Cat de dezvoltata este piata de solutii IT si online pentru firmele mici
Piata romaneasca a aplicatilor si servicilor IT si online dedicate start-up-urilor si firmelor mici se afla abia la inceput. Din acest motiv, unii antreprenori din domeniu considera ca exista potential de business doar daca se adreseaza clientilor internationali.
"Piata B2B (business-to-business) din Romania este intr-o stare incipienta, foarte fragmentata. Piata de aplicatii B2B pentru IMM-uri a prins elan intre 2007 - 2008. Acest fapt se datoreaza mai marii penetrari a acesului la internet, a reducerii pretului pentru echipamente si tehnologie. Mai mult, procesul a fost accelerat de conditiile economice dificile din 2009 - 2010, care au fortat firmele sa-si optimizeze workflow-urile pe internet, folosind aplicatii si servicii web cu preturi reduse. Nu in ultimul rand, aplicatiile B2B au prins amploare si fiindca multi antreprenorii si manageri din domeniu au copiat, unii cu mai mult, altii cu mai putin succes, modele dovedite din afara tarii, in speta din SUA", spune pentru startups.ro Bogdan Bocse, cofondator TimeOP, o solutie de masurare a implicarii si productivitatii angajatilor.
Ideea TimeOP a aparut in vara anului trecut, deoarece crestea numarul de mijloace de divertisment disponibile pe PC-urile de la birou (jocuri online, video online, retele sociale etc.) si preturile pentru instrumentele similare de masurare a productivitatii erau mari pentru firmele mici si mijlocii. Acest instrument functioneaza pe baza abonamentului lunar, ca un serviciu, cu preturi diferite, in functie de numarul de utilizatori, fiind disponibil si ca solutie in-house pentru clienti mai mari.
Compania are cinci clienti pe piata din Romania, fiind in discutii cu alte cateva firme.
Si Radu Vilceanu, Managing Partner la ContentSpeed.com, companie ce implementeaza aplicatii de comert B2B, considera ca piata romaneasca a aplicatiilor B2B pentru firmele mici este la inceput.
In acest an, obiectivul ContentSpeed este de a-si dubla cota de piata. Compania este pe piata din 1999, iar din 2003 a realizat primele magazine online pe platforma proprie. Acum doi ani, firma a lansat platforma inchiriabila, de anul trecut concentrandu-se pe distributie si introducerea de campanii in retelele sociale.
Alexandru Rada, cofondator Squeeqly, aplicatie online de interconetcare a comertului cu retelele sociale, spune pentru startups.ro ca primele aplicatii si servicii facute de romani si dedicate start-up-urilor si microintreprinderilor au inceput sa apara cu doi - trei ani in urma, odata cu maturizarea pietei si cu aparitia unor povesti de succes.
Squeeqly a pornit in vara anului trecut, deoarece comertul online si retelele sociale cresteau, fara a exista vreo solutie de interconectare intre cele doua. Insa, luna trecuta s-a renuntat la dezvoltarea acestei aplicatii, din motive interne ale companiei.
Ce aplicatii dezvolta romanii pentru firmele mici
Alex Circei, CEO la Copimaj Group, din care face parte platforma de e-commerce Live2c, spune pentru startups.ro ca firmele se adreseaza start-up-urilor si microintreprinderilor cu diferite aplicatii care ajuta la generarea de noi clienti sau de mentinere a relatiei cu cei pe care ii au deja.
Live2c a fost lansata anul trecut, la inceputul lui iulie, dupa aproape un an de dezvoltare a produsului. Copimaj are in jur de 30 de clienti, iar de Live2c s-au folosit in jur de 15 clienti.
"Solutiile romanesti de IT - online sau clasice (solutii de Windows, care se instaleaza), create de romani in segmentul B2B, acopera intreaga paleta", mentioneaza Alexandru Rada.
Bogdan Bocse adauga faptul ca solutiile frecvent intalnite sunt cele de ERP (Enterprise Resource Planning) si CRM (Customer Relationship Management) si cele pentru facilitarea comertului electronic, inclusiv magazine virtuale sau portaluri pentru parteneri.
Dorian Lupu, fondator al site-ului Supereveniment.ro, spune pentru startups.ro ca in organizarea de evenimente private (nunti si botezuri) sunt foarte putine aplicatii B2B, iar, pana la aparitia Supereveniment.ro, cele mai avansate servicii B2B, adresate firmelor mici de prestari servicii pentru evenimente, erau anuarele online.
Supereveniment.ro este un site pe care furnizorii de servicii pentru nunti si botezuri isi pot publica oferta, iar clientii pot trimite cereri de servicii si sunt contactati de furnizorii. Serviciul a fost lansat anul trecut, in decembrie.
"De la lansarea site-ului, in decembrie 2010, aproximativ 550 de clienti ne-au incredintat in jur de 800 de cereri de oferte, pentru sezonul de nunti din acest an. Pentru sezonul 2012, avem ca obiectiv 4.000 de cereri de oferte. Acum, avem circa 830 de furnizori inscrisi si cred ca vom atinge, cu usurinta, obiectivul de 1.500, pana la sfarsitul anului", mentioneaza Dorian Lupu.
Radu Vilceanu spune ca aplicatiile cu cele mai multe implementari pentru start-up-urile si microintreprinderile din comertul online sunt dedicate preluarii de comenzi online de catre reselleri, fiind implementate de companiile de distributie/importatori si integrate cu sistemele de gestiune de stoc in timp real. O alta categorie de aplicatii pe acest segment este reprezentata de cele puse la dispozitia resellerilor de catre companii, pentru a-i ajuta sa genereze rapid si profesional oferte pentru clientii proprii.
"Aplicatiile B2B sunt de succes si rezista si se dezvolta, deoarece ofera un grad sporit de deschidere. Sunt ca un fel de portaluri catre stocurile companiilor de distributie si importatorilor. Gradul de succes depinde de calitatea implementarii si sincronizarii cu aplicatiile ERP, in principal. Mai conteaza si modul in care compania care opereaza aplicatia B2B promoveaza folosirea acesteia prin echipa de vanzari actuala. De exemplu, daca vanzatorii nu mai primesc comisioanele de vanzari pentru comenzile primite prin aplicatie, nu vor sustine adoptia acesteia de catre clientii lor", explica Radu Vilceanu.
Care este potentialul pietei
Vlad Stan, cofondator la fondul de investitii Seed Money, spune pentru startups.ro ca mai exista potential pe piata din Romania pentru aplicatiile dedicate start-up-urilor si microintreprinderilor.
Bogdan Bocse adauga faptul ca acest potential exista deoarece de abia acum gradul de penetrare al comertului online din Romania simte o crestere, dar mai are cale lunga pana a se compara cu cel din Europa Occidentala sau SUA. In plus, mai exista loc de a imbunatati modelele de afaceri din Romania, iar un bun mod de a face asta este informatizarea si automatizarea mai profunda a proceselor de afaceri.
Lucian Croitoru, Business Financial Planner si fondatorul The Plan, o aplicatie de previziuni financiare pentru planuri de afaceri, spune pentru startups.ro ca exista potential de dezvoltare pentru aplicatiile si serviciile de management financiar dedicate start-up-urilor si microintreprinderilor, deoarece cele existente sunt destinate firmelor mari si au preturi pe masura (de exemplu, sistemele ERP).
"De asemenea, si piata pentru aplicatii de business intelligence se afla la inceput in Romania, iar focus-ul este tot pe firmele mari. Si aceasta este o nisa pe care dorim sa intram, bineinteles, adresandu-ne firmelor mici", explica Lucian Croitoru.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Piata de aplicatii si servicii pentru start-up-uri si firme mici este abia la inceput, fiind foarte fragmentata.
Primele aplicatii si servicii pentru firmele mici au aparut acum trei - patru ani, dar oferta a crescut in ultimii doi ani.
Creatorii de aplicatii se adreseaza start-up-urilor si microintreprinderilor cu diferite aplicatii care ajuta la generarea de noi clienti sau de mentinere a relatiei cu cei castigati deja.
Potentialul pietei de aplicatii si servicii dedicate start-up-urilor si microintreprinderilor este ridicat, deoarece rata de penetrare a internetului este redusa si mai sunt inca multe solutii si optiuni neimplementate.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.