Ce probleme trebuie sa rezolve start-up-urile din tehnologie
Andrei Pitis, Vicepresedintele Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii (ANIS) spune ca una din greselile antreprenorilor din domeniul IT este ca uita sa poarte mai multe "palarii", care au roluri antagonice.
Primul lucru pe care trebuie sa-l faca un antreprenor dintr-o firma de dezvoltare de software este sa nu uite ca functiile de CEO si investitor implica obiective diferite, a mentionat Andrei Pitis in cadrul celei de-a treia editii a BizSpark Camp (foto), eveniment organizat saptamana trecuta de startups.ro si Microsoft BizSpark.
"CEO-ul vrea sa creasca organizatia, ajuta la formarea si cresterea echipei, iar investitorii vor doar profit, nu-i intereseaza ce oameni sunt acolo sau daca angajatii au copii", a punctat Andrei Pitis.
Apoi, Product Manager-ul este cel care defineste produsul si vede ce mai trebuie adaugat, se uita la ce vor clientii, la ce face competitia si pune pe rol noile feature care sa fie facute.
"Product Manager-ul trebuie sa fie o persoana tehnica, dar nu aceeasi care face produsul. El nu trebuie sa se gandeasca din punct de vedere tehnic la produs, ci din perspectiva clientului, pentru ca programatorii stiu ce nu se poate face", a adaugat Andrei Pitis.
Sales Manager-ul este cel care are interesul sa se vanda aplicatia acum, unui anumit client, dar n-are un interes de vanzari pe termen mediu si lung, cum are Product Managerul.
Development Manager-ul face produsul si il testeaza.
Quality Assurance Manager-ul reprezinta utilizatorul, nu programatorul, si are grija ca atunci cand se face un produs sa fie toate bug-urile in documentatie.
O alta functie este cea de Configuration Manager, care incepe sa-si piarda din importanta, odata cu dezvoltarea cloud-ului.
Andrei Pitis a subliniat ca un business de servicii poate trai doar daca are mai multi oameni, fiecare cu rol diferit, iar echipa ideala ar trebui compusa dintr-un om din tehnologie, unul din domeniul economic si altul de comunicare.
"Daca fondatorii au acelasi background, nu pot veni nu idei diferite. Este ok ca oamenii din tehnologie sa nu vina numai din IT. Desi noi suntem o cultura care crede in cooperare, inovatia vine din interes", a precizat Andrei Pitis.
O problema a start-up-urilor care fac soft-uri este aceea ca recuperarea investitiei poate dura mult timp, astfel ca este nevoie de un finantator.
Andrei Pitis a mai spus ca start-up-urile din tehnologie au nevoie de cineva care sa-i reprezinte si de un program prin care sa fie incurajate sa se dezvolte.
Vicepresedintele ANIS a subliniat ca pentru a avea studenti mai bine pregatiti, solutia este sa fie incurajati sa-si infiinteze start-up-uri si sa fie facute incubatoare in facultati.
Zoli Herczeg, ISV Business Development Manager la Microsoft Romania, a subliniat ca business-ul cu aplicatii dezvoltate in cloud impune un alt mod de gandire decat cel traditional in vanzarea de software.
"Cand fac ceva pentru cloud, start-up-urile au probleme legate de cum monetizeaza, cum vand, cum marketeaza. Efortul de vanzare (n.red. - al aplicatiilor facute in cloud) se face dupa ce a devenit client, nu inainte. Inainte de a-ti devenit client, efortul este pe marketing. Apoi, este important sa tii clientul. In cloud, trebuie sa te gandeti la abonament, iar clientii care se aboneaza sunt mult mai volatili", a detaliat Zoli Herczeg.
Cum comunici o aplicatie
Catalin Tenita, cofondator la TreeWorks, a spus ca dincolo de gasirea unei probleme si a unei solutii, partea grea este sa convingi oamenii sa foloseasca aplicatia respectiva.
"In IT bataliile au fost castigate prin simplificarea interfetei, nu prin adaugarea de feature-uri", a spus Catalin Tenita.
Cofondatorul TreeWorks le-a recomandat antreprenorilor ca atunci cand comunica un produs sa spuna o poveste. El l-a parafrazat pe scriitorul Neil Gaiman, care spune ca "o poveste este buna, daca te face sa dai paginile ca sa vezi ce urmeaza, iar la final sa nu te simti inselat".
"Aceasta este si o problema de interfata. Daca resusim sa comunicam suficient de putin, dar suficient de mult, incat sa te faci inteles, atunci este foarte bine. De ce ar reusi un start-up si nu o companie foarte mare? O companie foarte mare nu poate spune toate povestile foarte bine. Faptul ca voi puteti spune povesti noi, mai curajoase, mai pline de interes atrage publicul", a detaliat Catalin Tenita.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Primul lucru pe care trebuie sa-l faca un antreprenor implicat intr-o firma de dezvoltare de software este sa nu uite ca functiile de CEO si investitor sunt diferite, primul ocupandu-se cu dezvoltarea echipei, iar al doilea cu obtinerea profitului.
Business-ul cu aplicatii dezvoltate in cloud impune un alt mod de gandire decat cel traditional in vanzarea de software.
Pentru a-i convinge pe oameni sa foloseasca o aplicatie este nevoie sa le oferi o poveste interesanta, sa e folosesti timpul cu griha si sa faci ca aplicatia sa le merite atentia.
Aplicatiile trebuie gandite in primul rand din punct de vedere vizual, estetic, tinand cont de interactiunea utilizatorilor cu acestea.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.