Ce este business intelligence si cand se foloseste
Strangerea unor informatii importante despre afacerea ta si apoi organizarea acestora si analizarea pentru a lua anumite decizii sunt elemente care fac parte din business intelligence. Fie ca pentru asta se foloseste un document realizat in Excell, fie ca se utilizeaza soft-uri dedicate, procesul ajuta la luarea unor decizii potrvite.
“Business intelligence inseamna, pe scurt, sa fii mai inteligent in ceea ce priveste afacerea pe care o conduci”, spune pentru startups.ro Dragos Enescu, Head of Business Intelligence Department la compania de consultanta Visionwise Consulting.
Conceptul este insotit de notiunile de market intelligence si competitive intelligence.
“Diferentele dintre market intelligence, competitive intelligence si business intelligence nu sunt semnificiative. In opinia mea, fiecare dintre acestea reprezinta diferite acceptiuni si interpretari ale aceluiasi lucru si au cam aceeasi semnificatie - informatii de afaceri”, spune pentru startups.ro Marian Gherghescu, Managing Director la compania de consultanta MarketScope.
Antreprenorii si managerii care utilizeaza business intelligence pot sa ia decizii mai bune pentru compania lor si au un beneficiu competitional pentru ca isi planifica mai bine afacerea si activitatile de marketing, de exemplu.
Marian Gherghescu spune ca alte avantaje sunt o reactie mai rapida si eficienta la miscarile din piata ale concurentei si cresterea sanselor de a fi cu un pas inaintea acesteia. El adauga faptul ca business intelligence ofera o perspectiva realista si obiectiva asupra pietei si concurentei, spre deosebire de informatiile culese intern de catre companii prin angajatii lor, care pot fi subiective, filtrate si chiar denaturate.
“In ceea ce priveste beneficiile, cred ca exista o deficienta de educare a pietei. Aceasta provine in special din faptul ca in acest moment, notiunea de business intelligence este folosita restrans doar pentru anumite aspecte (baza de date sau adunarea de informatii), ori beneficiile reale apar doar in momentul in care acestea sunt integrate la nivelul unei firme. Avem astfel de-a face cu o multitudine de vanzatori care promoveaza beneficiile bucatii de piata pe care se afla, iar aceste beneficii pot fi insuficiente pentru a justifica investitia”, explica Dragos Enescu.
Cum folosesti business intelligence
Companiile pot folosi business intelligence pentru a lua anumite decizii manageriale, cum sunt cele la nivel tactic, operational si strategic sau pentru a inova.
“As recomanda oricarei firme sa inceapa folosirea business intelligence la un caz concret si presant de decizie care trebuie luata”, adauga Dragos Enescu.
Pentru rezolvarea unei astfel de situatii, managerul ar trebui sa defineasca exact problema, sa caute solutii alternative in cadrul ei sau prin cercetare primara sau secundara, sa stabileasca alternative, decizia, implementarea, analiza si stabilirea celor mai bune practici.
“Daca atasam fiecarui pas o serie de indicatori care sa ii estimeze succesul si costurile, iar apoi urmarim acesti indicatori cu ajutorul unei baze de date, avem un proiect incipient de business intelligence care poate fi aplicat ulterior si la alte tipuri de decizie din cadrul aceleiasi firme. Mai mult, in cadrul bazei de date respective corelatiile care se cauta sunt mult mai naturale si intuitive”, subliniaza Dragos Enescu.
O modalitate de folosire a business intelligence este cea realizata personal de un manager, impreuna cu echipa sa. Acestia aduna informatii de business din cat mai multe surse diferite, analize si cercetari de piata comandate, discutii informale cu clientii sau din sedinte manageriale interne.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Conceptul de business intelligence este insotit de notiunile de market intelligence si competitive intelligence.
Antreprenorii si managerii care utilizeaza business intelligence pot sa ia decizii mai bune pentru compania lor.
Folosirea business intelligence duce la reactii mai rapie si eficiente la miscarile din piata ale concurentei si cresterea sanselor de a fi cu un pas inaintea acesteia.
Costurile studiilor tip market intelligence realizate implicand resurse umane variaza intre 5.000 de euro si 20.000 de euro.
Cheltuielile pentru business intelligence pot fi privite ca o asigurare: firma plateste constant adunarea si analizarea unor date, pentru a evita riscul unei decizii manageriale gresite.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.