Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Activarile in-store recurg la din ce in ce mai multa imaginatie pentru a implica cumparatorul si a-i crea un sentiment favorabil participarii la promotie si, ulterior, achizitiei", mai spune Maria Tudose.
 

Retailul online si tehnologia
Adrian Comaneci, Maria Tudose si Marius Ghenea subliniaza printre tendintele de pe piata de retail din acest an dezvoltarea si extinderea comertului online, atat din partea tuturor tipurilor de retaileri, cat si ca interes al cumparatorilor.

Adrian Comaneci mentioneaza ca in Romania comertul online se dezvolta in pasi mai mici si siguri, iar in spatiul digital, punctul central - platforma online este transpusa pe diferite categorii de gadget-uri pe care clientii le utilizeaza, telefoane mobile, laptop-uri, tablete etc.

"Sustinerea <magazinului online> se realizeaza prin diferite strategii de marketing si social media - crearea de aplicatii, jocuri si chiar campanii online, astfel magazinul devenind user-friendly, atractiv, interactiv", mai spune Adrian Comaneci.

Mihaela Petruescu mentioneaza Carturesti, Noriel si kika printre retailerii care si-au diversificat canalele de vanzare cu platforma de internet.
Marius Ghenea subliniaza ca, pe masura ce retailerii vor vedea ca ating o anumita masa critica in vanzarile online, probabil ca vor incuraja finalizarea tranzactiilor clientilor tot in mediul online, cu rezultate pozitive in reducerea costurilor operationale si a satisfactiei clientilor.

"Probabil, cele mai importante modificari au aparut in zona platformelor mobile, care sunt din ce in ce mai frecvent folosite de retaileri, atat in activitatea de back-end (logistica, managementul stocurilor, vanzari, relatia cu clientii), cat si in cea de front-end, atat direct (vanzarea pe terminale mobile, plati mobile etc.), cat si indirect (platformele mobile utilizate de curieri si alti provideri de servicii)", explica Marius Ghenea.
 

Mobile si social commerce-ul
Adrian Comaneci subliniaza ca, in prezent, multi retaileri testeaza utilitatea mobile commerce-ului si a social commerce-ului pentru business-ul lor.
Simina Istrate mentioneaza ca noile tehnologii au fost inglobate intr-o foarte mica masura la noi, doar aplicatiile pentru smartphone-uri care ajuta sa se localizeze un produs in diverse magazine si sa se afle pretul.

Raluca Raschip precizeaza ca, deocamdata, retailerii si producatorii din FMCG nu folosesc la "capacitate maxima" comertul online, cel pe retelele sociale si mobile commerce-ul, dar este convinsa ca, in timp, din ce in ce mai multi vor face pasi in aceasta directie, existand deja jucatori din comertul modern care se promoveaza intens si foarte targetat in mediul digital.

Mihaela Petruescu spune insa ca tot mai multi retailerii folosesc si mobile sau social commerce-ul, dar mai mult ca metode de promovare, decat sub forma de canal de vanzare.

"Promotiile sau lansarile de noi produse anuntate prin SMS fac parte din strategiile de fidelizare a clientilor si de atragere a acestora catre magazinele fizice", explica Mihaela Petruescu.

Marius Ghenea subliniaza si el ca, in prezent, mobile commerce nu functioneaza inca in sens tranzactional in Romania, cu mici exceptii de produse si servicii specifice, in general, cele de download.

"Social-commerce are mai multe conotatii si, evident, functioneaza deja pe site-uri de social-shopping sau cele de reduceri. Retelele sociale nu genereaza inca un numar semnificativ de tranzactii, probabil si pentru faptul ca atunci cand sunt pe retele sociale, consumatorii nu sunt in ceea ce se numeste <shopping mood>, adica o stare potrivita pentru cumparaturi", detaliaza Marius Ghenea.

Simina Istrate mentioneaza ca mobile commerce-ul este folosit inca intr-o proportie foarte mica, dar social commerce-ul incepe sa prinda contur, retailerii apeland din ce in ce mai mult la retelele de socializare pentru a se promova si a-si vinde produsele.

"In restul Europei, se folosesc deja multe tehnologii inovatoare pentru a crea o experienta inedita de cumparare, insa in Romania acestea nu sunt inca prezente. Tehnologii vehiculate in vest sunt: virtual personal shopping assistant, aplicatii pe smartphone-uri cu informatii medicale si cele care, atunci cand scanezi cu telefonul anumite produse din hipermarket iti indica daca poti mananca produsul respectiv; proba virtuala a hainelor sau scanerul de volumul al corpului etc.", mai spune Simina Istrate.

Reprezentantii Altex spun pentru startups.ro ca mobile commerce-ul si social commerce-ul sunt tot mai folosite in Romania, nu doar in piata de retail, ci in intreaga industrie. In aceasta luna, Altex lanseaza versiunea de mobil a site-ului si o aplicatie cu vanzare pe Facebook. Pe social commerce, Altex are o oferta speciala zilnica, dedicata fanilor de pe Facebook, costand intr-un discount la un produs cu buna afinitate pentru target - tablete, smartphone-uri, console si televizoare.

"Aceste canale incep sa reprezinte aproximativ 10% din ponderea bugetului de marketing", precizeaza reprezentantii Altex.

Mihaela Petruescu subliniaza ca retailerii sunt mereu cu ochii pe noutatile tehnologice, insa implementarea lor se face treptat si, din pacate, nu intotdeauna atat de repede pe cat si-ar dori cumparatorii.

"Sunt retaileri internationali care, desi au implementat comanda online inca din 2010 pe alte piete pe care activeaza, aceasta nu se aplica inca pentru piata din Romania", adauga Mihaela Petruescu.

Flavian Pandele completeaza ca marile lanturi de retail prezente in Romania nu folosesc mediul online la fel cum o fac alte retele in alte tari, spre exemplu, Tesco in Asia.

Raluca Raschip mentioneaza ca platformele online B2B existente (n.red. - Business-to-Business; de exemplu, Metro are platforma B2B) pot influenta in viitor si segmentul B2C (n.red. - Business-to-Consumer).

"Retailerii le pot transforma in canale de vanzare B2C sau le pot pastra pe cele B2B si adauga si o componenta B2C pe care sa o dezvolte", explica Raluca Raschip.

Ea completeaza ca intalnirea cu consumatorii si surprinderea acestora intr-un mod creativ si placut atat in mediul online, cat si in magazinele fizice, este esentiala pentru jucatorii din FMCG, fie ei producatori sau retaileri, deoarece, in prezent, nu mai exista o demarcatie clara intre viata online si cea offline, acestea intrepatrunzandu-se.

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Principalele tendinte de pe piata de retail le reprezinta lansarea tot mai multor magazine de proximitate
si expansiunea retelelor de magazine.
Printre alte tendinte se numara: consolidarea unitatilor deschise si prin fuziuni si achizitii, crearea de noi servicii sau oportunitati, dezvoltarea marcilor proprii si a comertului online; hard discounterii.
In acest an, se va accentua o tendinta de anii trecuti, accea a cumparatorilor atenti la buget si la cele mai bune oferte, careia i se adauga atentia la timpul alocat cumparaturilor.
Mobile si social commerce-ul se gasesc printre procuparile comerciantilor romani, dar inca marginal, importanta fiecaruia depinzand de categoria retailer-ului.
Exista inca o distanta destul de mare intre tehnologiile adoptate de retailerii din vestul Europei si cei din Romania.
 

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.