Cele mai importante tendinte din retail in 2011
Extinderea retailerilor care au bugete de investitii, in incercarea de a castiga cote de piata, cresterea atentiei pe care o dau comerciantii componentei de social media in marketing si adaptarea la contextul din piata se numara printre cele mai importante tendinte de anul acesta.
Flavian Pandele, Managing Director la IMS Retail Bucharest, spune ca cele mai importante tendinte de anul acesta in retail sunt generate de nevoia de adaptare la conditiile actuale din piata.
"Spre exemplu, un magazin care are zona de food si non-food va incerca sa reduca zona de non-food, dat fiind ca articolele non-food nu se mai vand la fel de bine", spune pentru startups.ro Flavian Pandele, de la IMS Retail Bucharest.
Marius Ghenea, presedintele Asociatiei Romana a Magazinelor Online (ARMO) si presedintele Fit Distribution, spune ca cea mai importanta tendinta va fi migratia semnificativa a consumatorilor din Romania catre comertul online, pe numeroase categorii de produse.
"Daca pana anul trecut doar zona de electro-IT era bine reprezentata din punct de vedere al comertului online, in 2011 vom vedea o crestere semnificativa si pe alte categorii de produse, chiar si pe acelea care in mod traditional nu erau considerate potrivite pentru comertul online - produsele care necesita proba, de tipul hainelor, pantofilor etc.", spune pentru startups.ro Marius Ghenea.
Spre ce categorii de produse s-au orientat cumparatorii
Anul acesta se mentine tendinta de orientare a consumatorilor catre produsele care au cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil.
"Evident, perceptia cu privire la valoarea produselor este subiectiva, iata de ce un trend derivat din aceasta orientare catre produse cu valoare optima la buget redus va fi deplasarea unui numar important de consumatori catre piata produselor si serviciilor low-cost", explica Marius Ghenea.
De asemenea, anul acesta, valoarea bonului mediu va fi mai redusa decat anul trecut.
"Consumatorii vor cumpara de valori mai mici si mai des sau, in anumite cazuri, vor cumpara de valori mai mici si la aceleasi intervale de timp sau chiar de valori mai mici si mai rar. Oricare dintre ultimele doua variante sau o combinatie a lor ar insemna in ansamblu o contractie a volumului de vanzari realizat in retail. Aceasta reducere estimata a tichetului mediu are legatura cu criza, prin reducerea disponibilitatilor financiare imediate ale cumparatorilor, cresterea tendintei de economisire a acestor si, nu in cele din urma, prin lipsa substantiala a posibilitatii de a accesa credite de consum sau cash-credits pentru achizitia de produse de folosinta indelungata", adauga Marius Ghenea.
Ana Maria Florea, responsabil PR la Cora Romania, spune ca exista trei modele de comportament in urma crizei: clientii care cumpara produse mai ieftine, dar in aceleasi cantitati ca si inainte de criza, si clientii care au ramas fideli marcilor pe care le achizitionau, insa cumpara in cantitati mai mici.
"Pe langa acestea, a aparut un fenomen care nu exista inainte, clientii care cumpara, din cand in cand si doar pentru a-si face placere, produse scumpe", mentioneaza Ana Maria Florea.
Cristian Moanta, Director Marketing la Altex, spune ca pentru clienti primeaza cumparaturile pentru familie, in detrimentul produselor individuale. In plus, orientarea catre ofertele de pret este preponderenta si se prefera in continuare produsele de brand.
Conform unui studiu Mednet, din cauza situatiei economice, anul trecut, 76,6% dintre respondenti si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 11,8% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 19,8% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica). Studiul a fost realizat telefonic, pe un esantion de aproximativ 800 de persoane, intre 18 ani si 65 de ani, din Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 23 - 30 noiembrie 2010. Marja de eroare a studiului a fost de +/- 3,45%.
Potrivit studiului citat, comparativ cu 2009, anul trecut a crescut de la 16% la 19,8% procentul celor care au cumparat produse mai ieftine si in cantitati mai mici, de la 9,3% la 11,8% procentul celor care au cumparat produse mai ieftine dar in aceeasi cantitate, si a scazut de la 45,9% in 2009, la 45% anul trecut, procentul celor care au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica.
"Principala tendinta, remarcata inca din 2009 in studiile GfK de Consumer Tracking, a fost orientarea consumului catre interiorul casei. In 2010, chiar si aceasta ultima reduta s-a clatinat, consumul casnic cunoscand prima scadere din ultimii zece ani. Produsele neesentiale au fost cele mai afectate de reducerea cheltuielilor in 2010 fata de 2009. In cazul produselor alimentare de baza, scaderea a fost cea mai redusa, cu numai 3%, corelata insa cu o scadere a frecventei de cumparare de aproape 7%. Si pentru produsele alimentare neesentiale romanii merg mai rar la cumparaturi, cu o reducere a valorii cosului de cumparaturi de 5%. La produsele nealimentare, diminuarea frecventei de cumparare este si mai puternica, de 9% - 10%, iar cheltuielile s-au redus cu 5% pentru cele esentiale si 9% pentru cele neesentiale. Una dintre cele mai afectate categorii a fost cea de ingrijire personala", spune Raluca Raschip, Consumer Tracking Director la GfK Romania.
Urmand orientarea spre produse mai ieftine, anul trecut a crescut si consumul de marci private ale marilor retaileri. Conform GfK, cresterea a fost de la 4%, in primele trei luni ale anului trecut, la 7%, in penultimul trimestrul.
"De asemenea, acest segment (marcile private ale marilor retaileri) si-a dublat cota de piata la unele categorii. Astfel, smantana a crescut de la aproape 6% la peste 11%, iar ketchup-ul de la 6% la 12%. Segmentul nealimentar are un potential mare de crestere pe private labels, raportul pret/beneficii fiind superior marcilor nationale. De exemplu, numai in primele trei trimestre de anul trecut prosoapele de bucatarie au crescut fata de aceeasi perioada din 2009 de la 12% la 30%", adauga Raluca Raschip.
Pentru a atrage clienti, retailerii s-au folosit de promotii, in ultimii doi ani.
"Cu siguranta, retailerii vor continua aceasta politica si in 2011. Raftul devine din ce in ce mai important in luarea deciziei. Pretul joaca si el un rol important, dar nu exclusiv, ci numai prin prisma raportului calitate/pret. Este esentiala prin urmare o mai buna comunicare la raft, bazata pe o promisiune reala, iar pliantele se dovedesc un instrument bun de promovare", mai spune Raluca Raschip.
Marius Ghenea precizeaza ca tendinta cumparatorilor este de a-si creste asteptarile cu privire la nivelul si la calitatea serviciilor asociate produselor cumparate (pre-vanzare si post-vanzare), iar procesul de decizie si cumparare a crescut in complexitate, fiind de tip <clicks-and-bricks>, care trece si prin mediul offline si prin cel online.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cele mai importante tendinte de anul acesta in retail sunt generate de nevoia de adaptare la condintiile actuale.
Anul acesta se mentine tendinta de orientare a consumatorilor catre produsele care au cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil.
Unii dintre retaileri vor incerca sa pastreze cota de piata pe care o detin, fara a mai face investitii suplimentare, mai ales liderii de piata sau cei cu probleme financiare, iar altii vor investi semnificativ, chiar daca este criza.
Pentru retailerii traditionali este inca destul de dificil sa amestece cele doua componente de marketing (cea offline, traditionala, cu cea prin social media).
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.