Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Acum exista multe achizitii in care informarea cu privire la produse se face online, referintele se obtin prin retele sociale, iar achizitia se face tot traditional, in magazin. Tot asa cum exista procese de cumparare initiate de consumatori printr-o informare in magazine (touch&feel) si o achizitie finala dintr-un magazin online - pentru avantajele de pret sau de usurinta procesului de cumparare, la numai cateva click-uri distanta si din ce in ce mai <hassle-free>, dupa ce consumatorii au luat poate referinte personale de la prieteni sau cunoscuti - tot in mod traditional, nu prin social media", mai spune Marius Ghenea.

Presedintele Fit Distribution spune ca migratia consumatorilor catre online, orientarea consumatorilor catre produsele cu cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil si scaderea bonului mediu vor genera probleme financiare serioase pentru toti retailerii traditionali care nu s-au adaptat sau nu se vor adapta din acest punct de vedere, astfel incat este de asteptat sa asistam si in 2011 la insolvente si falimente ale unor retaileri traditionali.

Ce costuri se mai pot reduce
Marius Ghenea spune ca orice masura de reducere a costurilor pare buna in aceasta perioada, atata timp cat aceasta reducere nu amputeaza posibilitatea acelui retailer de a realiza vanzari.

"Intrebarea este insa cum putem fi siguri ca orice asemenea masura de reducere a costurilor nu va afecta si vanzarile si daca da, in ce masura", mentioneaza Marius Ghenea.

Flavian Pandele spune ca reducerea costurilor va fi o masura de baza in continuare, iar retailerii de succes vor fi atenti in a pastra calitatea serviciilor cat de sus posibil.

"O solutie importanta ar fi sa foloseasca servicii externalizate - cu o asemenea masura ar scadea si riscul si costurile", explica Flavian Pandele.

Cristian Moanta considera ca masurile pentru eficientizarea business-ului trebuiau luate de mult, din prima jumatate a anului trecut.

"Este tardiv si sa mai vorbim de aceste masuri, cu atat mai putin de a lua in aceasta perioada masuri de reducere a costurilor sau altceva. In prezent, cheltuielile trebuie calibrate pe dimensiunea reala a business-ului si administrate atat de strict incat sa se mentina in parametrii de eficienta", adauga Cristian Moanta.

In ce vor investi retailerii
Alta tendinta din acest an este ca unii retaileri vor incerca sa pastreze cota de piata pe care o detin, fara a mai face investitii suplimentare, mai ales liderii de piata sau cei cu probleme financiare, iar altii vor investi semnificativ, chiar daca este criza.

Marius Ghenea spune ca vor investi semnificativ retailerii straini, care intra chiar acum in Romania, si pentru care o dezvoltare intr-o asemenea perioada este chiar o "binecuvantare", in speranta ca aceasta criza nu va dura o vesnicie si ca, pana cand isi vor fi dezvoltat reteaua de magazine in toata Romania, economia noastra va fi fost si ea relansata iar respectivii retaileri se vor putea bucura de beneficiile acelei relansari, chiar daca vor incepe cu unul - doi - trei ani de pierderi asumate de la bun inceput de orice mare retailer international la intrarea pe o noua piata, cu sau fara criza economica.

(Citeste aici mai multe despre strategiile de extindere pe care le au marii retaileri.)

Si Flavian Pandele spune ca retailerii vor alege de investeasca pe termen lung, pentru ca sunt costurile inca scazute pe piata romaneasca, iar investitorii vor profita de acestea ca sa se dezvolte.

Cristian Moanta adauga faptul ca retailerii capabili sa genereze bani pentru investitii vor opta pentru acoperirea <petelor albe> din aria de acoperire si pe comunicare promotionala concentrata impotriva competitorilor directi.

Care sunt tendintele pe piata de IT&C si online
"Piata de retail va cunoaste cea mai incurajatoare revenire in 2011, dar fara nimic spectaculos. Este vorba de o relativa revenire, pe fondul unei piete generale de electronice si electrocasnice care nu va fi caracterizata de revenire. Nu vom putea vorbi de crestere in anul 2011, pentru ca nu sunt oferite premisele unei cresteri, chiar daca cifrele de final de an vor fi ceva mai mari decat cele din 2010", explica Cristian Moanta.

El estimeaza ca vedeta anului va fi tableta PC, care se va regasi in portofoliul tot mai multor firme de IT.

"iPad-ul va ramane in frunte. Laptop-ul/notebook-ul va cunoaste in continuare dezvoltari puternice din toate punctele de vedere: caractersitici tehnice, viteza de procesare, interconectivitate foarte rapida, multitudine de aplicatii, design. Probabil ca netbook-ul nu va rezista <asaltului tabletelor>", mai spune Cristian Moanta.

Marius Ghenea spune ca unele dintre cele mai importante tendinte din retail-ul online sunt:
- continuarea cresterii pe majoritatea segmentele de comert online (ca valori ale cifrelor de afaceri realizate), daca nu pe toate

- diversificarea ofertei de calitate pe noi segmente de produse si servicii, mai ales acolo unde inca piata nu este suficient de bine servita online

- aparitia si dezvoltarea unui numar semnificativ de platforme de tip online-shopping-club sau discount-groups, de tip GroupOn sau DailyDeals
"Fiind inca foarte la inceput in Romania, probabil ca dezvoltarea va fi pe multe directii si strategii paralele si diferite, pana cand piata se maturiza, dupa 2011, si vor ramane pe aceasta piata numai cativa jucatori importanti, prin compactare - iesirea jucatorilor mai slabi, achizitii, fuziuni, consolidari", adauga Marius Ghenea.

- proliferarea masiva a Facebook ca instrument de promovare a comertului online.
"Din acest punct de vedere, deja rata de crestere in Romania depaseste mult cresterea Google pe acelasi segment, asa ca este de asteptat sa vedem actiuni importante si din partea Google.ro, mai ales acum cu noua organizatie locala din Romania", mai spune Marius Ghenea.

Cum folosesc retailerii social media
Chiar daca marii retaileri traditionali sunt prezenti in social media, pentru cei de pe acest segment este inca destul de dificil sa amestece cele doua componente de marketing (cea offline, traditionala, cu cea prin social media).

"Retailerii traditionali vor avea de ales in viitor intre varianta de a apela la un tert caruia sa ii subcontracteze activitatile de online-retail (pe un model de franciza sau in genul in care lucreaza, spre exemplu, Yoox.com), sau sa-si construiasca o strategie proprie de dezvoltare a activitatilor online. Retailerii online din Romania sunt nu doar foarte interesati, dar si cei mai priceputi sa utilizeze puterea internetului care este eliberata de social media", precizeaza Marius Ghenea.

Flavian Pandele spune ca, probabil, social media are un oarecare impact in zona retailului de fashion sau gadget-uri.

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Cele mai importante tendinte de anul acesta in retail
sunt generate de nevoia de adaptare la condintiile actuale.
Anul acesta se mentine tendinta de orientare a consumatorilor catre produsele care au cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil.
Unii dintre retaileri vor incerca sa pastreze cota de piata pe care o detin, fara a mai face investitii suplimentare, mai ales liderii de piata sau cei cu probleme financiare, iar altii vor investi semnificativ, chiar daca este criza.
Pentru retailerii traditionali este inca destul de dificil sa amestece cele doua componente de marketing (cea offline, traditionala, cu cea prin social media).

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.