Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Echipa Sunnytrail a renuntat la primul produs pe care dorea sa-l faca si s-a orientat spre o aplicatie de analiza a clientilor activi in retele sociale.
"Aplicatia colecteaza automat datele publice din retelele sociale legate de clientii companiei: nivelul de influenta, nivelul de interactiune cu brandul, locul de munca, interese, engagement etc. Avand o intelegere mai buna a clientilor, se pot crea campanii de marketing mult mai targetate", explica Octav Druta.
Sunnytrail a fost acceptata in Growlab la sfarsitul verii, anul trecut. Programul a durat circa patru luni, intre august si decembrie 2011.
"Solutia de a merge la un accelerator s-a potrivit foarte bine cu obiectivele noastre. La inceputul anului 2011, impreuna cu Andrei Soare si Vlad Berteanu, am decis sa facem echipa. Andrei si Vlad erau in ultimul semestru de studiu la Politehnica. In mai 2011 am castigat impreuna un concurs de planuri de business organizat de Ixia, Ixia High Tech Business Contest, si am participat la Yahoo Open Hack. Intre timp, am inceput sa evaluam diverse optiuni de a merge inainte. Obiectivul nostru era sa ajungem intr-un ecosistem de business solid, unde putem experimenta diverse idei. In mod normal, daca ajungi intr-un loc nou, ai nevoie de cativa ani sa-ti construiesti o retea de oameni solida. Vroiam sa trecem rapid prin etapa de conectare cu oameni cu care putem colabora", detaliaza Octav Druta.
Cand au decis la ce accelerator sa aplice, criteriile pe care le-au luat in calcul cei de la Sunnytrail au fost:
• sa fie cat mai aproape de piata nord-americana
• sa lucreze cu o echipa de fondatori si mentori care au construit si au investit in afaceri de tehnologie globale de success
• sa fie intr-un ecosistem in care exista atat afaceri de tehnologie de success, cat si echipe aflate la inceput, care se confrunta cu probleme similare cu ale lor
• sa aiba acces la o retea solida de investitori care ofera finantari tip business angel sau venture capital
"Un alt punct care a contat in decizia noastra, a fost ca prietenii nostri Mircea Pasoi si Cristian Strat (n.red. - cofondatorii Summify, start-up achizitionat de Twitter la inceputul acestui an), care erau deja in Vancouver, ne-au recomandat sa luam in considerare acest accelerator (n.red. - Growlab). De asemenea, aflasem ca Vancouver este unul dintre cele mai bune locuri din lume pentru a locui", completeaza Octav Druta.
Care sunt costurile
Vladimir Oane spune ca start-up-urile primesc bani pentru perioada in care sunt in accelerator.
Webcrumbz si-a acoperit costurile in Copenhaga din finantarea de la Startupbootcamp - in jur de 3.000 de euro pentru fiecare dintre cei trei fondatori.
"Noi eram intr-o pozitie privilegiata - am fi putut acoperi bucurosi aceste costuri in lipsa sustinerii celor de la Startupbootcamp, tocmai pentru ca ne-am dat seama de oportunitatea ce ni se oferise", subliniaza Ciprian Borodescu.
Bobby Voicu spune ca, pentru a sta intr-un accelerator, costurile sunt relativ mari, dar pot fi reglate, in functie de ceea ce isi permite fiecare afacere.
"Noi ne-am miscat destul de mult prin Europa (intalniri, evenimente), asa ca am avut costuri suplimentare fata de cele de trait zi de zi - chirie, mancare s.a.m.d. In general, banii care iti sunt furnizati de accelerator, 12.000 de euro, in cazul de fata, iti pot ajunge pentru cele trei luni", precizeaza Bobby Voicu.
Sunnytrail a abordat intrarea intr-un accelerator tocmai din aceasta perspectiva, beneficii si costuri.
Octav Druta spune ca un cost a fost cedarea a circa 10% din companie, ca sa intre in accelerator. De asemenea, cheltuielile pentru cei trei fondatori au fost in jur de 3.000 dolari/luna (chirie, mancare si alte cheltuieli personale).
"Ca beneficii am primit o finantare de 25.000 de dolari si am cunoscut intr-un timp foarte scurt investitori si antreprenori de la care am invatat si care ne-au ajutat. Una este sa citesti bloguri si alta este sa ai intalniri aproape zilnic cu antreprenori de success si sa inveti direct de la ei", adauga Octav Druta.
Cofondatorul Sunnytrail precizeaza ca alte beneficii au fost:
• ocazia de a perfectiona si testa pitch-ul lor cu investitori de top din Silicon Valley - Accel Partners, First Round Capital, True Ventures, Freestyle Capital, SoftTech VC si altii
• de a fi pe piata nord-americana, in contextul de business pe care si-l doreau.
"Avem acelasi fus orar cu clientii nostrii si oportunitatea de a crea produse pentru o piata mare, in care se vorbeste aceeasi limba. Cum zice Andrei, unul dintre partenerii mei, am invatat din greselile noastre si a fost foarte bine ca am avut tot timpul niste oameni care sa ne puna intrebarile potrivite la momentul potrivit. Beneficiile se resimt in continuare. Fiindca am trecut prin accelerator, ne-a fost mai usor, ulterior, sa ridicam o runda de finantare seed. Suntem conectati cu toti acesti oameni si putem oricand beneficia de sfaturile lor. De asemenea, acum suntem conectati si colaboram cu colegii nostri din accelerator, respectiv celelalte start-up-uri care au participat", subliniaza Octav Druta.
Fiintarea de tip seed au primit-o de la Growlab, Boris Wertz (W-Media Ventures), Mike Edwards (Initio Group) si BDC Venture Capital. Valoarea acesteia a fost de circa 300.000 de dolari, alocati pentru cercetare, dezvoltare si teste cu grupul initial de clienti.
Care sunt dezavantajele start-up-urilor selectate intr-un accelerator
Alex Negrea spune ca unele acceleratoare n-au un program foarte bine pus la punct pentru a atinge o anumita tinta, dar acest lucru depinde extrem de mult de accelerator.
Bobby Voicu trece la dezavantaje costurile suplimentare neprevazute si oboseala extrema, de cele mai multe ori.
Alex Negrea precizeaza ca unul dintre dezavantajele simtite in acceleratoare este scaderea productivitatii in primele trei saptamani, din cauza "atacului" de informatie/pareri din partea mentorilor, opinii care sunt, uneori, in conflict una cu cealalta, ceea ce induce o stare de neliniste fondatorilor, care se intreaba permanent daca sunt pe calea cea buna.
"Cel mai tare am simtit acest lucru in TechStars, fiind un program orientat foarte tare pe mentoring. Cred insa ca este un lucru care se intalneste des peste tot, dar la o scara mai mica. Concluzia este ca acest proces este unul sanatos si nu va face decat sa consolideze pozitia companiei si sa mentina o singura directie pe termen lung", arata Alex Negrea.
Ciprian Borodescu spune ca nu vede nici un dezavantaj, desi poate unii antreprenori ar putea invoca cedarea unui procent din start-up.
"Este un cost care merita platit, fara nici un dubiu", completeaza Ciprian Borodescu.
Alex Negrea adauga faptul ca acest dezavantaj, de a vinde o partea din companie, este depasit de valoarea adusa de accelerator, mai ales pentru antreprenorii fara experienta.
Ce diferente sunt intre acceleratoarele din Europa si cele din SUA
Ciprian Borodescu si Alex Negrea spun ca in SUA sunt doua modele de acceleratoare de success, Y Combinator si TechStars, pe care cele din Europa le-au urmat.
Alex Negrea adauga faptul ca acceleratoarele europene sunt mult mai variate, si, uneori, adaptarea modelelor americane a necesitat o perioada mai mare de timp, pentru a evalua ce merge si ce nu din ceea ce au importat.
"In ultimi doi ani, au aparut numeroase acceleratoare in Europa, majoritatea fiind fondate dupa modelul american, cu mici diferente ce au tinut de cultura sau de particularitatile mediului de business impus de tara respectiva. In SUA, acceleratoarele de top sunt mult mai recunoscute de lumea oamenilor din investitii, datorita valorii lor educationale si a impactului asupra companiilor. In Europa, piata de investitii de tip <early-stage> nu este inca destul de matura pentru a performa la parametri optimi, in contextul acceleratoarelor, insa timpul va aduce probabil aceasta schimbare", mai spune Alex Negrea.
Aceleasi idei sunt sustinute si de Ciprian Borodescu, care precizeaza ca in SUA exista o mai mare agresivitate in lumea start-up-urilor decat in Uniunea Europeana, motiv pentru care cele mai multe investitii se fac acolo, si ca dezavantajul major (n.red. - de a fi intr-un start-up in Europa) ar fi modul in care se fac investitiile in Europa.
"Se pare ca investitorii din Europa sunt ceva mai lenti si mai precauti decat cei din SUA. A fi intr-un incubator in Europa poate fi un avantaj daca piata careia te adresezi se afla in Europa, altfel SUA poate fi o alegere mai buna", adauga Ciprian Borodescu.
Octav Druta mai spune ca pentru Sunnytail diferenta majora este ca in SUA au acces la o piata omogena, spre deosebire de pietele europene care sunt separate prin limba, valori si cultura.
"O alta diferenta este maturitatea industriei", subliniaza Octav Druta.
Cofondatorul Sunnytrail completeaza ca pentru a invata repede aveau nevoie sa fie intr-un ecosistem in care exista deja multe lectii invatate.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Mentorii care ii sprijina si reteaua de contacte la care au acces sunt principalele avantaje pentru care antreprenorii vor sa fie selectati in acceleratoarele de afaceri.
Alte avantaje sunt legate de investitia si de expunerea obtinute, focusul si reteaua de contacte la care au acces.
Unul dintre dezavantajele enumerate de antreprenori este scaderea productivitatii in primele saptamani, din cauza prea multor informatii la care au acces.
In ultimi doi ani, au aparut numeroase acceleratoare in Europa, majoritatea fiind fondate dupa modelul american.
Antreprenorii spun ca cedarea unei parti din companie pentru a fi selectati in accelerator este un dezavantaj depasit de valoarea primita, mai ales pentru antreprenorii fara experienta.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 31 Mai 2012 la ora 14.44