Care sunt problemele pietei bio din Romania
Reprezentantii firmelor din domeniu spun ca dezvoltarea pietei bio din Romania este incetinita de preturile mari ale unora din produsele de acest tip, care pot ajunge sa coste si dublu fata de cele conventionale.
“Pentru oualele de gaina ecologice cererea este de 20 de ori mai mare decat productia. Asta se reflecta si in pretul oului, care este dublu sau triplu fata de cel conventional. Diferenta este foarte mare, tocmai pentru ca este o cerere foarte mare de oua ecologice”, spune pentru startups.ro Marian Cioceanu, presedintele Asociatiei Bio Romania.
Abdelaziz Messai, General Manager la Ecocert Romania, spune ca un motiv pentru preturile mai mari ale produselor eco este acela ca unii clienti nu mai stiu cand este sezonul unui anumit produs si-l consuma tot timpul.
“Daca schimbi felul de a te alimenta, pretul este rezonabil. Daca consumi sezonier, produsele sunt mai ieftine, au mai mult gust si sunt mai bune", explica Abdelaziz Messai.
Produsele bio sunt mai scumpe si pentru ca randamentul productiei este mai redus decat in activitatea conventionala, din cauza modului in care sunt realizate.
Radu Panait, director de dezvoltare pentru gama bio la Radix, spune ca, in Romania, preturile produselor bio sunt cu 50% - 100% mai mari decat in strainatate, din cauza costurilor de transport, a adaosului importatorului si a TVA-ului.
Abdelaziz Messai adauga faptul ca, spre deosebire de Romania, in strainatate, produsele bio sunt facute de marii producatori care, datorita volumelor mari, isi permit sa aiba preturi apropiate de ale produselor conventionale si, in plus, acolo exista concurenta.
Radu Panait si Alma Rusu, Managing Partner la magazinul MioBio, subliniaza insa ca avantajul cosmeticelor bio este ca acestea nu sunt cu mult mai scumpe decat cele conventionale.
Radu Panait adauga faptul ca alimentele bio sunt cu 50% pana la 200% mai scumpe decat cosmeticele bio (fata de cosmeticele conventionale, cele bio sunt cu 10% - 20% mai scumpe, unele fiind chiar la acelasi pret).
Steven Borncamp, presedintele Romania Green Building Council (RoGBC), spune ca oamenii ar trebui sa se gandeasca la pretul produselor in comparatie cu beneficiile aduse de acestea (mai sanatoase, tin mai mult, iar pe termen lung costurile de intretinere sunt mai reduse).
El spune ca in piata exista perceptia ca este scump sa construiesti cladiri verzi. Insa, costurile sunt mai mici daca se incepe de foarte devreme in proiect adaptarea cladirii la conceptul eco, astfel incat sa nu existe nicio diferenta sau sa exista diferente minime de 1% - 3% intre proiect si cladirea finala, daca se petrece mai mult timp la planificarea proiectului, se angajeaza arhitectii mai buni, ingineri mai buni si se administreaza proiectul mai bine, pentru a folosi eficient energia.
Presedintele RoGBC adauga faptul ca preturile materialelor de constructie eco au scazut fata de acum cativa ani, deoarece pe piata au aparut tot mai multe companii specializate, iar calitatea a crescut si riscurile au scazut.
Probleme legate de consumul eco
In Romania, se importa aproape toate produsele eco finite.
Conform Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), in jur de 1% din productia bio (cereale - grau, floarea soarelui, porumb, soia; fructe de padure, miere de albine ceai si branzeturi - lapte, branza, cascaval, smantana, unt) din tara noastra este consumata intern, cea mai mare parte fiind exportata in alte tari din vestul Europei si in SUA, unde este procesata.
Radu Panait spune ca in loc ca procesatorii ecologici sa fie formati de stat, adica sa-i ajute cu subventii sau prin programele cu Uniunea Europeana, cu proiecte lejere si nu cu proiecte care sa dureze ani de zile si sa nu le dea banii, tot cei care fac proiectul trebuie sa plateasca si nu au siguranta ca-si vor lua vreodata bani.
“Am putea face dulceturi bio, sucuri, gemuri, compoturi, dar toate merg la export", mentioneaza Radu Panait.
Tinta MADR este ca, in 2013, circa 5% din materia prima recoltata din Romania sa se consume local.
“Daca consumul ajunge la 2%, este foarte bine”, precizeaza Abdelaziz Messai.
Abdelaziz Messai si Marian Cioceanu spun ca principalul motiv pentru care se exporta atat de mult din materia prima este pretul mai mare pe produse pe care-l obtin producatorii romani in alte tari.
“Cererile sunt mai multe decat putem noi exporta”, subliniaza Marian Cioceanu.
Abdelaziz Messai adauga faptul ca producatorii romani vor sa obtina certificatul verde mai mult pentru UE, urmata de SUA, tipul certificatului depinzand de la tara la tara.
Marian Cioceanu mai spune ca sunt putini producatorii de produse finite in tara noastra si doar pe anumite segmente.
Magazinul Cosul Verde, din Cluj, (deschis in decembrie 2008) vinde si produse ale fermierilor romani (produse apicole, fructe, legume, dulceturi).
“Din fericire, numarul micilor producatori de produse bio romanesti a crescut in ultimul timp si astfel avem paste, produse din carne ecologica si din soia din Romania”, spune Roxana Pencea, Manager al Cosului Verde.
Potrivit MADR, numarul operatorilor agricoli eco era de 3.409 in 2006 si de 4.322 anul trecut.
"Numarul creste, dar nu atat de repede cat era prognozat de Ministerul Agriculturii. Potentialul este urias. Ecocert, numai in Franta, certifica aproape 18.000 de operatori eco, anual, iar, potential, suprafata agricola eco din Romania este mult mai mare decat in Franta. Fata de acum cinci ani este mult mai bine, dar trebuie sa fie mult mai multi", mai spune Abdelaziz Messai.
Conform datelor MADR, suprafata agricola eco din tara noastra era in jur de 143.200 de hectare in 2006 si a ajuns la 260.000 de hectare anul trecut.
“In aceste statistici a fost inclusa si pasunea. Terenul agricol eco a mai crescut putin, dar ceea ce a crescut cel mai mult este cel cu flora spontana, de la fructe de padure la ciuperci”, adauga Abdelaziz Messai.
Alte provocari pe piata eco
Valentina Preotu, specialist marketing la Dacris Impex, care detine si un magazin online de de papetarie, spune ca, pe segmentul articolelor eco de birou, principala problema este atitudinea clientului - lipsa constientizarii asupra efectelelor pozitive ale folosirii produselor eco.
Presedintele RoGBC spune ca provocarea, in constructii, este de a impune certificatul energetic, astfel incat semnatura pe un contract a celui care n-are unul sa nu aiba nicio valoare cand vinde proprietatea.
Cum poate creste piata eco din Romania
Jucatorii de pe piata spun ca facilitatile acordate de stat sunt principalul mod de a creste numarul producatorilor romani de produse bio, ceea ce ar scadea si pretul produselor.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
In unele cazuri, produsele bio pot sa coste chiar dublu fata de cele conventionale.
In Romania, se importa aproape toate produsele eco finite.
Facilitatile acordate de stat ar putea fi principalul mod de a creste numarul producatorilor romani de produse bio, ceea ce ar scadea si pretul produselor.
Consumul eco va creste si odata cu educarea si informarea consumatorilor, privind beneficiile produselor eco.
In jur de 1% din productia bio din tara noastra este consumata intern, cea mai mare parte fiind exportata in alte tari din vestul Europei si in SUA, unde este procesata.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.