-un magazin online care sa includa atat cosmeticele fabricate de Violeta Marinescu, cat si ingredientele necesare, unturi si uleiuri vegetale, inca greu de procurat in Romania.
Pe langa un canal de vanzare, targurile sunt si un mod de promovare pentru producatorii de sapunuri handmade.
In afara de aceste mijloace, Vetivert, de exemplu, sponsorizeaza concursuri si campanii de testare, organizate pe blog-uri.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Mare parte dintre producatorii de sapunuri handmade prefera sa deschida PFA-uri sau intreprinderi individuale, nu SRL-uri, pentru ca veniturile sunt mici.
Pasiunea de a face sapunuri handmade ii motiveaza pe producatori sa-si continue activitatea.
Investitia intr-o afacere cu sapunuri handmade incepe de la cateva sute de euro si ajunge pana la 3.000 de euro, in functie de cantitatea produsa.
Recomandarile si online-ul sunt folosite de manufacturierii de sapunuri handmade pentru promovare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 19 Aprilie 2012 la ora 21.16