Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Cererea din partea retailerilor este consistenta in orase deficitare in ceea ce priveste stocul de spatii comerciale moderne (centre comerciale), cum ar fi Galati sau Ploiesti", mai spune Razvan Sin.
Luiza Moraru mentioneaza ca in acest an va fi un nivel mai ridicat de livrari de noi spatii comerciale (aproximativ 280.000 mp - prin proiecte precum Maritimo Shopping Center Constanta, prima faza Collosseum, Palas Iasi).
Conform unui studiu Colliers, in prezent, din numeroasele proiecte anuntate in piata, doar sapte au lucrari active pe santier si, pe baza anunturilor oficiale ale dezvoltatorilor, in cursul acestui an, ar trebui livrate opt proiecte de centre comerciale in Romania (Arad - Galleria, Bucuresti - extinderea Baneasa Shopping City si Colosseum, Constanta - Polus Center/Maritimo, Craiova - European Retail Park, Iasi - Palas, Baia Mare - renovarea Maramures si Oradea - Oradea Shopping City), dar se asteapta la intarzieri.
"In 2011 vom asista la dezghetarea unor proiecte care in prezent sunt blocate din lipsa finantarii. In mod cert este oportuna deschiderea unor noi centre comerciale. Avand in vedere ca doar trei proiecte (Electroputere Parc, Craiova si Maritimo Shopping Center, Constanta) sunt in constructie in prezent, ne intrebam tot mai des unde vor mai fi deschise centre comerciale in urmatorii doi ani", precizeaza Razvan Sin.
Suprafata de spatii comerciale moderne din Romania este de 1,35 milioane mp, conform datelor Colliers.
Razvan Sin adauga faptul ca, pe baza noilor livrari estimate pentru anul acesta (207.130 mp in orasele secundare si 24.955 mp in Bucuresti) la finele lui 2011, stocul modern de spatii comerciale va cumula aproximativ 1,62 milioane mp.
Cum este influentata piata imobliara de extinderea retailerilor
"In mod clar, intrarea anumitor chiriasi tip ancora a marcat mult mai distinctiv discrepantele dintre proiectele comerciale prime si cele secundare. Astfel, ne putem astepta ca pe final de an, in acele centre comerciale unde rata de neocupare este in scadere in acest moment sa ne confruntam cu un deficit de spatii comerciale", spune Luiza Moraru.
Astfel, retailerii vor gasi greu spatii noi de extindere in centrele comerciale unde exista cerere.
"Multe centre comerciale sufera din cauza unui trafic redus. Extinderea retailerilor internationali pe piata din Romania va avea un impact pozitiv, atragand cumparatorii spre centrele comerciale. In aceste conditii traficul centrelor comerciale creste considerabil, in favoarea tuturor chiriasilor. Reversul medaliei este ca retailerii neperformanti vor avea de suferit din cauza concurentei crescute, fapt ce ii va determina sa isi imbunatateasca conceptul sau sa se reorienteze catre segmente de piata unde concurenta este mai redusa", mentioneaza Razvan Sin.
Ce suprafete prefera comerciantii
Marius Ghenea spune ca anul acesta retailerii traditionali se vor indrepta spre suprafete medii, deoarece este necesara in acest moment o corelare cat mai eficienta a nevoii consumatorilor de a putea alege, cu nevoia dramatica de a pastra si eficienta operationala (ceea ce este foarte greu de realizat pe suprafete mari, mai putin pe modelele consacrate ale hipermarketurilor sau magazinelor de home-improvement), pentru ca cel mai important indicator al eficientei unui magazin ramane densitatea de vanzari pe metru patrat. (Citeste aici mai multe despre cum calculezi eficienta unui magazin.)
Flavian Pandele adauga faptul ca retailerii vor tinde catre suprafete mai mici.
"Sunt doua lanturi care se vor dezvolta masiv anul acesta (unul strain si unul local), ambele pe suprafete mici - Lidl si Mic.ro", precizeaza Flavian Pandele.
Cora se va extinde in urmatorii ani in magazine cu suprafete mai mici decat cele pe care le au primele unitati din Romania ale brandului.
"Dorinta si strategia noastra este de a deschide in urmatorii ani in jur de 15 magazine cu suprafete de aproximativ 5.000 mp. Trei astfel de magazine vor fi inaugurate anul acesta la Drobeta Turnu Severin, Constanta si Arad. Strategia Cora este de a deschide magazine in interiorul oraselor, cat mai aproape de centru, iar in aceste zone se gasesc terenuri disponibile de dimensiuni mai mici", spune Ana Maria Florea.
Luiza Moraru adauga faptul ca spatiile solicitate de retaileri depind foarte mult de tipul de activitate, existand cerere atat pentru 100 de mp, cat si pentru 3.000 mp.
Razvan Sin spune ca, datorita conditiilor contractuale atractive, multi retaileri opteaza pentru suprafete mari, dar, din cauza consumului redus si a slabei puteri de cumparare a populatiei, exista retaileri care incearca sa optimizeze costurile, desfasurandu-si activitatea pe suprafete mai mici.
Cristian Moanta spune ca suprafata unui magazin este determinata de potentialul zonei in care se afla.
"Suprafata este un parametru care trebuie calibrat la fel de strict, pentru ca determina cheltuieli masive legate de chirie, nivelul stocului expus, necesarul de resurse umane etc.", precizeaza Cristian Moanta.
Tendintele din 2011 in comertul international, conform Deloitte
Spre deosebire de anii trecuti, in acest an, studiul Deloitte privind tendintele globale in retail, "Leaving Home - Global Power of Retailing 2011", prezinta modul in care retailerii ar trebui sa actioneze pentru a se extinde global. Astfel, pentru a reusi o crestere rapida, ar fi bine ca retailerii de succes sa caute noi teritori de dezvoltare. In acest sens, tendintele subliniate in studiul companiei sunt:
1. Retailerii se extind international pentru a creste rapid, pentru a ocupa pietele in dezvoltare, cand cele locale sunt in stagnare, pentru a-si inmulti activele si pentru ca anumite piete ofera oportunitati la care au acces usor.
2. Oricare ar fi strategia de extindere (adaptata noii piete sau o idee noua pentru piata pe care intra), retailerii trebuie sa fie atenti la executia acesteia, pentru ca acolo pot aparea probleme.
3. Avantajul competitiv depinde mult de natura mediului de afaceri unde se intra in competitie.
4. Retailerii trebuie sa invete mai mult despre gusturile si obiceiurile locale (lanturile de aprovizionare, reglementari, resursele de marfa, precum si, cel mai important, gusturile si obiceiurile consumatorilor).
5. Retailerii trebuie sa foloseasca talentele din managementul local, pentru ca aceste persoane inteleg mai bine cultura de consum si, de obicei, genereaza o loialitate mai mare fata de firma, decat expatii.
6. Este nevoie de dezvoltarea relatiilor locale corecte, pentru a intelege mai bine piata locala.
7. Fii pregatit sa faci mari greseli! Capacitatea retailer-ului de a invata si de a se schimba este decisiva.
8. Este nevoie de investitii pe scara larga, pentru a opera eficient, a da senzatia de continuitate in randul consumatorilor si a convinge furnizorii si vanzatorii locali ca retailer-ul este acolo pe termen lung.
9. Probabil, este o noua epoca in globalizarea retailului, multi comercianti fiind pregatiti pentru extinderea internationala.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
In ultimii doi ani, in ciuda crizei, competitia in retail a ramas acerba, noi jucatori intrand pe piata si numele deja existente continuandu-si netulburate politica de extindere.
Unii retaileri au intrat sau vor intra in acesti ani pe piata romaneasca, pentru ca terenurile sunt mai ieftine decat acum doi-trei ani, chiriile au scazut si au mai multe spatii la dispozitie.
Retail-ul de tip discount va fi unul din segmentele care va incepe sa se dezvolte mult in acest an, iar tendinta va continua in urmatorii ani.
Multi retailerii se afla intr-un proces de adaptare a suprafetei magazinelor, tinzand spre micsorare, astfel incat sa nu piarda din diversitate si vanzari, dar nici sa nu aiba costuri prea mari.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 07 Februarie 2011 la ora 00.11