Cele mai cautate francize romanesti sunt in domeniul alimentar si in servicii


Potrivit consultantilor din domeniu, francizele cu investitii mici pe aceste segmente nu implica o infrastructura foarte dezvoltata si ajung rapid la maturitate. In plus, in domeniul alimentar, investitorii mizeaza pe nevoia zilnica a oamenilor de a se hrani.

 

Eugen Driga, director de program la IMO Franchising Group, spune ca o franciza nu se deosebeste prea mult de o afacere obisnuita. Investitorul se orienteaza catre cumpararea si dezvoltarea unei afaceri intr-un domeniu in care el crede ca poate avea succes, iar afacerea poate fi o franciza sau nu.

Diferenta intre o franciza autohtona si una internationala este data de faptul ca prima este mult mai adaptata la specificul pietei locale. Francizele internationale vin cu conditii internationale si se adapteaza greu la piata locala”, explica pentru startups.ro Eugen Driga.

Pe de alta parte, el spune ca francizele autohtone nu sunt suficient testate ca sistem. De aceea exista sisteme care se inchid destul de repede. Potrivit lui Eugen Driga, aceste lucruri sunt general valabile pentru francizele autohtone, insa in perioada de criza devin cu atat mai accentuate.

Business-urile autohtone cu traditie, cu retele de francizati bine consolidate, activand cu precadere pe segmentul food si servicii, sunt cele mai cautate pentru plasarea investitiilor in franciza, in contextul actual de piata”, spune pentru startups.ro Raluca Stanciu, franchise development manager la Advice Givers.


Piata francizelor autohtone in noul context economic
Potrivit Ralucai Stanciu, cele mai puternice ajustari la nivelul planurilor de extindere pentru perioada in curs se produc in cazul francizelor care se dezvolta pe segmente afectate de noul context economic, cum ar fi serviciile financiar-bancare, francize din domeniul imobiliar/constructii, francize autohtone din segmentul de fashion retail etc.

Eugen Driga spune ca pe segmentul francizelor autohtone din domeniile imobiliar si financiar s-a inregistrat un regres de 90%, fata de perioada anterioara crizei economice. In acelasi timp, fashion retail-ul a inregistrat o scadere de 60%, iar restul domeniilor a avut o scadere de 30%.

Reprezentanta Advice Givers mentioneaza ca tinand cont de evolutia pietei si de cerintele pentru perioada in curs, investitorii autohtoni migreaza de la un domeniu de activitate catre altul.

Un exemplu elocvent il reprezinta candidatii la sistemele de franciza financiar-bancare. Odata cu noul context din piata, acestia se orienteaza catre francizele de brokeraj in asigurari. Safety Broker, concept autohton de franciza dezvoltand operatiuni in domeniul asigurarilor de tip obligatoriu (non-viata), si-a extins reteaua de francizati pentru anul 2009”, spune Raluca Stanciu.

Eugen Driga mentioneaza ca, in perioada de criza, au continuat extinderea sistemele de franciza cu investitie de start-up sub 10.000 euro si cu punctul de breakeven sub un an.

Aici intra francizele care nu implica o infrastructura foarte dezvoltata si care ajung la maturitate foarte rapid - francize ieftine pe segmentul de food sau francize din servicii”, completeaza reprezentantul IMO Franchising Group.

Reprezentanta Advice Givers spune ca, pe partea de servicii, se investeste in asigurari, servicii de training, programe afterschool pentru copii, saloane de infrumusetare, spalatorii auto, curatatorii de haine etc.

Pe segmentul de food, investitorii mizeaza pe nevoia zilnica a oamenilor de a se hrani. Raluca Stanciu mai spune ca se investeste in special in concepte de tip fast food (take away) si mai putin pe segmentul de francize de tip restaurant, unde timpul de sedere la masa este influentat de puterea de cumparare a consumatorilor.


Modificari ale conditiilor de intrare in sistem
Francizorii au scazut preturile pentru noii candidati la franciza, inca de anul trecut, insa acest lucru nu e foarte in regula, pentru ca este perceputa ca o practica neserioasa. In primul rand, partenerii deja existenti incep sa se intrebe pentru ce au platit ei de fapt, daca se putea plati si mai putin”, precizeaza Eugen Driga.

El mai spune ca oricine din piata isi pune problema ca francizorul respectiv fie si-a fixat in mod arbitrar sumele respective inca de la inceput, fie este intr-o situatie financiara proasta, fie diverse alte aspecte nu sunt in regula acolo. Potrivit lui Eugen Driga, francizorul autohton trebuie sa aiba in vedere faptul ca potentialul client (interesat sa investeasca intr-o franciza) isi pune intrebari.

Multi francizori renunta, in noul context de piata, la taxa de intrare in reteaua de franciza. Mai mult, opteaza pentru cedarea de unitati proprii, in regim de franciza, pentru a-i asigura un start-up mai bun francizatului. Se preiau locatii cu istoric de clienti si vanzari, start-up-ul fiind mult mai usor de facut, francizatul fiind focusat pe cresterea vadului comercial deja creat”, spune Raluca Stanciu.

Potrivit reprezentantei Advice Givers, este evident ca noul context de piata creaza si oportunitati de piata francizei - se cumpara mult mai ieftin, insa partenerul investitor trebuie sa detina capitalul de lucru necesar pentru sustinerea ulterioara a activitatii.


Evolutia francizorilor autohtoni in noul context economic
Pe fondul interesului tot mai mare al investitorilor pentru francize in domeniul alimentatiei, in primul semestru al anului 2009 Ana Pan a semnat trei contracte de franciza.

In contextul pietei, s-a modificat si profilul investitorului roman in franciza. S-a trecut de la omul intuitiv de business la cel analitic, care investeste cu precautie. Avand in vedere conditiile dificile din piata, candidatii cu care am avut discutii in semestrul doi al anului 2009 au preferat sa astepte venirea lui 2010 pentru demararea unei afaceri in franciza”, spune pentru startups.ro Mariana Lepus, director dezvoltare franciza la Ana Pan.

In 2009, reprezentantii Startonight au semnat sapte noi contracte de masterfranciza pentru Bulgaria, Macedonia, SUA, Canada, Republica Moldova, Grecia si Cipru.

La nivel national, cererea a fost mult mai slaba, in special in ultimele sase luni, cand a scazut atat interesul pentru franciza, cat si contractele semnate.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Afacerile romanesti cu traditie, cu retele de francizati bine consolidate, activand cu precadere in domeniul alimentar si in servicii, sunt cele mai cautate de investitorii in franciza, in contextul actual de piata.
Pe partea de servicii, se cauta francizele din asigurari, servicii de training, programe afterschool pentru copii, saloane de infrumusetare, spalatorii auto, curatatorii de haine etc.
Pe segmentul de food se investeste in special in concepte de tip fast food (take away) si mai putin pe segmentul de francize de tip restaurant, unde timpul de sedere la masa este influentat de puterea de cumparare a consumatorilor.
Pe segmentul francizelor autohtone din domeniile imobiliar si financiar s-a inregistrat un regres de 90%, fata de perioada anterioara crizei economice. In acelasi timp, fashion retail-ul a inregistrat o scadere de 60%, iar restul domeniilor au scazut cu 30%.


Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii