Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Investitii mari in comert
Pe langa costurile cu persnalul si promovarea, bugetul initial necesar unui magazin poate creste substantial din cauza decorarii, stocului initial, a depozitului sau suprafetei mari de vanzare.
“Investitia cea mai importanta pe care trebuie sa o faca un retailer este aceea imobiliara. Apoi urmeaza costurile operationale. Costurile unui start-up in retail sunt foarte mari pentru ca implica teren si spatiu pentru desfasurarea activitatii pe de o parte, si resursa umana pe de alta parte”, spune pentru startups.ro Flavian Pandele, Managing Director la IMS Retail Bucharest.
In cazul anumitor magazine online, investitia initiala poate sa fie mai mica. Dar, Flavian Pandele spune ca, ulterior, costurile operationale pot sa creasca mult, odata cu extinderea si oferirea unei game mai mari de produse, ceea ce duce si la angajarea unui numar mai mare de oameni.
Start-up-uri costisitoare pe segmentul auto
Din cauza normelor de functionare, a amplasarii in zone centrale sau semicentrale si a utilajelor necesare, atelierele mecanice, service-urile sau spalatoriile auto si showroom-urile intra pe lista start-up-urilor scumpe.
O investie mai mica poate fi pentru o spalatorie auto cu echipamente second-hand si amplasare semicentrala sau periferica. Insa pot sa apara costuri mai mari pe parcurs, in functie de de cum au fost utilizate si pastrate echipamentele.
Si firmele de transport pot necesita investitii mari daca sunt cumparate autovehicule noi si se vizeaza construirea unei flote minime.
“In acest caz, in conditiile actuale, este necesar un capital substantial, chiar si daca se achizitioneaza flota in leasing”, spune pentru startups.ro Marian Mocan, Director General la Expert Consulting.
O solutie pentru micsorarea investitiei ar fi cumpararea unei firme din domeniu, care are o flota mai veche.
“Intretinerea insa poate sa coste mult dupa cumparare”, spune Marian Mocan.
Cei care doresc sa investeasca in curierat sunt avertizati ca vor fi nevoiti sa faca fata unei piete extrem de dificile.
“In momentul de fata, investitia in curierat nu prea mai are piata, aceasta fiind acaparata de firmele existente. De altfel, se observa a restrangere a <jucatorilor>, prin fuziuni si achizitii. Nu recomandam demararea unor afaceri in acest domeniu in acest moment”, precizeaza directorul general la Expert Consulting.
Cele mai scumpe francize
Adrian Gheorghe, Managing Director la companie de consultanta in domeniul francizelor ThinkBig, spune ca printre factorii care cresc valoarea unei francize se numara performantele afacerii si sprijinul primit de la compania francizoare.
Investitia depinde si de cat de cunoscuta este marca, de domeniul de activitate, de costuri (taxa de intrare si taxe lunare), de stocul necesar, de amenajare, de tipul francizei (master sau franciza simpla), investitia in personal. Cele mai multe francize sumpe sunt in HoReCa si in comert (marcile de lux sau cunoscute, precum Debenhams, Zara, Ikea, MrBricolage). In aceste cazuri, suma necesara incepe de la 2 milioane de euro si poate ajunge pana la cateva zeci.
Cornel Dinu spune ca antreprenorii care nu vor sa aduca o franciza scumpa pot sa lanseze un magazin multibrand.
Investitii mari sunt si pentru unele francize din domeniul food&beverage, precum Starbucks, Pascucci Cafe sau HardRock Caffee, unde sumele variaza intre 500.000 de euro si 2 milioane de euro pentru o unitate.
Alte exemple de start-up-uri scumpe
Unele dintre cele mai scumpe start-up-uri sunt cele din productie, indiferent de segmentul de piata. De exemplu, numai pretul pentru o hala de productie in domeniul alimentar poate sa depaseasca un milion de euro.
“In cazul productiei depinde daca achizitionezi utilajele sau le iei in leasing”, adauga Cornel Dinu.
Chiar daca sunt considerate a fi start-up-uri ieftine, firmele de constultanta pot fi costisitoare daca sunt angajati seniori cu salarii mari si este nevoie de certificate si autorizatii de functionare. Este cazul unor firme din avocatura, contabilitate, audit, HR sau recrutare.
Investitia initiala creste in cazul firmelor de constructii, daca sunt folosite utilaje costisitoare. Start-up-urile din IT pot sa fie scumpe daca echipa initiala este mare si fiecare persoana are nevoie de diverse echipamente si licente.
Cornel Dinu spune ca si firmele de import-export pot fi costisitoare inca de la inceput, pentru ca pot avea nevoie de sume mari de bani pentru cumpararea unei cantitati mari de marfa.
De investitii mari este nevoie si pentru unitatile de reciclare a deseurilor si transformarea acestora in energie si produse reciclabile, chiar daca o parte din suma poate sa fie sustinuta din fonduri structurale.
“Avizele de amplasare, de mediu, patentele si licente sunt cheltuieli substantiale, in acest caz”, spune Marian Manolache.
Firmele din telecom sau servicii financiare presupun sume mari de bani pentru active necorporale (licente, brevete, autorizatii etc), sisteme informationale specializate si sisteme de securitate.
“La acestea se pot adauga cheltuieli cu activele fixe corporale, eventual si cu stocurile initiale. Ulterior, cheltuielile operationale sunt aproape liniare, indiferent de numarul clientilor”, subliniaza Ionut Maftei.
Printre start-up-urile sumpe se numara si gradinitele private (daca se cumpara si amenajeaza o casa), afacerile de divertisment sportiv (daca se cumpara o ambarcatiune), centrele SPA, prelucrarile mecanice, birourile de proiectare (daca se cumpara un numar mare de licente si sunt multi angajati specializati) centralele eoliene (acestea au avantajul sa pot obtine finantari europene). Citeste aici mai multe informatii despre primii pasi pentru obtinerea unei finantari europene.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 01 Iunie 2009 la ora 22.36