Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Insa, pe masura ce a crescut volumul de date, a aparut o noua abordare a business intelligence - organizarea si analiza datelor cu ajutorul unor softuri dedicate, care ajuta la realizarea diverselor tipuri de studii si analize.
“Consider ca, in conditiile actuale, este vitala cunoasterea in detaliu a activitatii companiei (de unde si cand vin veniturile sau unde si cat se cheltuie) si a planificarii business-ului. De aceea, utilizarea unui program de business intelligence nu mai reprezinta un <moft>”, spune pentru startups.ro Romeo Iacob, Director Sales & Marketing la integratorul de solutii pentru managementul informatiei Novensys.
De altfel, Romeo Iacob precizeaza ca ceea ce face diferenta intr-un proiect de acest tip este calitatea analizei efectuate inainte de a incepe implementarea unei aplicatii de business intelligence.
Care sunt costurile business intelligence
“Costurile studiilor tip market intelligence realizate implicand resurse umane variaza intre 5.000 de euro si 20.000 de euro, in cazul celor sectoriale, in functie de piata, de cat de ermetica este aceasta din punct de vedere al transparentei informatiilor, de tipul jucatorilor, de cat de multe repere/ produse doreste compania sa cerceteze, cat de multe produse sunt pe acea piata si cat de fragmentata este piata respectiva”, spune Marian Gherghescu.
Perioada necesara pentru realizarea unui raport realizat prin resurse umane poate fi de la doua - trei saptamani (pentru cele care implica adunarea si analiza informatiilor publice, provenite din ziare, medii online sau de la institutii), si pana la trei - patru luni (in cazul celor sectoriale in care se realizeaza discutii cu principali jucatori din piata si cu experti din domeniu). Complexitatea studiilor sectoriale poate varia de la dimensionarea unei piete si pana la stabilirea cotelor de piata si previzonarea evolutiei pietei.
In cazul programelor software de business intelligence, costurile sunt legate de achizitionarea licentelor, implementarea sistemului, serviciile anuale de mentenanta, dimensiunile si scopul proiectelor, numarul de utilizatori, tipurile de licente, functionalitatile oferite, volumul si complexitatea serviciilor de consultanta implicate, training-urile necesare etc.
“Sumele pot varia de la cele usor peste 1.000 de euro, pana la cateva sute de mii de euro sau chiar milioane de euro. Este de retinut ca exista si situatii particulare in care costurile de licentiere pot fi nule. Tin sa subliniez ca in zona de jos a spectrului de buget posibil, numarul de oferte disponibile este relativ mic”, explica pentru startups.ro Cotiso Hanganu, Managing Partner la integratorul de solutii pentru managementul informatiei Q&Q Info Consult.
Dragos Enescu spune ca o cheltuiala pentru business intelligence poate fi privita si ca o asigurare: firma plateste constant adunarea si analizarea unor date, pentru a evita riscul unei decizii manageriale gresite.
Piata din Romania
In contexul actual din piata si datorita faptului ca aplicatiile de business intelligence au devenit mai accesibile, s-ar putea ca mai multe firme sa apeleze la aceasta solutie.
“Companiile romanesti incep sa perceapa programul de business intelligence ca o interfata usor de utilizat, unde gasesc informatii in timp real, la nivel de ansamblu al companiei (indicatori de tipul: volum vanzari pe zi, variatia costurilor totale, volum stoc de marfa in depozit, profit pe linii de business, procentul din target realizat versus cel planificat, etc) si pe baza carora pot incepe sa <sape> in cautarea lucrurilor ce pot fi sau trebuie imbunatatite pentru cresterea profitabilitatii, reducerea costurilor etc”, mai spune Romeo Iacob.
Marian Gherghescu completeaza ca avand in vedere disponibilitatea restransa a informatiei online pe site-urile institutiilor oficiale sau pe site-urile de stiri, folosirea doar a softurilor pentru business intelligence pe piata din Romania poate sa nu fie cea mai buna optiune.
El mai spune ca daca informatia publica nu este ulterior analizata de o persoana specializata, care stie ca datele respective au anumite limitari, cei care vor folosi ca sursa doar aceasta informatie risca sa ii dea o interpretare gresita in raport si sa nu aiba imaginea completa.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Conceptul de business intelligence este insotit de notiunile de market intelligence si competitive intelligence.
Antreprenorii si managerii care utilizeaza business intelligence pot sa ia decizii mai bune pentru compania lor.
Folosirea business intelligence duce la reactii mai rapie si eficiente la miscarile din piata ale concurentei si cresterea sanselor de a fi cu un pas inaintea acesteia.
Costurile studiilor tip market intelligence realizate implicand resurse umane variaza intre 5.000 de euro si 20.000 de euro.
Cheltuielile pentru business intelligence pot fi privite ca o asigurare: firma plateste constant adunarea si analizarea unor date, pentru a evita riscul unei decizii manageriale gresite.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 04 August 2009 la ora 02.31