Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
El mai spune ca exista potential, ca tendinta, pentru ca telefonul mobil deja poate tine locul unui laptop.
"Nu vad insa magazine online din tara noastra care sa investeasca serios in mobile commerce. Poate si pentru ca inca n-am obisnuit multi internauti sa cumpere online, folosindu-se de propriile calculatoare, de <ustensilele> pe care le au deja la indemana. Nu de putine ori, consumatorii se informeaza de pe un site, dar prefera sa cumpere din magazinele clasice, offline. Si asta pentru ca (desi pare hilar) exista o confuzie majora potrivit careia a tranzactiona online inseamna neaparat a plati prin card", detaliaza Andrei Radu.
El adauga faptul ca sunt multe retineri in a cumpara online din cauza ”stirilor-bomba” despre fraude, promovate de media in cautare de senzational, cand, de fapt, procentul de frauda este foarte mic, iar plata prin card nu este singura optiune de plata - plata ramburs este preferata de 90% din cumparatorii online.
Cum vor fi folosite cantitatiile mari de date pentru a personaliza produsele
Una dintre tendintele din studiul Deloitte se refera la modul in care retailerii vor sti sa se foloseasca de imensa cantitate de date disponibila, pentru a-si personaliza produsele.
"Un pas important pentru retaileri va fi loializarea clientilor si, implicit, crearea unor baze de date. Aici, retailerii cash&carry au un avantaj considerabil, dat fiind ca exista informatii despre toti clientii lor", subliniaza Flavian Pandele.
Astfel, in acest an, retailerii vor continua sa adune date despre clienti, pentru a se mentine competitivi.
"Pe langa pret, care este intotdeauna important, se vor introduce din ce in ce mai multe proiecte/studii despre comportamentul consumatorului, traseul parcurs de catre client in magazin, programe de mystery shopper etc. Cu cat devine societatea noastra mai educata, ca si consumator, cu atat retailerii vor trebui sa invete despre consumatori. Sunt convins ca vom vedea multe remodelari de magazin, care vor diviza magazinele in functie de ce vrea consumatorul roman", mai spune Flavian Pandele.
Marius Ghenea adauga insa ca profilarea si re-adresarea clientilor, actiunile pentru loializarea acestora, sunt inca destul de putine in Romania.
"Cu siguranta, gradul de utillizare a datelor si preferintelor clientilor va creste in 2012, dar suntem inca la inceput nu doar in Romania, ci, cred eu, in toata lumea: practic, stam pe un munte de date care ar putea fi utile pentru a servi mai bine clientii, dar nu stim cum sa le folosim eficient. Evident, folosirea datelor obtinute de la consumatori va intra, tocmai pe masura ce va fi mai mult practicata de companii, in atentia agentiilor de reglementare ale Uniunii Europene, asa ca vom vedea prevederi si directive europene din ce in ce mai stricte in acest domeniu", estimeaza Marius Ghenea.
Care este conceptul potrivit pentru magazine
Scaderea numarului de magazine fizice este cea de-a cincea tendinta din studiul Deloitte "Schimband canalele - Global Powers of Retailing 2012". Aceasta scadere, completata de celelalte tendinte, modifica modelele operationale ale retailerilor.
Flavian Pandele spune ca, in ultimii ani, a vazut ca multe lanturi de magazine si-au modificat conceptele.
"Spre exemplu, magazinele cash&carry au inceput sa targeteze profesionistii, au scazut suprafetele de vanzare non-food in hipermarketuri si cash&carry si, nu in ultimul rand, au intrat mai multi jucatori pe segmentul de hard discount", adauga Flavian Pandele.
Ana Maria Florea completeaza ca in sectorul hipermarketurilor se observa tendinta de a alege spatii mai mici, dar mai bine plasate.
"Nimeni nu doreste sa deschida la margini de oras, pentru ca s-a dovedit ca aceste magazine nu functioneaza. Din punct de vedere al produselor, creste diversificarea si gama de produse premium, iar hipermarketurile acorda foarte multa atentie produselor proaspete", mai spune Ana Maria Florea.
Marius Ghenea precieaza insa ca retailul mare din Romania si din intreaga lume, are si o inertie foarte mare, proportionala cu dimensiunea, volumul de afaceri, suprafetele de retail pe care opereaza.
"Nu poti face schimbari radicale de concept, pe termen scurt, in sute sau mii de magazine dintr-o retea mare. Mai ales acum, intr-o perioada de criza, in care companiile trebuie sa aiba si mai mare grija de cash, dar si cu investitiile de capital, retailerii vor evita sa faca modificari majore de concept, care ar fi costisitoare, si vor prefera, in opinia mea, sa faca doar intretinerea de baza a spatiilor si eventuale mici modificari cosmetice", adauga Marius Ghenea.
Razvan Sin completeaza ca, in functie de fluctuatiile pietei, conceptele de retail se modifica permanent.
"Toata piata de retail este un organism viu care se contracta sau se dezvolta continuu. Astfel, in perioada de boom, cand accesul la credite al populatiei era facil, magazinele de electronice aveau concepte de peste 3.000 mp. Declansarea crizei a determinat o scadere a vanzarilor, iar suprafetele s-au micsorat la 1.000 mp - 1.500 mp. In general, pe perioada crizei, retailerii controleaza atent costurile de operare, iar una din masuri este micsorarea suprafetei", detaliaza Razvan Sin.
Adrian Olteanu mentioneaza ca, in prezent, un magazin de electroIT este cel mai bine sa aiba o suprafata intre 800 mp si 1.200 mp.
"Suprafetele magazinelor de electroIT au scazut fata de 2008, pentru ca erau prea mari. Ele au fost adaptate la nevoile actuale ale clientilor", adauga Adrian Olteanu.
De exemplu, Flanco intentioneaza sa deschida in acest an magazine cu suprafete de aproximativ 700 mp - 800 mp, dar sa creasca numarul de unitati.
Responsabilul de PR la Cora include intre efectele modificarii conceptelor hipermarketurilor fidelizarea clientilor, cresterea notorietatii brandurilor si crearea de noi obiceiuri de consum.
Marius Ghenea mentioneaza ca modificarea modelelor operationale ale retailerilor este un proces, in general, accelerat, chiar fortat, de o perioada prelungita de criza economica si de consum.
"Modificarile importante pe care le-am remarcat in ultima perioada, din acest punct de vedere, sunt legate de migrarea catre forme de clicks-and-bricks (comanda pe internet si preluare de la magazin, de exemplu, sau din ce in ce mai mult invers), automatizarea unui numar cat mai mare de operatiuni si procese (pentru a scadea costurile de resurse umane, dar si eroarea umana, frecventa in retail), simplificarea si eficientizarea partii de supply-chain sau furnizori (mai putini furnizori, impunerea unor standarde de furnizare etc.)", exemplifica Marius Ghenea.
Adrian Olteanu completeaza ca Flanco are oferte personalizate la nivelul oraselor inca de acum doi trei ani, in functie de cerere: promovare, promotii si preturi.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Niciunul din segmentele de retail nu este acoperit, astfel ca pe piata mai este loc, dar nu se asteapta intrarea unor mari jucatori.
Retailerii de toate tipurile au inceput sa foloseasca mai multe canale de vanzare, pe unele combinandu-le.
Putini retaileri din Romania fac m-commerce sau folosesc aplicatiile pentru telefoanele mobile, dar din acest an interesul pentru domeniu poate creste.
’’Magazine mai mici, mai multe si mai bine pozitionate’’ este o alta strategie a retailerilor romani pentru acest an.
Redactor : Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 08 Martie 2012 la ora 16.33