Care sunt ingredientele afacerilor cu sapunuri handmade
Producatorii de sapunuri handmade, realizate "la rece", spun ca piata de profil din Romania este abia la inceput, dezvoltandu-se in ultimii doi - trei ani, deoarece oamenii sunt tot mai interesati sa traiasca sanatos si vor produse de calitate.
Ritmul de crestere este lent, din cauza pretului, de patru - cinci ori mai mare decat al unui sapun standard, si a lipsei de informatii si de educatie a potentialilor cumparatori.
"La un moment dat, eram singur sau mai era numai unul pe piata. La ora aceasta am inteles ca sunt vreo sapte - opt. Este loc este pentru toata lumea, daca respecta calitatea", spune pentru startups.ro Ladislau Gagyi, fondatorul Galador.
Doina Bratu, fondatoarea Dibra Connections care detine marca Sanflora, spune ca, din punct de vedere al numarului de producatori, Romania se aliniaza destul de repede la ceea ce exista in Franta.
Sanflora este membra a Institut du Savon, o asociatie franceza a producatorilor de sapun natural facut prin saponificare la rece, care urmareste profesionalizarea ocupatiei si recunoasterea de catre forurile europene.
Mima Sorocean, fondatoarea Lois Atelier, spune ca din valul de mici producatori castiga nu numai clientul, ci si producatorul, care astfel isi evalueaza mai bine produsul, atat din punct de vedere calitativ, cat si al pretului.
Stefan Popescu, fondatorul Eco-Construct Tech, detinatorul marcii Nature&Beauty, spune insa ca din cauza problemelor pietei sunt putini producatori.
Violeta Marinescu, producatorul sapunurilor Zain, spune ca din multitudinea vanzatorilor online de produse cosmetice, doar cativa respecta legislatia, care presupune analize fizico-chimice, obtinerea avizelor, notificarilor si certificatelor de calitate pentru fiecare ingredient din reteta, ceea ce formeaza dosarul cosmetic al fiecarui produs.
Pe portalul cu produse handmade si vintage Breslo, producatorii de astfel de sapun s-au inscris de la debutul acestuia, acum aproximativ patru ani.
"Comunitatea Breslo se largeste exponential, in fiecare an. Aceasta crestere se reflecta in toate categoriile, deci, si in cea a produselor cosmetice. Mediul handmade devine din ce in ce mai contemporan. El include, in continuare, artizanatul traditional, dar este, in primul rand, unul de exprimare pentru tinerii creativi, care lucreaza cu materiale si tehnici actuale si cat se poate de urbane", spune Monica Alexandru, Account Manager la Breslo.
Violeta Marinescu, Mima Sorocean si Doina Ritter, fondatoarea Vetivert, spun ca, fata de pietele dezvoltate, cea din Romania este la inceput si, ca peste tot in lume, tendinta este de crestere a consumului de cosmetice si produse de curatat naturale.
Exemple de afaceri romanesti cu sapun handmade
Producatorii de sapunuri handmade spun ca au pornit aceasta activitate nu din dorinta de a face o afacere, ci din pasiune. Din acelasi motiv o si continua, chiar daca pentru majoritatea nu este singurul mod de a se intretine sau sunt perioade mai dificile.
De exemplu, unul dintre cei mai vechi producatori de sapunuri handmade, Galador (infiintat in 2003), a crescut pana acum doi ani, cand veniturile au inceput sa scada.
Mima Sorocean a deschis Lois Atelier acum aproximativ trei ani, pe bazele unei PFA, dupa ce a participat in Vancouver la un curs de fabricare a sapunului.
"Cam 25% din timp il acord fabricarii sapunurilor. Activitatea principala este in domeniul naturist, importam si distribuim uleiuri vegetale pentru uz cosmetic", explica Mima Sorocean.
Dibra, sub marca Sanflora, si-a inceput activitatea la mijlocul lui 2010.
"Suntem multumiti de primul an complet de activitate (2011), cand ne-am concentrat pe promovarea produselor facute in 2010 si identificarea si crearea unora noi - balsamurile pentru ten, maini si corp, buze si unturile de corp Sanflora", adauga Doina Bratu.
Stefan Popescu face sapun sub marca Nature&Beauty de la mijlocul anului 2010, deoarece a devenit interesat de produsele bio si naturale. El a mentinut activitatea la nivel de hobby, fiind inca inginer in constructii.
Doina Ritter a lansat marca Vetivert la sfarsitul lui 2010, cand s-a reintors in Romania dupa o perioada petrecuta in America de Sud. Ea a facut primele sapunuri in Brazilia, in martie 2009, pentru prietene si familie. Activitatea comerciala pentru marca Vetivert se desfasoara printr-o intreprindere individuala, infiintata de mama Doinei Ritter. In activitate este implicat si fiul Doinei, Lucas Ritter, inca elev. Numele marcii vine de la planta Vetiveria zizanioides, din radacina careia se extrage un ulei esential parfumat, extrem de scump.
Violeta Marinescu face sapunuri sub marca Zain din primavara anului trecut, activitatea comerciala desfasurandu-se printr-o intreprindere individuala. Activitatea principala este producerea si comercializarea cosmeticelor si produselor de ingrijire din ingrediente naturale si, secundar, crearea si comercializarea bijuteriilor handmade. Din acest an, probabil, sub marca Zain se vor face farduri din ingrediente exclusiv naturale, fiind testate deja cateva produse.
Violeta Marinescu se ocupa singura de afacere, de la fabricare, ambalare, conceperea si intretinerea blogului si pana la comercializare. Si ea face aceasta activitate part-time, lucrand inca in constructii, la o firma din Ploiesti.
"Bunicii sunt cei care mi-au cultivat dragostea si increderea pentru produsele naturale. Bunica mea face sapun inca din anii '70. Bineinteles ca folosea ingrediente de origine animala, iar metoda de fabricare era <la cald>", detaliaza Violeta Marinescu.
Cine sunt clientii
Producatorii spun ca, intr-o prima faza, sunt interesati de sapunurile handmade cei care vor produse naturale, curiosii si cei cu studii medii si superioade. Dintre acestia raman clienti fideli cei cu probleme de sensibilitate a pielii, cei care se conving de calitatea produselor si cei care se documenteaza despre produsele handmade.
"Lumea este putin instruita. De exemplu, oamenii nu stiu ca nu se pot face sapunuri fara soda si ma intreaba, daca sapunurile au soda", subliniaza Stefan Popescu.
Doina Ritter crede ca interesul tot mai mare pentru sapunurile handmade se datoreaza si campaniilor mass media de folosire a produselor cat mai aproape posibil de natural si de participare a unor medici si specialisti la diferite emisiuni.
Ce produse sunt realizate
Pentru a putea fi vandute, sapunurile handmade trebuie sa aiba analize fizico-chimice, avizate de Ministerul Sanatatii.
In primele luni de activitate, fiecare producator de sapunuri handmade a testat mai multe retete, pana s-a oprit la cateva de baza, diversificand doar aromele.
Stefan Popescu adauga faptul ca gama de produse poate fi nelimitata, fiind limitata doar de imaginatie.
Ladislau Gagyi mentioneaza ca este complicat sa fie extinsa prea mult gama de produse, dar, pe langa cele 17 tipuri de sapunuri pe care le produce acum, el vrea sa mai faca in acest an inca unul, cu lapte de capra.
Lois Atelier produce noua tipuri de sapunuri. Pe langa sapun, aici se mai fac lumanari din ceara ecologica din soia si uleiuri esentiale, precum si obiecte din ceramica.
Vetivert produce 13 tipuri de sapunuri solide si unul lichid.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Mare parte dintre producatorii de sapunuri handmade prefera sa deschida PFA-uri sau intreprinderi individuale, nu SRL-uri, pentru ca veniturile sunt mici.
Pasiunea de a face sapunuri handmade ii motiveaza pe producatori sa-si continue activitatea.
Investitia intr-o afacere cu sapunuri handmade incepe de la cateva sute de euro si ajunge pana la 3.000 de euro, in functie de cantitatea produsa.
Recomandarile si online-ul sunt folosite de manufacturierii de sapunuri handmade pentru promovare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.