Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Vizitele de monitorizare au ca scop depistarea din timp a unor eventuale deficiente in sistemul de implementare a proiectului si rezolvarea in timp util a acestora, pentru a putea fi evitate corectiile financiare aplicate de echipele de control, in urma verificarilor la fata locului”, precizeaza Catalina Melita.
Reprezentantii MDLR mai spun ca vizitele asigura o comunicare adecvata cu beneficiarii proiectelor.
Vizitele post-implementare au rolul sa verifice durabilitatea investitiei, astfel incat pe parcursul celor trei sau cinci ani cat proiectul este monitorizat dupa finalizare sa nu apara modificari substantiale fata de ceea ce este stipulat in contractul de finantare.
Cand au loc vizitele
Vizitele de monitorizare au loc cel putin o data pe perioada de implementare a proiectului.
Echipele de control pot insa vizita locul de implementare a proiectului in urma unei sesizarii, fara notificare prealabila.
Vizitele echipelor de control pot fi planificate. Trimestrial sau semestrial, Autoritatile de Mangement din cadrul programelor operationale aleg un numar de proiecte, pe baza de esantion, pe care le viziteaza.
De exemplu, semestrial, Agentia de Monitorizare a POR (AMPOR) efectueaza vizite de monitorizare pentru 35% dintre proiectele pentru care s-a incheiat un contract de finantare. Alegerea proiectelor se efectueaza prin sondaj, pe baza de esantionare.
“AMPOR efectueaza si vizite de monitorizare anuale, la fiecare proiect care a finalizat activitatile, pe intreaga perioada de valabilitate a contractului, in scopul verificarii sustenabilitatii proiectului (proiectul nu a inregistrat modificari substantiale si mentine indicatorii de realizare)”, mai spun reprezentantii MDRL.
In cadrul proiectelor finantate prin POR, organismele intermediare viziteaza fiecare proiect o data la trei luni.
“In mod normal, vorbim de cel putin o vizita de monitorizare, pe perioada de implementare a proiectului, plus vizita la fata locului realizata inainte de semnarea contractului de finantare", detaliaza Valeriu Lingurar.
Cosmin Dragoi adauga faptul ca, de obicei, se face o vizita la demararea proiectului, cate o vizita la depunerea fiecarei cereri de plata si raport de progres si o vizita la finalizarea proiectului.
“Numarul de vizite de monitorizare, ca si numarul de rapoarte, este direct legat de durata de implementare a proiectului”, mentioneaza reprezentantii MDRL.
Vizitele au loc pana la sfarsitul perioadei post-implementare a proiectului, adica trei - cinci ani de la finalizarea proiectului.
Ce se urmareste in timpul vizitelor
In timpul vizitelor, ofiterul de monitorizare compara valorile indicatorilor cu tintele propuse si cu acuratetea informatiei furnizate de beneficiar.
Printre elementele monitorizate se numara:
- respectarea calendarului de transmitere a rapoartelor de progres, respectarea calendarului de activitati si graficul de achizitii publice si utilizare a bunurilor (mobile sau imobile) finantate in cadrul proiectului, in conformitate cu prevederile contractuale;
- respectarea prevederilor Manualului de Identitate vizuala pentru materialele de informare si publicitate elaborate in cadrul proiectului si modul in care beneficiarul asigura resurse materiale si umane necesare implementarii proiectului;
- respectarea prevederilor ajutorului de stat, principiile egalitatii de sanse si prevederile contractuale specifice operatiunii finantate;
- modul in care beneficiarul pastreaza si arhiveaza documentatia referitoare la proiect, fundamentarea solicitarii de modificare a contractului, aparitia oricarei situatii care poate duce la neeligibilitatea proiectului si implementarea de catre beneficiar a recomandarilor rezultate in urma misiunilor de control, audit, monitorizare sau verificare;
- existenta in locurile prevazute a bunurilor achizitionate si identificarea acestora pe baza documentelor justificative prezentate in dosarul de rambursare;
- confirmarea la fata locului a stadiului lucrarilor de constructii prezentat in procesul verbal de receptie si in centralizatorul situatiei de lucrari;
- existenta unei evidente contabile pe baza unor conturi analitice distincte pentru proiect;
"Sistemul contabil utilizat va fi in conformitate cu legislatia nationala in vigoare. Pentru a verifica daca bunurile, serviciile si lucrarile achizitionate sunt inregistrate in contabilitatea beneficiarului, ofiterul de contract poate solicita si alte documente, care nu sunt incluse in dosarul cererii de rambursare”, precizeaza reprezentantii MDLR.
Aceste alte documente neincluse in cererea de rambursare pot fi balanta de verificare analitica - semnata si stampilata, note contabile, fise de cont, Registrul jurnal, fisa mijlocului fix, facturi, procese-verbale de punere in functiune si cele de receptie, diferite acte de provenienta a imobilizarilor corporale, certificatele de calitate etc.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Proiectele finantate din fonduri europene sunt monitorizate in doua etape - in timpul implementarii proiectului si dupa realizarea acestuia.
In faza de implementare, cel care a fost finantat va primi o serie de vizite din partea autoritatilor, pentru realizarea unor rapoarte de analiza.
Printre indicatorii urmariti se afla numarul locurilor de munca permanente nou-create, cuantumul investitiilor in echipamente si tehnologii noi, numarul persoanelor instruite, cuantumul investitiilor pentru eficienta energetica etc.
In timpul vizitelor facute de ofiterul de monitorizare a proiectului, valorile indicatorilor se compara cu tintele propuse si cu acurateta informatiei furnizate de catre beneficiar.
Vizitele de monitorizare au loc cel putin o data pe perioada de implementare a proiectului, unele fiind planificate, iar altele pot fi facute imprevizibil, pe baza unei sesizari.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 10 Ianuarie 2010 la ora 21.33