Cat de mult conteaza flerul in afaceri?
Importanta flerului in cadrul strategiei de business este de necontestat, spun specialistii in management. Simtul afacerilor si al deciziilor de business se dezvolta in timp. Atat consultantii, cat si antreprenorii considera ca pentru a avea rezultate bune, flerul trebuie sa fie dublat de experienta si de profesionalism.
“Orice alegere vizionara are la baza flerul si simtul afacerii, indiferent daca vorbim de start-up-uri sau de corporatii cu istorie. Apelam la fler chiar daca in fata consiliilor de administratie credibilitatea deciziilor manageriale strategice este fundamentata pe o multitudine de factori comensurabili”, spune pentru startups.ro Geo Hostina, de formatie psiholog, cu zece ani de experienta ca trainer, Partner la Eurocenter Management Network.
Psihologic vorbind, Hostina spune ca flerul isi are originea in informatiile din experientele traite si in semnalele exterioare.
“Procesul decizional este rapid si nu se produce la nivel constient. Plasarea in diferite situatii in care este necesara o decizie rapida, cu efecte negative sau pozitive, analiza rapida a unui anumit context si a cerintelor care decurg din el sunt elementele care sustin dezvoltarea capacitatii de judecare rapida a unui context”, explica Hostina.
Madalina Popescu, General Manager la compania de consultanta Pluri Consultants Romania considera ca flerul conteza foarte mult in mediul de afaceri in general, mai ales in Romania. Ea spune ca, spre deosebire de antreprenorii din economiile dezvoltate, antreprenorii romani nu au la dispozitie multe studii de piata valide.
“Sa luam un singur exemplu: un antreprenor se intreaba ce salarii trebuie sa acorde personalului pe care intentioneaza sa il angajeze. De unde poate afla? Studiile de salarii pe piata globala (trei - patru la numar la nivel national) sunt prea scumpe si destul de putin relevante pentru antreprenorul nostru, din cauza ca au un esantion format aproape numai din companii mari. Informatia de la INS este nerelevanta, pentru ca vine aproape numai din sectorul de stat. Ramane presa. Informatiile publicate de presa vin insa de la diverse surse, una mai putin valida decat cealalta. Deci, are nevoie de cateva informatii directe de la concurenta lui si de mult fler”, explica Popescu.
Influenta contextului de piata
Contextul economic actual face ca sefii de companii sa fie nevoiti sa ia decizii complexe legate de controlul costurilor, cresterea productivitatii, managementul schimbarii sau implementarea tehnologiilor. Prin urmare, exista situatii limita in care managerii apeleaza la fler pentru rezolvarea unei probleme.
Geo Hostina spune ca astfel de situatii se caracterizeaza mai ales prin existenta mai multor variante/strategii de rezolvare, la fel de valoroase (este dificil de ales intre doua piete de desfacere cu caracteristici similare, in conditiile unui fond redus destinat investitiilor), printr-un nivel ridicat de incertitudine si de nepredictibilitate (exemplul ratei de curs valutar in situatii de instabilitate economica), o perioada scurta de timp pentru luarea deciziilor (investitiile pe bursa) sau schimbari frecvente in evolutia lucrurilor (legislatie etc.).
Flerul versus experienta in afaceri
In opinia lui Hostina, flerul ajuta la gasirea unor raspunsuri acolo unde logica si ratiunea nu functioneaza, atunci cand este necesara o decizie spontana, intr-o situatie de pericol sau cand nu exista date suficiente pentru a rezolva problema. Cu toate acestea, flerul nu exclude responsabilitatea asumata pentru deciziile luate.
”Oportunitatea si eficienta unei strategii, corelarea ei cu realitatea economica si mai ales modul de implementare nu mai tin doar de fler, ci de discernamant managerial, responsabilitate si curaj”, spune Hostina.
Psihologul adauga faptul ca, pe masura ce un manager urca in ierarhia companiei, devine tot mai importanta capacitatea lui de a lua decizii neprogramate, iar timpul alocat luarii acestor decizii creste in detrimentul timpului alocat luarii de decizii programate.
Mihaela Pantis, Managing Director la Qualians, spune ca flerul poate reprezenta atat ”norocul incepatorului”, insa se poate dezvolta si pe baza experientei.
”Fler inseamna si sa presimti niste tendinte din piata cu mult inaintea celorlalti. In cazul unui start-up, aceasta este valoarea adaugata, iar daca nu ai avantajul unui pret competitiv, trebuie sa faci ceva diferit”, spune consultantul Qualians.
In opinia ei, trebuie sa existe un echilibru intre fler si modelele de business.
”Strategia de business este un concept relativ nou. Pana acum 50 - 60 de ani, nu exista strategie de business care sa tina cont de dinamica reala a pietei, a consumatorilor”, spune Mihaela Pantis.
Domeniile de activitate in care flerul conteaza mai mult
Chiar daca nu exista domenii de activitate in care sa fie nevoie exclusiv de fler, sunt unele tipuri de afaceri in care este nevoie de fler mai mult decat in altele.
”Fara indoiala ca zona investitiilor pe bursa, investitiile riscante in companii aparent fara sanse de crestere sunt exemple care solicita din plin intuitia si flerul oamenilor de afaceri”, spune Hostina.
Specialistul spune ca valoarea inspiratiei si a flerului creste odata cu gradul de risc al investitiei, dar si odata cu dinamica sectorului/industriei in care compania activeaza.
“Lumea internetului si a solutiilor IT este plina de exemple de companii extrem de inovatoare, in care strategiile emergente sunt la ordinea zilei. Lumea afacerilor imobiliare, unde timpul de recuperare al investitiilor poate varia de la un an la zece ani necesita mult fler in previziunea asupra factorilor de succes ai investitiei (nivelul inflatiei peste opt - zece ani, nivelul concurentei, evolutia preturilor activelor etc.)”, explica Hostina.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Flerul isi are originea in informatiile din experientele traite si in semnalele exterioare.
Deciziile bazate pe fler sunt necesare nu doar pentru start-up-uri, ci si pentru afacerile in dezvoltare.
Flerul conteza mult in mediul de afaceri din Romania, pentru ca antreprenorii romani nu au la dispozitie numeroase studii de piata valide.
Valoarea inspiratiei si a flerului creste odata cu gradul de risc al investitiei.
Domenii precum investitiile pe bursa, internetul, solutiile IT, afacerile imobiliare, moda, advertising etc. solicita mai mult flerul oamenilor de afaceri.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.