Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

4. Proiecte incadrate in timp, in buget si in conformitate cu specificatiile.

"Poate fi personalizat cu usurinta, in functie de preferintele supervizorilor de proiecte, pentru a acoperi doar un singur element sau doua ale triunghiului timp, buget, specificatii", detaliaza Adrian Brudan.

5. Gradul de angajament al personalului, in raport cu activitatile de lucru si responsabilitati, definit prin entuziasm, dedicatie si efort personal.

"Unii spun ca nu poate fi cumparat prin intermediul banilor (n.red. - gradul de angajament al personalului). Reprezinta acel nivel suplimentar de angajament, care este indus de catre scopurile motivante, liderii inspirationali, precum si un mediu de lucru care faciliteaza fericirea in viata profesionala. Masurarea se realizeaza in general prin sondaje nestandardizate, revenind fiecarei organizatii provocarea de a identifica aspecte care sa fie investigate si modul in care sa faca procesul de masurare in sine cu cat mai mare acuratete si mai interesant pentru echipe", mai spune Adrian Brudan.

Managing Director-ul Incharge mentioneaza ca pentru a alege indicatorii de performanta relevanti, o companie trebuie sa tina cont de numerosi factori:

• obiectivele strategice (cifra de afaceri, profit, costuri - dezvoltare intensiva sau extensiva)

• temporizarea activitatii (orientare pe termen lung sau profit imediat) 

• profilul companiei (servicii, productie, distributie)

• situatia actuala pe curba dezvoltarii companiei (crestere, maturitate, declin), inclusiv stilul de management practicat.

"Conform unui studiu intreprins de James Henderson, profesor de Management strategic la IMD Laussane, firmele aflate in crestere urmaresc, cu precadere, indicatorii cheie de performanta legati de cresterea cifrei de afaceri, gradul de penetrare pe piete noi, numarul de clienti activi, dezvoltarea canalelor de vanzari si distributie, dezvoltarea personalului. Companiile aflate in crestere isi vor orienta setul de indicatori cheie de performanta in zona profitului pe capitalul investit, a profitului operational si marginal, a valorii economice adaugate. Organizatiile mature se vor concentra asupra indicatorilor legati de fluxul de numerar, capacitatea de plata, investitii/dezinvestitii, gradul de crestere organica", detaliaza Monica Minoiu.

Alte tipuri de impartire a indicatorilor de performanta
Ileana Ionescu mentioneaza ca cei mai utilizati indicatori de performanta sunt cei financiari, insa principalii indicatori urmariti variaza in functie de industrie (productie, comert, servicii profesionale etc.) si de functiunea (productie, vanzari, achizitii, resurse umane, financiar etc.) firmei.

Manager-ul de la Ensight mai spune ca indicatorii cheie de performanta pot si trebuie sa fie stabiliti la urmatoarele niveluri:

• companie: cifra de afaceri, cota de piata, profitabilitate, pretul actiunilor, satisfactia angajatilor etc.;

• functie/department: cota de vanzari, fluctuatia personalului, realizarea bugetara etc.;

• proces de lucru: de exemplu, generic - numar de FTE pe proces, respectiv dezvoltare produs - timp de lansare produs nou; marketing&vanzari - procentual, oferte acceptate, cresterea vanzarilor pe baza promotiilor, profitabilitate pe client, retentia clientilor, satisfactia clientilor; stocuri&achizitii - rotatia stocurilor, procent din comenzi la furnizor livrate la timp, timp mediu de raspuns la comenzi urgente; recrutare - durata si costuri etc.;

• individual: vanzare neta pe agent de vanzare, numar de intreruperi ale sistemului IT, numar mediu de articole procesate pe zi, procent din economiile realizate cu anumite cheltuieli, ore de training sustinute pe an etc.

Monica Minoiu spune ca indicatorii de performanta se regasesc in zona masurarii a trei elemente: activitate, profitabilitate si productivitate.

"Masurarea productivitatii reprezinta interdependenta intre doua seturi de date; masoara cum unul dintre seturile de date variaza fata de celalalt (de exemplu, consumul de materiale la 1.000 kg produs finit, numarul de angajati implicati la un serviciu prestat etc.). Masurarea activitatii arata cum o valoare s-a modificat versus o baza anterioara (de exemplu, consumul de materiale/1.000 kg, anul curent fata de anul precedent, numarul de contracte de vanzare semnate in perioada n+1 fata de perioada n, cifra de afaceri realizata in perioada n+1 fata de perioada n, etc.). Masurarea profitabilitatii arata  in ce masura o valoare investita produce un rezultat asteptat (n.red. - de exemplu, profitul companiei la capitalul investit, profitul marginal, profit la cifra de afaceri, costul operational la cifra de afaceri)", mai spune Monica Minoiu.

Mihai Stoica imparte indicatorii de performanta in functie de department/divizie/compartiment sau de domeniul de activitate al companiei:

• contabilitate (venituri/castiguri - valoarea financiara incasata de o entitate intr-un interval de timp, in urma unor activitati prestate; cheltuieli - scaderea beneficiilor financiare sub forma iesirilor de capital sau a unor datorii, fapt ce duce la o scadere de capital);

• marketing (procentul de noi clienti, raportat la numarul total de client existenti; segmente noi de piata - numarul de accesari de noi piete ca urmare a lansarii de noi produse sau a optimizarii produselor deja existente);

• resurse umane (raportul de acoperire a competentelor strategice - nivelul de acoperire a competentelor strategice de catre angajatii aflati in pozitii cheie; satisfactia angajatilor - masurarea acesteia si nivelul de motivatie raportat la natura muncii si a mediului de lucru);

• retail (returnari ale produselor - valoarea produselor vandute, apoi returnate magazinului; frecventa de vizitare a magazinului - numarul de vizite facute de un client magazinului, intr-o anumita perioada);

• IT (lansarea pe piata - durata de timp intre conceperea produslui si lansarea lui pe piata; caracteristici noi/versiune de software - numarul de noi caracteristici adaugat unei versiuni anterioare de software);

• constructii (variatia costului de construire - rata de variatie a costului de construire efectiv, fata de termenul estimat initial; costul de intretinere si exploatare a constructiei - cel anual, ca procent din costul de constructire si proiectare).

Monica Minoiu subliniaza ca, in primul rand, este nevoie ca indicatorii de performanta sa fie setati corespunzator.

"Este nevoie ca indicatorii sa fie ancorati in dinamica si tipologia companiei respective, precum si de mult discernamant in monitorizarea, controlul lor. Nu in ultimul rand, este nevoie ca acesti indicatori de performanta sa fie ilustrarea cat mai fidela a obiectivelor companiei pana la ultimul nivel si exprimate in indicatori operationali de urmarit in fiecare department/functiune/angajat", completeaza Managing Directorul Incharge.

Monica Minoiu mai spune ca, daca nu se va tine cont de aceste aspecte, atunci setul de indicatori va fi un minunat tablou de bord greu accesibil si inteligibil la nivel organizational, o "poza" memorabila, insa complet nefunctionala.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Indicatorii cheie de performanta (Key Performance Indicators, KPI) sunt elemente de baza ale procesului de masurare si monitorizare a performantei.
Indicatorii cheie de performanta pot fi strategici, manageriali sau operationali, masurand trei elemente - activitatea, profitabilitatea si productivitatea.
KPI ajuta la cuantificarea realizarii unui rezultat, oferind vizibilitate in raport cu performanta indivizilor, echipelor, departamentelor si organizatiilor.
KPI permit factorilor de decizie dintr-o companie sa ia masuri in vederea realizarii obiectivelor dorite.
Indicatorii cheie de performanta raspund unor intrebari precum: "Unde suntem?", "Unde vrem sa ajungem?", "Cum facem asta?".

 

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.