Ce strategii de extindere au marii retaileri anul acesta


Cota de piata a comertului modern a crescut constat in ultimii ani in Romania. In perioada urmatoare nu o sa mai vedem multe branduri internationale intrand pe piata, insa cele prezente deja continua extinderea sau isi adapteaza suprafata magazinelor la noile conditii din piata.


Raluca Raschip, Consumer Tracking Director la GfK Romania, spune ca, in ultimii doi ani, in ciuda crizei, competitia din retail a ramas acerba, noii jucatori intrand pe piata si numele deja existente continuandu-si netulburate politica de extindere.

"In ultimii cinci ani, Romania a cunoscut cea mai dinamica evolutie a comertului modern din regiune - de la 33% cota de piata in 2005 la 45% anul trecut si estimam pentru 2015 o pondere a comertului modern de 54%. In 2010, primii cinci retaileri acopera 22% din valoarea pietei de FMCG, ceea ce arata ca mai este suficient loc totusi pentru noii veniti. In comertul traditional, o posibila solutie pentru mentinerea unei cote de piata rezonabile ar fi sa intre intr-o noua etapa - diferentiere, urmata de loializare", mai spune Raluca Raschip.

Ana Maria Florea, responsabil PR la Cora Romania, spune ca avand in vedere criza si schimbarile fiscale care au afectat tara in ultimii doi ani, toate companiile din domeniu isi fac socotelile si isi urmeaza planurile de dezvoltare in functie de strategia si rezultatele fiecaruia, unii retaileri anuntand in 2010 deschideri care nu s-au realizat.

Anul trecut au intrat pe piata din Romania retailerii de tip discount (Lidl), marii retaileri intentionali (H&M) si cei de lux (Gucci si Emporio Armani).

"Marii retaileri internationali ar fi trebuit deja sa fie in Romania de mai multi ani, dar, din diverse motive, au amanat intrarea si, chiar daca este criza, intra acum, deoarece strategia lor de extindere este oricum pe trei - cinci ani, perioada in care criza ar trebui totusi sa se termine, chiar si in Romania. Retaileri high-end intra in majoritatea lor prin francize (Gucci si Emporio Armani), dar unii vin direct (Louis Vuitton), deoarece nici pentru acestia intrarea pe o piata nu este vazuta ca o activitate pe termen scurt, ci una pe termen mediu, astfel incat acum este un moment la fel de bun ca oricare altul pentru a intra pe piata. Ba chiar mai bun decat de obicei, din perspectiva costurilor, tinand cont de faptul ca in acest moment chiriile pentru spatiile comerciale prime-location (din zonele centrale) au scazut si ele destul de mult, in linie cu tot restul pietei imobiliare de la noi, dupa balonul de sapun din anii 2006 - 2007", spune Marius Ghenea, presedintele Asociatiei Romana a Magazinelor Online (ARMO) si presedintele Fit Distribution.

Ana Maria Florea adauga si ea faptul ca este normal ca anumiti retaileri sa vina acum pe piata romaneasca, avand in vedere ca terenurile sunt mai ieftine decat acum doi-trei ani, iar chiriile au scazut.

Conform datelor Colliers International, in acest an vor fi deschise primele magazine H&M, Lidl si Leroy Merlin (n.red. - toti si-au anuntat intrarea pe piata anul trecut), insa nu se astepta venirea altor noi retaileri.

De altfel, Cristian Moanta, director de marketing la Altex, spune ca, din pacate, acum Romania a devenit neatractiva pentru multe tipuri de investitii. Asa ca, in comertul cu produse electronice si electrocasince, deci implicit din domeniul IT&C, nu se va inregistra nici o intrare notabila de retailer international intr-o perspectiva de doi - trei ani.

"Nu cred ca vom asista la aparitia unor noi branduri de renume in peisajul romanesc, in 2011. Retailerii deja existenti intentioneaza sa-si consolideze pozitia pe piata si sa acopere principalele orase din tara. Astfel, operatorii importanti precum Inditex, H&M, C&A, New Yorker vor anunta deschideri in orasele in care nu sunt extinsi in prezent", spune Razvan Sin.

Luiza Moraru, Head of Retail Department la CB Richard Ellis, spune ca pe lista magazinelor care se vor deschide anul acesta in tara noastra se afla si Montblanc si Subway si ca, pe langa noile intrari pe piata, in acest an va continua expansiunea supermarketurilor si a magazinelor de proximitate, in Bucuresti si in marile orase.

Flavian Pandele, Managing Director la IMS Retail Bucharest, spune ca extinderea internationala a fost binevenita cel putin pentru unele retele locale, care si-au vandut magazinele catre jucatorii internationali.

"Retailerii locali nu sunt indeajuns de numerosi sa fie afectati de extinderea internationala decat atunci cand sunt cumparati", precizeaza Flavian Pandele.

Reactia retailerilor locali fata de extinderea celor internationali depinde mult de domeniul de activitate.

"Daca ne uitam la food si FMCG, aici prezenta retailerilor romani aproape ca nu se mai vede, pentru ca unii au fost achizitionati de retele internationale, iar altii nu au vandut la timp afacerea si au iesit din business prin insolventa/faliment. In online, companiile romanesti sunt foarte bine reprezentate si in 2011 vor continua sa domine piata, desi, probabil, vom asista la cateva intrari suplimentare de retaileri straini, dupa cele din 2009 - 2010", explica Marius Ghenea.

Cat se mai poate dezvolta comertul de tip discount
Marius Ghenea spune ca pentru retailerii de tip discount, piata romaneasca ofera mari oportunitati chiar in acest moment, tocmai pentru ca, din pacate, Romania inca nu are o categorie bine dezvoltata de discounteri.

"2011 va fi in continuare un an in care cota, inca foarte mica in Romania, a retailului de tip discount va creste semnificativ, tocmai pentru ca este un tip de retail care raspunde eficient la orientarea consumatorilor catre produse cu cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil si reducerea tichetului mediu, intr-o astfel de perioada", precizeaza Marius Ghenea.

Flavian Pandele anticipeaza si el un impact important al magazinelor hard discount in Romania.

"A fost interesant faptul ca pana acum hard discounterii nu au intrat, dar este criza si clientii vor aprecia preturile mai scazute. Presupun ca pana acum romanii preferau sa isi cumpere produsele din spatii care le reaminteau cat mai putin de perioada epocii de aur, dar, dat fiind circumstantele, cred ca vor accepta sa cumpere direct de pe palet. Romania mai are mult de crescut in zona de retail modern", spune Flavian Pandele.

Marius Ghenea adauga faptul ca, in general, criza determina o transformare mai brusca a mediului de retail, decat o situatie normala de piata, astfel ca modificarile date de retail-ul de tip discount din pietele dezvoltate in Romania se pot produce mult mai repede, insa efectele se vor vedea tot in cativa ani.

"Atat in zona de food si FMCG, cat si in zona de fashion, piata de retail, in general, va fi semnificativ influentata de intrarile jucatorilor international de tip discount, deoarece acestia vin cu produse similare (ce e drept, generice sau B-brand, dar care satisfac pana la urma aceleasi necesitati imediate ale consumatorilor), la preturi mult mai mici decat in supermarket-ul sau hipermarketul traditional", subliniaza Marius Ghenea.

Unde sunt spatii pentru extindere
"Pentru extindere, Bucurestiul este primul oras pe lista tuturor retailerilor internationali, urmat de toate marile orase cu peste 300.000 de locuitori. Cererea pentru orasele secundare sau tertiare este foarte scazuta", spune Luiza Moraru.

Razvan Sin, Head of Retail Department la DTZ Echinox, spune ca in estul Capitalei, care adaposteste mai multa populatie decat un oras mare din provincie, oferta de spatii comerciale este scazuta in comparatie cu cererea.
 

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
In ultimii doi ani, in ciuda crizei, competitia in retail a ramas acerba
, noi jucatori intrand pe piata si numele deja existente continuandu-si netulburate politica de extindere.
Unii retaileri au intrat sau vor intra in acesti ani pe piata romaneasca, pentru ca terenurile sunt mai ieftine decat acum doi-trei ani, chiriile au scazut si au mai multe spatii la dispozitie.
Retail-ul de tip discount va fi unul din segmentele care va incepe sa se dezvolte mult in acest an, iar tendinta va continua in urmatorii ani.
Multi retailerii se afla intr-un proces de adaptare a suprafetei magazinelor, tinzand spre micsorare, astfel incat sa nu piarda din diversitate si vanzari, dar nici sa nu aiba costuri prea mari.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii