Cum folosesc firmele din Romania indicatorii cheie de performanta


Consultantii din domeniu spun ca la noi sunt folositi in special indicatorii cheie de performanta care monitorizeaza aspectele de natura financiara, precum cifra de afaceri, profitul sau raportul profit brut la cheltuieli operationale.

 

Madi Radulescu, Managing Partner la MMM Consulting, spune ca, odata cu venirea in Romania a companiilor multinationale care au implementat un sistem integrat de business, conducerea pe baza de bugete, obiective de vanzari, managementul de proiect etc, a inceput sa fie aplicata si conducerea pe baza de indicatori.

"Acest lucru a fost insa specific companiilor multinationale, si aproape numai acestora, pentru o perioada foarte lunga de timp. In mediul de afaceri romanesc, utilizarea unor indicatori de performanta (Key Performance Indicators, KPIs) pana la nivel individual a inceput sa se contureze la inceputul anilor 2000 si s-a accelerat in ultimii ani, devenind astazi o preocupare mai vizibila, mai ales dupa modificarea Codului Muncii, care cere indicatori specifici de evaluare a performantei", explica pentru startups.ro Madi Radulescu.

Adrian Brudan, Managerul Solutii Performanta Organizationala la Acumen Integrat, spune si el ca se observa o crestere a interesului pentru managementul performantei, iar aceasta este dovedita de:
• cresterea numarului de companii care investesc in adoptarea si utilizarea de instrumente si sisteme de management al performantei;
• Noul Cod al Muncii care mentioneaza obligativitatea includerii criteriilor si procedurilor de evaluare profesionala a angajatilor, precum si dreptul angajatorului de a stabili obiective de performanta individuala;
• atentia crescuta din partea administratiei publice pentru adoptarea practicilor de management al performantei concretizata prin lansarea mai multor proiecte de implementare a Balanced Scorecard la nivel de primarii, prefecturi, consilii judetene, ministere si institutii deconcentrate.

"Tinand cont de evolutia si maturizarea managementului performantei in ultimele trei decenii si utilizarea indicatorilor cheie de performanta  ca instrumente de baza ale unui sistem de management al performantei integrat, gradul de utilizare a KPIs in organizatiile din Romania este intr-o etapa incipienta. Studiile de cercetare si practica indica faptul ca organizatiile din Romania au inceput sa acorde o importanta crescuta managementului si masurarii performantei in ultimii cinci ani", explica pentru startups.ro Adrian Brudan.

El mai spune ca cel mai simplu pas a fost, si inca este, monitorizarea unei diversitati de aspecte considerate critice pentru organizatii care privesc atat aspecte financiare, cat si non financiare.

"Cu toate acestea, lipseste o abordare matura care sa ia in considerare implementarea unor sisteme integrate de managementul performantei la nivel strategic si alinierea acestora pana la nivel individual, care sa puna in valoare modul in care ar trebui sa fie utilizati indicatorii cheie de performanta", explica Adrian Brudan.
Terminologia folosita si gradul de utilizare a indicatorilor de performanta

Ileana Ionescu, Manager la Ensight Management Consulting, spune ca exista o preocupare pentru alocarea si urmarirea indicatorilor de performanta la nivelul proceselor, in general, in initiativele de optimizare a acestora sau in proiectele de implementare Six Sigma. Ea face aceasta afirmatie pornind de la faptul ca, acum doi ani, Ensight a facut studiul "Utilizarea indicatorilor de performanta in companiile din Romania" prin intervievarea reprezentantilor a 101 companii.

"De asemenea, in companiile in care exista un sistem de management al performantei angajatilor, indicatorii la nivel individual acompaniaza obiectivele stabilite in cadrul procesului de evaluare anuala. Pe masura ce interesul pentru balanced scorecard creste in Romania, demersul de definire si implementare a KPIs este mai structurat si mai profund. Acelasi efect il inregistreaza si companiile care au un istoric in utilizarea indicatorilor, respectiv se confrunta cu o competitie intensa", explica pentru startups.ro Ileana Ionescu.

Ea mentioneaza ca, in acelasi timp, abordarea KPIs devine mai judicioasa, fiind mai puternic constientizat faptul ca modul de stabilire si urmarire a indicatorilor canalizeaza si consuma resurse, fara a genera in unele cazuri comportamentele favorabile rezultatelor dorite.

Ileana Ionescu subliniaza ca este important sa se inteleaga terminologia folosita, neexistand o standardizare la nivel de terminologie si domeniu, generic, termenul cel mai des utilizat pentru aceste instrumente de baza in masurarea performantei este acela de KPIs - acronimul de la Key Performance Indicators (KPIs) sau indicatori cheie de performanta.

"Din acesta perspectiva, indicatorii cheie de performanta au fost utilizati atat de organizatiile din Romania, cat si de cele de la nivel global dintotdeaua, fiind asociati cu masurarea/monitorizarea unor aspecte financiare sau materiale de importanta crescuta pentru domeniul de activitate", detaliaza Adrian Brudan.

Odata cu dezvoltarea managementului performantei, la inceputul anilor '90, si a metodologiilor si sistemelor de managementul performantei utilizate, masurarea performantei a trecut prin mai multe etape de dezvoltare, iar terminologia a inceput sa fie utilizata tot mai specializat.

"Indicatorii de performanta au inceput sa masoare pe langa aspectele financiare traditionale si aspecte non financiare care sa reflecte performanta patrimoniului intelectual al organizatiilor. Ulterior, s-a trecut de la simpla masurare a performantei la o abordare integrata, care vizeaza monitorizarea aspectelor de interes strategic pentru organizatie, a obiectivelor strategice. KPIs fac ca obiectivele sa fie cuantificabile si inlesnesc cunoasterea privind performantele indivizilor, a echipelor, a departamentelor si a organizatiilor, in acelasi timp sustinand factorii de decizie sa ia masuri pentru atingerea obiectivelor dorite", mai spune Adrian Brudan.

El mentioneza faptul ca o parte dintre observatiile sale au fost realizate cu ajutorul unui model de maturitate a masurarii performantei, care a relevat faptul ca, pe o scala de la 1 la 5, media in ceea ce priveste nivelul de maturitate a capabilitatilor de masurare a performantei este de 2, ceea ce poate fi corelat cu un stadiu incipient.

"Trebuie tinut cont de faptul ca trecerea de la un nivel de maturitate la altul nu este facila, iar pentru majoritatea organizatiilor, indiferent de tara de origine, ar fi dificil sa atinga un nivel de maturitate integrat, adica nivelul 4 din 5", detaliaza Adrian Brudan.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Organizatiile din Romania utilizeaza cel mai mult indicatori cheie de performanta pentru monitorizarea aspectelor de natura financiara
, precum cifra de afaceri, profit sau raportul profit brut la cheltuieli operationale.
Utilizarea indicatorilor de performanta pana la nivel individual a inceput sa se contureze la inceputul anilor 2000 si s-a accelerat in ultimii ani.
Din perspectiva proceselor interne, indicatorii frecvent utilizati sunt cei legati de: livrari la timp, rata de conversie a prospectilor, timpul mediu de gestionare a comenzilor/apelurilor etc.
Din punct de vedere al masurarii si imbunatatirii performantei capitalului uman, KPIs des utilizati sunt legati de: satisfactia angajatilor, gradul de angajament si orele de instruire per angajat.
Nu e relevant ce KPIs monitorizeaza o organizatie sau alta, ci modul si consistenta in care fiecare organizatie in parte face acest lucru.
 

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii