Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Criza economica ne-a oprit dintr-o dezvoltare rapida la nivel international, care in conditiile unei economii normale ar fi fost fireasca. Totusi, din punct de vedere al dezvoltarii sistemului de franciza in 2009, situatia la nivel international a fost mult mai buna comparativ cu cea la nivel national”, spune pentru startups.ro Emil Grecu, director general Startonight Industries.
Din cauza mediului economic instabil de la sfarsitul anului 2008, pentru 2009 reteaua Agroland (n. red. - companie care activeaza in domeniul distributiei de furaje si pui de o zi) a inregistrat o crestere de doar 20% a numarului de magazine. Ulterior, pe parcursul anului trecut, piata a evoluat favorabil, iar vanzarile Agroland au crescut cu 60% fata de 2008.
“Se pare ca degradarea starii economice a avantajat cateva segmente ale economiei, printre care si retailul specializat in vanzarea catre micii fermieri, datorita economiilor realizate de gospodariile individuale, prin producerea hranei in propria <ograda>”, spune pentru startups.ro Horia Cardos, general manager Agroland.
Datorita dezvoltarii sistemului de franciza, Safety Broker a inregistrat in 2009 o crestere a Primelor Brute Subscrise in lei de circa 10%, comparativ cu anul 2008.
“Anul 2009 a adus o scadere la nivel de clienti corporate, acest tip de asigurare pierzand teren in fata politelor property si raspunderii civile pe parte de retail. Au fost modificari majore in structura portofoliului de clienti, segmentul retail crescand pana la aproximativ 50% in 2009, fata de anul 2008, in cadrul portofoliului nostru de clienti”, spune pentru startups.ro Lavinia Nita, director executiv la Safety Broker.
Reprezentantii Kiwi Finance au decis extinderea prin franciza in trimestrul trei din 2008. Astfel, inceputul implementarii protectului a venit practic in plina criza financiara.
“O consecinta a acestui fapt a fost ca numarul contractelor a fost sensibil mai mic decat prognozele initiale, dar am putut selecta parteneri cu viziune si strategie in aceasta industrie. Pana in prezent avem zece contracte de franciza incheiate”, spune pentru startups.ro Anca Bidian, vicepresedinte Kiwi Finance.
Planurile jucatorilor pentru perioada urmatoare
“Principalul obiectiv pentru perioada urmatoare il reprezinta consolidarea relatiei noilor magazine cu clientii din zonele respective. Pe termen lung, nu intentionam sa deschidem foarte multe noi magazine, ci dorim sa marim cifra de vanzari pe fiecare magazin in parte”, mai spune Horia Cardos.
Concomitent cu operatiunile de deschidere a unui nou magazin Ana Pan in luna martie, se poarta discutii cu alti candidati interesati atat de preluarea unui magazin existent, cat si de deschiderea unui nou magazin.
“Avand in vedere ca am patruns pe doua piete importante - SUA si Canada - vom fi nevoiti sa marim capacitatile de productie pentru a putea face fata cererilor in crestere. De asemenea, vom continua sa investim in diversificarea gamei de produse”, spune Emil Grecu.
Reprezentantul Startonight mai spune ca in acest an atentia va fi indreptata catre recrutarea de master francizati pe pietele pe care franciza inca nu este prezenta, cum ar fi Anglia, Germania, Ucraina, Rusia etc.
In cazul Kiwi Finance, Anca Bidian spune ca strategic, in perioada urmatoare, compania va extinde sustinut sistemul de franciza ca un canal paralel de business, dar cu intreaga infrastructura si logistica Kiwi Finance ca suport.
In 2010, conducerea Safety Broker si-a propus sa consolideze sistemul de franciza, dar si sa mentina valoarea Primelor Brute Subscrise la acelasi nivel din 2009 si sa incerce cresterea profitabilitatii.
“Pe termen lung, vizam acoperirea intregii tarii cu minim un partener francizat la nivelul fiecarui judet”, spune Lavinia Nita.
Tendinte pe piata francizelor autohtone in 2010
Potrivit lui Eugen Driga, piata francizelor romanesti va continua sa stagneze, pentru ca se inregistreaza in acelasi timp atat tendinte de scadere, cat si de crestere.
Tendinta de regres apare in cazul francizelor de retail, avand in vedere ca preturile de inchiriere, utilitati, salarii, nu au scazut in acelasi ritm cu scaderea cererii. De asemenea, in cazul francizelor mici si mijlocii (mai ales in cazul francizelor de servicii) renuntarea la taxarea de tip microintreprindere descurajeaza investitorii.
Tendinta de crestere este data de o crestere a cererii cuplata spre sfarsitul anului cu o reluare a finantarilor, dupa cum a precizat reprezentantul IMO Franchising Group.
“Trendul de evolutie a pietei francizei din Romania specific anului 2009 continua si pentru anul in curs. Vorbim de o corectie, o asezare a pietei pe toate sectoarele de activitate”, precizeaza Raluca Stanciu.
Ea spune ca in ultima perioada, indiferent de domeniul de provenienta, se poate vorbi de regula de o mai mare atentie acordata de francizori pietelor regionale si potentialului acestora pe termen lung (nu se mai fac deschideri noi, fara un studiu in prelabil al pietei locale, competitorilor pe segment, profilului consumatorului local etc.), un studiu detaliat de trafic pentru noile propuneri de spatii in vederea unei estimari cat mai corecte a vadului comercial, o negociere mult mai severa a conditiilor de contractare a unui nou spatiu comercial pentru desfasurarea activitatii francizei etc.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Afacerile romanesti cu traditie, cu retele de francizati bine consolidate, activand cu precadere in domeniul alimentar si in servicii, sunt cele mai cautate de investitorii in franciza, in contextul actual de piata.
Pe partea de servicii, se cauta francizele din asigurari, servicii de training, programe afterschool pentru copii, saloane de infrumusetare, spalatorii auto, curatatorii de haine etc.
Pe segmentul de food se investeste in special in concepte de tip fast food (take away) si mai putin pe segmentul de francize de tip restaurant, unde timpul de sedere la masa este influentat de puterea de cumparare a consumatorilor.
Pe segmentul francizelor autohtone din domeniile imobiliar si financiar s-a inregistrat un regres de 90%, fata de perioada anterioara crizei economice. In acelasi timp, fashion retail-ul a inregistrat o scadere de 60%, iar restul domeniilor au scazut cu 30%.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 22 Martie 2010 la ora 23.06