Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Tendinta este valabila atat pentru Bucuresti, cat si pentru tara. Avand in vedere cererea ridicata de spatii pentru centrele comerciale din Bucuresti, precum si faptul ca singurele livrari din Capitala din acest an sunt extensia Baneasa Shopping City si Collosseum Retail Park, nu ne asteptam la scaderi ale chiriilor pe centrele comerciale performante. In Craiova nu functioneaza inca un centru comercial, iar pentru restul oraselor mentionate (n.red. - Iasi, Constanta, Arad, Oradea si Botosani) evolutia chiriilor va depinde mult de oferta de retail deja existenta pe piata, de calitatea noilor livrari in ceea ce priveste mixul de chiriasi si grad de ocupare, de suprafata inchiriabila raportata la numarul de locuitori", mai spune Ramona Marusac.

Spatiile stradale
"In ambele cazuri, stradal si centru comercial, trendul a fost de stagnare a preturilor, cu o usoara crestere in centrul istoric. Nu estimam schimbari majore nici pentru urmatorul an. Mai ales, nu estimam o scadere a chiriilor pentru urmatorul an nici in centrele comerciale, nici pe strada", mai spune Luiza Moraru.

Conform datelor CBRE, chiria pentru 100 mp de retail in capitala variaza, lunar, intre 2.000 de euro si 7.000 euro, in zonele stradale cu o pozitie buna.

Potrivit Colliers, chiria pentru 100 mp de retail in zonele stradale din Capitala este intre 5.000 de euro si 7.500 de euro in centru (60 de euro - 70 de euro/mp/luna: Magheru-Balcescu, Bratianu, Calea Victoriei), intre 2000 si 3500 euro in cele semicentrale (20 de euro - 35 de euro/mp/luna: Calea Mosilor, Stefan cel Mare, Kogalniceanu, Ion Mihalache) si intre 800 si 2.500 de euro la periferie (8 euro - 25 de euro/mp/luna: Iuliu Maniu, Drumul Taberei, Pantelimon, Titan, Dristor, Giurgiului, Bucurestii Noi).

In studiul Colliers, una dintre tendintele in retail este ca proprietarii de spatii stradale accepta, tot mai mult, sa calculeze chiria in functie de veniturile retailerului, deoarece se asteapta ca cei internationali sa fie tot mai interesati de astfel de spatii.

Cine sunt solicitantii si pe ce perioada se inchiriaza spatiile
Intr-un studiu CBRE se precizeaza ca, la fel ca anul trecut, Capitala reprezinta un magnet pentru comercianti si dezvoltatori, iar activitatea continua sa se concentreze aici.

"Pe strada, majoritatea tranzactiilor au fost facute de retailerii cu magazine de proximitate. In centrele comerciale nu este un trend consistent. S-au realizat tranzactii in toate domeniile de activitate", explica Luiza Moraru.

Ea mai spune ca pentru spatiile stradale contractele pot fi incheiate pe perioade mai scurte de cinci ani (in general, in jur de trei ani), insa in centrele comerciale aceasta perioada ramane de cinci ani.

"Astazi, unii retaileri vor sa aiba optiunea incheierii contractului in functie de performante si, in anumite cazuri, se acest lucru poate obtine", adauga Luiza Moraru.

Ce facilitati primesc chiriasii
Luiza Moraru spune ca, in anumite cazuri, se ofera diverse facilitati retailerilor care vor 100 mp (scutiri de chirie pe o anumita perioada, reduceri la costuri de amenajare), dar, de obicei, acestea se aplica retailerilor care inchiriaza suprafete mai mari de atat.

Intr-un studiu al JLLS se mentioneaza ca, pentru amenajarea spatiilor comerciale, contributile financiare sau lunile libere de plata a chiriei continua sa stimuleze procesul de inchiriere, in special in centrele comerciale cu rezultate mai slabe.

Conform unui studiu al Colliers, in 2011, pentru spatiile stradale n-au fost oferite discount-uri pentru chiriile deja negociate anul trecut, dar perioada de reducere a chiriei a fost prelungita pana la sfarsitul acestui an, proprietarii sperand la o recuperare a acesteia la inceputul anului viitor.  

"Asa cum a fost in anii precedenti, dezvoltatorii imobiliari care au nevoie sa-si livreze proiectele vor fi foarte agresivi in ceea ce priveste conditiile pe care le ofera", se subliniaza in studiul Colliers.

De asemenea, potrivit reprezentantilor Colliers, aceste conditii vor influenta centrele comerciale existente, care vor intra in competitie directa cu noile livrari.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Chiria pentru 100 mp de retail in centrele comerciale si stradale din Bucuresti este intre 2.000 de euro si 7.000 de euro.
Valoarea chiriei a ramas constanta in acest an fata de anul trecut, iar consultantii considera ca tendinta va fi aceeasi anul viitor.
Conform detelor Colliers, chiria pentru 100 mp in centrele comerciale din tara este, lunar, intre 3.000 si 3.500 de euro in orasele cu peste 250.000 de locuitori si intre 1.500 de euro si 2.000 de euro in orasele cu sub 250.000 de locuitori.
Exista diferente mari de chirie intre centrele comerciale cu performante ridicate si cele mai slab pozitionate.
In anumite cazuri, se ofera diverse facilitati retailerilor: scutiri de chirie pe o anumita perioada, reduceri la costuri de amenajare etc.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.