Ce sunt indicatorii cheie de performanta
Adrian Brudan, Managerul Solutii Performanta Organizationala la Acumen Integrat, spune ca indicatorii cheie de performanta (Key Performance Indicators, KPI) sunt elemente de baza ale procesului de masurare si monitorizare a performantei.
"In general, performanta este asociata cu doua procese cheie: managementul performantei si masurarea acesteia. Managementul performantei este <procesul autocuprinzator care trateaza subiectul performantei si reflecta legatura dintre entitate si performanta>, incluzand procese ca definitia strategiei, realizarea strategiei, procesul de training si masurarea performantei. Masurarea performantei apare ca un subproces al managementului performantei, care se concentreaza in principal pe <identificarea, urmarirea si comunicarea rezultatelor performantei prin utilizarea indicatorilor de performanta>", spune pentru startups.ro Adrian Brudan.
Potrivit Managerului de la Acumen Integrat, companie care administreaza platforma specializata indicatorideperformanta.ro, masurarea performantei este legata de evaluarea rezultatelor, iar managementul performantei este un concept mult mai cuprinzator, care consta in luarea de masuri bazate pe rezultatele evaluarii si asigurarea ca rezultatele propuse sunt realizate.
Definirea indicatorilor cheie de performanta
"Indicatorii cheie de performanta ajuta la cuantificarea realizarii unui rezultat, oferind vizibilitate in raport cu performanta indivizilor, echipelor, departamentelor si organizatiilor, permitand factorilor de decizie sa ia masuri in vederea realizarii obiectivelor dorite", spune Adrian Brudan.
Ileana Ionescu, Manager la Ensight Management Consulting, spune pentru startups.ro ca indicatorii cheie de performanta sunt masuri cantitative, atat financiare, cat si non-financiare, privind performanta acelor sarcini, operatiuni sau procese esentiale in cadrul afacerii.
"Acesti indicatori pot fi apreciati pe baza tendintelor din cadrul companiei sau prin benchmarking - compararea cu valori etalon ale industriei sau ale unor companii de referinta", adauga Ileana Ionescu. (Citeste aici mai multe despre benchmarking.)
Mihai Stoica, Managing Partner la Humans - People Academy, spune pentru startups.ro ca indicatorii cheie de performanta constituie capacitatea unei entitati (department/divizie/companie) de a-si atinge obiectivele si de a obtine performanta si sunt o modalitate de masurare periodica a performantei organizatiei, diviziilor, departamentelor si angajatilor.
"De obicei, succesul inseamna a o¬btine progres, in concordanta cu obiectivele companei. De cele mai multe ori, succesul este definit ca realizarea unor anumite rezultate, de exemplu: niciun defect, clienti satisfacuti in proprtie de 100%, zero reclamatii. Formularea unor KPI corecti este in stransa legatura cu strategia si obiectivele organizatiei", mai spune Mihai Stoica.
Monica Minoiu, EMBA - Trainer la Exec-Edu si Managing Director la Incharge Management Consulting, spune pentru startups.ro ca indicatorii cheie de performanta sunt definiti generic ca masuratori prin care conducerea, managementul si investitorii pot evalua performanta afacerii pe termen mediu si lung si care asigura comparabilitate intre diverse industrii, in dinamica.
"Nu tot ce poate fi masurat reprezinta indicator de performanta. Exista informatii, de exemplu, numarul de facturi, de rebuturi, de angajati, care nu trebuie sa fie neaparat considerate indicatori de performanta si care servesc uneori doar ca niste cuantificari ale unei situatii date, fara scop comparativ sau de predictie", subliniaza Monica Minoiu.
Managing Directorul Incharge precizeaza ca indicatorii cheie de performanta raspund unor intrebari precum: "Unde suntem?", "Unde vrem sa ajungem?", "Cum facem asta?", oferind informatii cu privire la stadiul curent, comparatii de piata, target viitor.
"Se impune o selectie clara a indicatorilor cheie de performanta ca fiind acei indicatori care: K - furnizeaza avantaj competitiv, legat de obiectivele strategice, legat de functionarea unitatii de afaceri in mod direct; P - sunt legati de performanta in mod direct, clar masurati, cuantificati, cu cauze de influenta prestabilitate; I - asigura comparabilitate fata de diverse referinte, orientat catre corectii viitoare si care nu explica evenimente istorice", explica Monica Minoiu.
Ce indicatori de performanta se pot folosi
Monica Minoiu mentioneaza ca indicatorii cheie de performanta pot fi strategici, manageriali sau operationali.
"Indicatorii strategici ofera informatii conducerii unei compani: profit la capitalul investit, risc versus oportunitate, profit la active utilizate, cifra de afaceri, cota de piata, pret actiuni, satisfactia angajatilor si cea a clientilor. Indicatorii manageriali ofera informatii managementului - disponibilitatea resurselor, planificare versus efort, cost la venit versus buget. Indicatorii operationali ofera informatii asupra performantelor individuale - relationati de procese, activitati, produse, specificatii, proceduri, eficienta", explica Monica Minoiu.
Adrian Brudan spune ca printre cei mai utilizati si recomandati indicatori de performanta pentru companii, in functie de strategie si obiectivele strategice,se numara:
1. Marja de profit net.
Adrian Brudan mentioneaza ca acesta este un indicator recomandat pentru benchmarking-ul la nivel de industrie.
2. Livrarea la timp si in conformitate cu asteptarile clientilor, cum sunt prevazute in contractul de servicii/de livrare, fiind un indice de performanta operational.
"Indicatorul se preteaza atat firmelor producatoare sau care comercializeaza bunuri, cat si in cazul celor ofertante de servicii", adauga Adrian Brudan.
3. Clienti profitabili
"Desi de multe ori este greu de monitorizat, indicatorul poate oferi premise esentiale pentru luarea unor decizii strategice in raport cu portofoliul si segmentele de clienti", subliniaza Adrian Brudan.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Indicatorii cheie de performanta (Key Performance Indicators, KPI) sunt elemente de baza ale procesului de masurare si monitorizare a performantei.
Indicatorii cheie de performanta pot fi strategici, manageriali sau operationali, masurand trei elemente - activitatea, profitabilitatea si productivitatea.
KPI ajuta la cuantificarea realizarii unui rezultat, oferind vizibilitate in raport cu performanta indivizilor, echipelor, departamentelor si organizatiilor.
KPI permit factorilor de decizie dintr-o companie sa ia masuri in vederea realizarii obiectivelor dorite.
Indicatorii cheie de performanta raspund unor intrebari precum: "Unde suntem?", "Unde vrem sa ajungem?", "Cum facem asta?".
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.