Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Cel de-al doilea obiectiv, foarte important atat pentru Petrom, cat si pentru NESsT, il reprezinta crearea de locuri de munca. Ne dorim sa redam increderea romanilor in ziua de maine, intr-un viitor mai bun, atat pentru ei, cat si pentru cei din jurul lor, la constructia caruia sa participe activ. 

La finalul primilor 2 ani de proiect ne dorim ca romanii sa stie ce e o afacere sociala si cum functioneaza ea, dar si ca, prin afacerile sociale Fabricate in Tara lui Andrei sa oferim locuri de munca si sa imbunatatim conditiile de viata ale locuitorilor comunitatilor defavorizate. Ne dorim sa reducem numarul celor asistati social si sa-i transformam in actori activi pe piata muncii. 
 

Care sunt principalele etape ale Fabricat in Tara lui Andrei si ce presupune fiecare dintre acestea pentru participanti?
In perioada 29 ianuarie - 4 martie asteptam cu drag aplicanti din toata tara, dornici sa isi construiasca propria poveste de succes! Romani cu spirit antreprenorial si o idee sau un plan ce are potential sa devina afacere functionala si raspunde unei probleme sociale ale uneia dintre cele 28 de comuntati mentionate pe site (ghidul aplicantului, formularul de inscriere si mai multe detalii despre competitie sunt disponibile pe site). 

Intre 11 - 20 februarie, echipa Fabricat in Tara lui Andrei vine in principalele orase din cele 28 de comunitati, pentru a raspunde la toate intrebarile potentialilor aplicanti:
• Luni, 11 februarie, 10:00 - 14:00, Craiova -  Hotel Europeca
• Miercuri, 13 februarie, 10:00 - 14:00, Bucuresti - Hotel Novotel;
• Joi, 14 februarie, 10:00 - 14:00, Constanta - Hotel Maria;
• Luni, 18 februarie, 10:00 - 14:00, Bacau - Hotel President;
• Miercuri, 20 februarie, 10:00 - 14:00, Oradea - Hotel Continental.

Incepand cu 5 martie, toate aplicatiile vor fi evaluate de expertii Fabricat Tara lui Andrei. Pe 18 martie vor fi anuntati cei 20 de finalisti ale caror idei sau afaceri deja existente vor deveni planuri de afaceri. Ei vor beneficia de pregatire si consultanta,  dar si de sprijin financiar (in limita a 1.500 euro) pentru cercetare locala in comunitatile vizate de proiectele lor si dezvoltarea planului de afaceri.

Juriul Fabricat in Tara lui Andrei va evalua cele 20 de planuri de afaceri si va selecta 10 castigatori. Fiecare dintre acestia va primi finantare nerambursabila de pana la 32.000 euro. Cei 10 castigatori vor beneficia din partea expertilor Fabricat in Tara lui Andrei, timp de aproximativ un an si de consultanta de tip incubare de afaceri in domenii cheie pentru antreprenori: management financiar, legislativ, marketing si distributie.

Mai mult, la inceputul anului 2015, intreprinderile sociale Fabricate in Tara lui Andrei vor fi deja pe picioarele lor, vor avea impact social vizibil si vor oferi un model de dezvoltare durabila care speram ca va fi adoptat de cat mai multe comunitati din intreaga tara.
 

Cui se adreseaza proiectul? Ce criterii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa se inscrie?
Competitia este deschisa atat antreprenorilor (persoane fizice), cat si ONG-urilor, PFA-urilor, SRL-urilor si intreprinderilor individuale, atata timp cat propun o idee de afacere sociala pentru una dintre cele 28 de comunitati selectate. Fabricat in Tara lui Andrei se adreseaza oamenilor cu spirit antreprenorial care isi doresc sa initieze afaceri de succes ce pot imbunatati viata unei comunitati.
 

In ce stadiu trebuie sa fie propunerea lor, in momentul inscrierii? (poate sa fie o simpla idee sau trebuie sa fie facut deja cativa pasi in dezvoltarea proiectului?)
In Fabricat in Tara lui Andrei se pot inscrie atat idei de afaceri sociale, cat si afaceri sociale deja existente. Consultantii NESsT vor lucra cu fiecare antreprenor in parte, pentru a oferi sprijin individual, in functie de nevoie si de stadiul de dezvoltare a ideii sau afacerii.
 

Cum se pot inscrie? (care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmeze?)
Totul porneste cu o idee sau un plan ce are potential sa devina afacere functionala si raspunde unei probleme sociale din comunitatile mentionate. Pasul urmator pentru cei interesati este de a intra pe site. De aici pot afla mai multe despre competitie si despre comunitatile pentru care pot propune idei. Tot de aici se pot descarca Ghidul participantului si formularele de inscriere care trebuie completate pentru inscriere.
 

Care sunt criteriile pe baza carora vor fi selectati participantii in proiect (primii 20) si apoi cei zece castigatori?
In prima faza a proiectului cei 20 de participanti la procesul de scriere a planului de afaceri vor fi selectati (din randul tuturor celor ce si-au depus candidatura) dupa  o serie de criterii. Acestea sunt, in ordinea relevantei lor in procesul de selectie:

• Motivatia participantilor si dorinta de implicare in procesul competitiv de planificare a afacerii - ne dorim sa identificam si sa sprijinim oamenii cei mai pasionati si motivati, cu abilitati de leaderi, deoarece credem ca pasiunea lor e un element important in succesul afacerilor sociale.

• Implicarea in prezent in activitati legale, cu impact financiar si/sau social inteles si masurat de participanti - vom selecta organizatii legal infiintate si inregistrate in Romania ce desfasoara activitati economice si/sau sociale cu impact semnificativ si care pot dovedi ca au o echipa puternica, stabila, un lider implicat in dezvoltarea organizatiei.

• Existenta unui istoric organizational sau personal legal, transparent si curat

• Existenta unei idei de afacere sociala.

Selectia celor 10 castigatori se va face pe baza planurilor de afaceri scrise si sustinute in fata unui comitet de investitie format din membrii echipei Petrom, membrii echipei NESsT si alti specialisti din domeniul afacerilor si al economiei sociale. Criteriile folosite pentru aceasta selectie finala sunt:

• Sustenabilitatea afacerii sociale si impactul in comunitate - ele trebuie sa fie modele sustenabile financiar, sa angajeze persoane din comunitate (minim doua persoane excluzand fondatorul), sa le faciliteze acestora accesul la venituri suplimentare si piete de desfacere (in cazul producatorilor locali, de exemplu), sa valorifice resursele si potentialul comunitatilor.

• Viabilitatea - domeniile de activitate ale intreprinderilor sociale trebuie sa fie viabile, realizabile in comunitatile alese cu resursele umane si materiale de care dispun acestea. Vor fi preferate intreprinderi sociale bazate pe un model simplu, cu rezultate usor de masurat, care raspund nevoilor din comunitatile respective si au potential de crestere in detrimentul celor care se bazeaza pe modele mai abstracte si mai indepartate de cererea de pe piata.

• Implicarea echipei si angajamentul pe termen lung - ne-am propus ca intreprinderile sociale castigatoare sa fie durabile in timp, credem ca este relevant ca acestea sa fie conduse de echipe motivate, creative si dedicate schimbarii durabile in comunitati. La finalizarea acestui proiect, dorim ca aceste echipe sa fie capabile sa dezvolte in continuare intreprinderile sociale si sa inteleaga nevoile de pe piata, sa fie capabile sa raspunda / sa se adapteze acestor nevoi, sa fie orientate catre client, sa pastreze impactul social ca principalul factor motivational al afacerii, sa asigure/atinga stabilitatea financiara, sa initieze proiecte similare sau sa motiveze si sa asiste dezvoltarea altor intreprinderi sociale.
 

Care este rolul fiecarei parti in derularea programului? (rolul Petrom si rolul NESsT)
Fabricat in Tara lui Andrei este un proiect Petrom realizat in parteneriat cu NESsT Romania.

Din dorinta de a crea locuri de munca, Petrom ofera sprijin financiar si asistenta tehnica cu ajutorul partenerului sau NESsT - pentru a infiinta 10 afaceri sociale in comunitatile mentionate. Ne dorim ca aceste 10 afaceri sociale sa fie modele de succes si exemple de urmat si pentru alte comunitati din tara care vor sa se dezvolte durabil. Acesta este scopul pentru care muncim impreuna.

Colaborarea dintre Petrom si NESsT cuprinde toate aspectele organizarii si promovarii acestei competitii. Impreuna am pregatit aceasta competitie, ne-am deplasat in cele 28 de comunitati pentru a lua pulsul acestora si am lansat proiectul. In urmatoarele 2 saptamani vom merge sa ne intalnim cu cei interesati de afacerile sociale, in 5 dintre cele mai importante orase din tara  (Craiova, Bucuresti, Constanta, Bacau si Oradea) in ideea de a-i informa cat mai in detaliu si a-i incuraja sa se inscrie in competitie. Si tot impreuna vom trage linie dupa 2 ani de proiect pentru a ne bucura, alaturi de locuitorii comunitatilor unde au fost dezvoltate afacerile sociale, de succesul acestora. 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

Interviu realizat de Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.