Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Abdelaziz Messai spune ca cele mai cumparate produse sunt cele procesate - biscuiti, lapte, care nu sunt din tara noastra, ci importate.

"In strainatate, lumea mananca mai mult produse proaspete, de exemplu, carne", mentioneaza Abdelaziz Messai.

In jur de 1% din productia bio (cereale - grau, floarea soarelui, porumb, soia; fructe de padure, miere de albine, ceai si branzeturi - lapte, branza, cascaval, smantana, unt) din Romania se consuma intern, restul fiind exportate in alte tari (vestul Europei si SUA), unde devin produse finite.

Roxana Pencea spune ca pe segmentul alimentar lucrurile s-au schimbat in ultimii ani. In decembrie 2008 (cand a deschis magazinul), oferta era limitata si pe piata interna erau putini producatori si importatori de produse certificate. Acum, pentru orice produs conventional, exista si echivalentul lui certificat ecologic.

"Cererea este crescuta pentru produsele de baza (iaurturi, paine, oua, produse pentru micul dejun - musli, fulgi)", adauga Roxana Pencea.

Alma Rusu precizeaza ca alta tendinta este orientarea magazinelor eco spre producatorii locali, mai ales pe mancare proaspata - branza, lactate, legume, fructe, carne.

Roxana Pencea adauga faptul ca unul din produsele cu potential mare este carnea de pui eco din tara noastra.

Cat de cerute sunt cosmeticele bio
Abdelaziz Messai spune ca produsele alimentare si cele cosmetice au cel mai mare potential in urmatori doi - cinci ani pe piata din Romania. El subliniaza ca ritmul cel mare de crestere il va avea segmentul cosmetic, care este mult mai mic decat cel alimentar.

Intr-un an, segmentul cosmetic s-a dezvoltat enorm, de la productie la procesare. Este productie, pentru ca, pe baza de plante aromatice si cereale, se proceseaza in Romania, sunt laboratoare aici si se distribuie. Mi se pare ciudat. In mod normal, produsele alimentare sunt de baza. Un produs cosmetic nu este de baza, ci este in plus, dar, in Romania, vad ca eforturile se fac mai mult pe partea aceasta”, detaliaza Abdelaziz Messai.

Aceeasi opinie o are si Radu Panait, care mentioneaza si el ca este o tendinta puternic crescatoare pe cosmetice bio, desi este criza economica, femeile fiind mai darnice la cosmetice decat barbatii si ca, fata de alimente, cosmeticele sunt un produs mai important.

"Nu este ciudat, pentru ca preturile cosmeticelor bio sunt apropiate de cele conventionale. As mai mentiona promovarea cosmeticelor bio, care se face mai bine decat a alimentelor bio", detaliaza Radu Panait.

Cat succes au noile segmente si produse eco
Alexandra Banciu, Managing Partner la Organipets, spune ca industria produselor pentru animale urmareste trendul si preferintele din industria alimentara pentru oameni si ca cel mai bine se vinde mancarea completa pentru cainele adult.

In tarile dezvoltate, precum SUA, acesta este unul din segmentele cu cea mai mare crestere economica”, spune pentru startups.ro Alexandra Banciu.

Cei de la Cosul Verde au incercat sa deschida si un bistro cu produse bio, dar acesta n-a functionat, astfel ca l-au inchis si in prezent au o cafenea.

Spatiul magazinului ne permite ca la etaj sa avem o cafenea, care este, de asemenea, cu produse certificate in intregime si unde servim cafea, ceaiuri si, prin colaborarea cu cofetarul Anda Calinici, avem si prajituri din produse ecologice”, detaliaza Roxana Pencea.

Alma Rusu spune ca piata de cosmetice bio este destul de acoperita ca tipuri de produse, dar exista si limitari.

"De exemplu, pe partea de ingrijire a tenului sau de ingrijire a corpului, exista o foarte mare varietate. Pe partea de machiaj oferta este mai redusa. La imbracaminte focusul este pe copii. Exista si haine pentru adulti, dar mai putine fata de strainatate, unde sunt marile lanturi de magazine", mai spune Alma Rusu.

Radu Panait completeaza ca pentru copii sunt produse de import care se vand deja in Romania - haine din bumbac ecologic, accesorii pentru bebelusi dintr-un silicon care nu este nociv la contactul cu pielea, ulei bio, creme, alimentatie bio.

Alt segment unde oferta este limitata pe piata din Romania este cel al vopselelor de par si produselor de styling.

"Sunt produse pentru care exista cerere si nu este suficienta marfa. De exemplu, sucul de noni (n.red. - planta noni, creste in America de Sud si se considera ca are proprietati anticancerigene si antioxidante). Din ce in ce mai multa lume se pregateste sa foloseasca un detergent biodegradabil mai degraba decat unul conventional, sa foloseasca anumite substante in casa si pentru curatatul mobilei si al pardoselei si la bucatarie. Din ce in ce mai mult se folosesc inclusiv sapunurile lichide bio, fata de cele conventionale, care usuca pielea si sunt daunatoare. Mai este uleiul de argan care merge foarte bine, si pentru alimentatie, si pentru cosmetica", mai spune Radu Panait.

Steven Borncamp enumera printre domeniile cu potential pe piata din Romania infrastructura (de la drumuri pana la o planificare mai buna a lucrarilor de reperatii la gaz, apa sau curent) si constructiile de cladiri (astfel incat acestea sa fie cat mai eficiente energetic si sa reziste cat mai bine la seisme).

De asemenea, el mai spune ca alte lucruri care se pot face in Romania in acest domeniu sunt legate de convertirea terenurilor afectate chimic si a celor pe care exista cladiri vechi si iesite din uz, recuperarea (de exemplu, pentru alei) a betonului rezultat de la daramarea vechilor cladiri si in general recuperarea materialelor de constructii care pot fi refolosite (placi de rigips etc.), precum si un mod mai eficient de a sorta si de a depozita gunoiul.

"Eco trebuie sa fie in pricipal ceva local. Din acest motiv cred ca vor fi multe inventii din Romania, care vor fi exportate”, adauga Steven Borncamp.

Presedintele RoGBC mentioneaza ca acest lucru este o mare oportunitate si pentru producatorii din Romania.

"De exemplu, cineva care are designul pentru un produs a gasit o oportunitate de afaceri, dar nu vrea sa-o transporte in Romania si sa-o faca, ci trimite drepturile de autor pentru a produce aici, astfel ca sunt mai putine costuri de transport. Inventatorii sunt fericiti, pentru ca primesc ceva si nu trebuie sa faca nimic, doar colecteaza avantajele de pe urma ideilor lor. Producatorii sunt fericiti pentru ca au un produs interesant pentru care nu trebuie sa mai faca cercetare si dezvoltare. Avem nevoie sa cream o piata unde eu iti dau o idee si, daca iti place si o implementezi, primesc un procent pentru ea. In acelasi timp, nu trebuie sa incerci sa controlezi ideea mea, ci trebuie sa o raspandesti peste tot”, detaliaza Steven Borncamp.

Abdelaziz Messai spune ca pe piata din Romania ar putea fi certificate eco spatiile verzi, procesul de dezmembrare a masinilor, reciclarea produselor si recuperarea lor, dar asta in cativa ani, doar daca va aparea legislatia necesara.

 

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
In Romania exista un potential real de crestere in domeniul produselor eco, chiar daca acum ritmul de crestere al pietei a incetinit pe fondul problemelor economice.
Piata produselor eco din tara noastra se afla abia in etapa de tendinta, fiind foarte fragmentata.
Segmentul produselor alimentare eco a evoluat cel mai mult, aici inregistrandu-se si cea mai mare cerere de produse
In urmatorii doi - cinci ani, ritmul cel mai mare de crestere pe piata eco il vor avea produsele cosmetice.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.