Cine incepe o afacere?
Unele afaceri sunt lansate de profesionisti care si-au construit o cariera intr-un domeniu pe care il cunosc foarte bine. Altele au in spate tineri motivati de entuziasmul primului lor proiect de business. Impreuna cu specialistii in domeniu, startups.ro a identificat avantajele si dezavantajele catorva tipuri de antreprenori.
Fara experienta profesionala
Primul avantaj pentru acest tip de antreprenor este entuziasmul, recunoscut ca principal motor al tuturor tipurilor de business. Perioada facultatii este una propice pentru aparitia ideilor de afaceri, “uneori mai putin realiste”, in opinia specialistilor.
“Avantajul acestor antreprenori este <nebunia>. Nu de putine ori entuziasmul acestora face ca afacerea sa reuseasca. Uneori reusesti tocmai prin prisma faptului ca nu esti constient in ce ai intrat”, explica pentru startups.ro Marian Rujoiu, Manager la compania de training si resurse umane Extreme Training.
De regula, acest tip de antreprenor decide sa inceapa o afacere in domeniul in care si-a realizat si pregatirea universitara. Prin urmare, aceasta poate reprezenta un avantaj pentru tanarul intreprinzator.
In opinia Mihaelei Scarlat, Executive Researcher in cadrul companiei de Resurse Umane Advice EMA Partners, persoanele care activeaza in domeniul in care au cea mai mare expertiza vor fi multumite de activitatile pe care le desfasoara si vor simti ca se dezvolta continuu.
In ultimul an de studentie la Universitatea Politehnica din Bucuresti, fara sa aiba experienta in management sau antreprenoriat, George Apreutesei a lansat edora.ro, un magazin online de bijuterii.
El spune ca primul avantaj in a incepe fara a avea experienta intr-un domeniu este “ca nu ai ce pierde”. Cu atat mai mult cu cat, in cazul lui, “afacerea inseamna mai mult manufactura si nu necesita un capital foarte mare, nu este nevoie de stocuri, ci doar de creativitate”.
“Afacerea a fost inceputa ca experiment, <in joaca>, nu ma gandeam la profit, nu stiam ce inseamna o afacere, dar am cumparat carti si m-am documentat”, povesteste pentru startups.ro fondatorul edora.ro.
Apreutesei spune ca o afacere de acest tip poate fi inceputa cu maxim 3.000 de euro, iar profitul apare in una - doua luni, in functie de cat de puternica este campania de promovare.
Si angajat si antreprenor
Varianta lansarii unei afaceri in paralel cu statutul de angajat este, in opinia specialistilor, calea de mijloc aleasa de numerosi antreprenori care dezvolta afaceri de dimensiuni medii, in principal pentru stabilitatea financiara. Dar aceasta situatie este posibila doar in cazul in care nu exista un conflict de interese.
“De regula, aceste persoane se implica cu aceeasi seriozitate in ambele activitati, nu-si vor neglija sarcinile de serviciu, pentru ca principala lor sursa de venit provine din munca pe care ei o depun ca si angajati”, spune Scarlat.
In opinia ei, un avantaj major il constituie posibilitatea ca antreprenorul sa apeleze la networking pentru a-si promova mai usor afacerea.
Totusi, dezavantajul major este timpul, dupa parerea lui Marian Rujoiu. El considera ca statutul de angajat nu permite intotdeauna planificarea intalnirilor, sarcinile de serviciu putand opri astfel bunul mers al afacerii. Un alt dezavantaj este volumul mare de munca, fapt ce poate sa duca la epuizare.
Pe de alta parte, acesta este si tipul de antreprenor care se inconjoara de persoane de incredere, care ii vor acorda sprijin.
Chiar daca aveau un loc de munca stabil, Sorina Diaconu si Eva Catalin au lansat in urma cu doi ani si jumatate o afacere cu scaunele pictate manual - En Provence. In prezent afacerea stagneaza, cele doua partenere spunand ca marea problema era legata de timp.
“Munceam de dimineata pana seara la birou, iar in pauza de pranz mergeam si luam scaunele. Era foarte greu”, spune pentru startups.ro Sorina Diaconu.
Ea adauga insa ca satisfactia nu era data de componenta financiara, ci de activitatea in sine pe care o considera relaxanta. Fondatoarea En Provence spune ca postul pe care il avea ca anagjat nu a ajutat la dezvoltarea afacerii, dar faptul ca au inceput sa lucreze inca de tinere a contribuit la crearea proiectului.
Cariera, apoi afacere in domeniu
Expertii in reusurse umane considera ca acesta este tipul de antreprenor cel mai des intalniti si cu cele mai mari sanse de reusita, unul dintre atuu-uri fiind faptul ca ii sunt familiare toate “dedesubturile” domeniului de activitate.
“Dupa sapte - zece ani de activitate, dupa ce au un portofoliu solid de clienti si cunosc foarte bine piata, le va fi mai usor sa atraga clienti - se pot folosi de recomandarile pe care le au deja din partea fostilor colaboratori sau clienti. De asemenea, aceste persoane au invatat la randul lor de la cei cu care au intrat in contact si, de-a lungul carierei, au fost expuse la diverse situatii si au in cele mai multe cazuri raspunsurile la toate intrebarile”, spune Mihaela Scarlat.
Un alt avantaj este cultura organizationala a companiei in care antreprenorul s-a format. Gabriel Moldovan, Senior Consultant la compania Rrvbium HR, spune ca un antreprenor care vine dintr-o firma cu o cultura organizationala puternica va aplica principiile invatate si in propria companie. Prin urmare, experienta, portofoliul de clienti si reputatia constituie avantaje pentru acest tip de antreprenor.
“Din punctul meu de vedere, cea mai buna varianta si cea cu sansele cele mai mari de succes este cea a antreprenorului care, dupa ce a acumulat experienta profesionala, dar mai ales manageriala, alege sa dezvolte o afacere in zona sa de expertiza”, explica pentru startups.ro Cristian Banu, Director General la Coniso Consultanta si Audit.
Banu considera ca experienta in domeniul respectiv duce la economisirea de timp si bani, resurse pe care antreprenorul le pierde suplinind lipsa de experienta (calitate slaba a serviciilor prestate clientului, ineficienta economica).
Mihai Stanescu, fondatorul companiei de coaching RoCoach, a lucrat in domeniul resurselor umane, si in anul 2003 a lansat propria companie in domeniu. El este de parere ca pe primul loc in lista atuu-urilor unui antreprenor se afla networking-ul - “de cele mai multe ori fundamental pentru dezvoltarea unui business puternic”.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.