Cum se fac economii si taieri de costuri in firme


Dragos Cabat, Managing Partner la Financial View, spune ca in primele opt - noua luni din 2009 cele mai multe companii au redus cheltuielile fara sa aiba o abordare strategica (au renuntat la angajati, au redus stocurile si au scazut multe cheltuieli cu impact pe termen scurt asupra profitabilitatii sau si-au reevaluat portofoliul de clienti).

 

Pavel Marculet, directorul Omicron Consulting, spune ca masurile de reducere a costurilor le-au permis firmelor sa functioneze la limita de avarie si mai putin sa realizeze economii pe care sa le poata folosi pentru relansarea lor. Referitor la firmele care au facut economii, el spune ca este vorba de companiile care exporta produse, acestea fiind favorizate si de cursul de schimb euro/leu care s-a depreciat.

De asemenea, au reusit sa economiseasca companiile care intermediaza vanzarea en-gross de produse, in special cele agroalimentare, bauturi racoritare si bauturi usor alcoolizate (bere), deoarece acestea sunt de stricta necesitate.

O alta categorie de companii care au reusit sa economiseasca sunt cele din domeniul panificatiei, chiar daca pretul produselor a crescut in aceasta perioada. Fiind de stricta necesitate, consumatorii mentin in general consumul de produse de panificatie la niveluri similare cu cele dinaintea crizei. Plus ca in acest domeniu exista si un grad ridicat de nefiscalizare a veniturilor”, explica pentru startups.ro Pavel Marculet.

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, spune ca firmele care au reusit sa economiseasca au fost cele care aveau disponibilitati din perioada anterioara. Aceste companii reprezinta in jur de 5% din totalul celor 550.000 de IMM-uri din Romania. Nicolescu adauga faptul ca un numar mai mare de firme ar fi facut investitii daca se adopta de la inceputul anului masura de scutire a impozitului pe profitul reinvestit.

Pana la sfarsitul acestui an, companiile care au reusit sa introduca pe piata produse sau servicii de nisa vor fi cele care vor mai economisi.

Firmele din domeniul serviciilor si cele din industriile cele mai performante, cu valoare adaugata mare, vor fi primele care pot iesi din criza, in special daca au contracte de export cu parteneri puternici din Uniunea Europeana”, spune pentru startups.ro Dragos Cabat.


Cum s-a taiat din costuri pana acum
Stoparea angajarilor si a cresterii salariilor, concedierile si eliminarea cheltuielilor cu formarea profesionala continua a salariatilor sunt unele dintre masurile adoptate de firme in primele opt - noua luni ale anului pentru a taia din costuri.

Companiile care nu au disponibilizat personal au eliminat unele sporuri si facilitati (tichete de masa, tichete de vacanta, premii), iar altele chiar au redus salariile pentru a nu disponibiliza pesonalul”, mai spune Pavel Marculet.

Renuntarea la colaboratori si la servicii de intermediere pentru afacere au fost alte masuri de reducere a costurilor.

In majoritatea companiilor, cheltuielile cu personalul reprezinta un procent scazut in totalul cheltuielilor operationale, in general intre 15% - 25%, de aceea economiile inregistrate pe seama reducerii cheltuielilor cu personalul sunt mai putin semnificative”, subliniaza Pavel Marculet.

Alte masuri de reducere a costurilor au fost eliminarea costurilor de cercetare si inovare, eliminarea sau diminuarea cheltuielilor cu publicitatea si promovarea si reducerea participarii la evenimente de informare, cu plata, in domenii de interes (fonduri europene, modificari legislative, modalitati de iesire din criza etc.).


Noi masuri pentru scaderea costurilor
Reproiectarea proceselor afacerii este una din masurile pe care companiile le mai pot lua pana la sfarsitul acestui an, pentru a taia din costuri. Scopul acesteia este de a continua doar activitatile care aduc profit si de a ajusta procesul de productie, in directia concentrarii pe produsele si serviciile pentru care exista o baza de clienti "sanatosi" financiar.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Masurile de reducere a costurilor luate de firme in primele trei trimestre din acest an nu au avut mare succes, abordarea nefiind strategica.
Exportatorii, retailerii de produse de stricta necesitate (agroalimentare, panificatie, bauturi racoritare si bauturi usor alcoolizate)  sunt firmele care au reusit sa reduca din costuri si sa faca economii in primele opt - noua luni ale anului.
Firmele care inoveaza, care s-au pozitionat pe o anumita piata si cele din domeniul serviciilor vor reusi sa mai economiseasca pana la sfarsitul anului.
Reducerea costurilor de orice tip cu personalul, a celor pentru cercetare, a celor pentru promovare si participarea la evenimente sunt principalele masuri de reducere a costurilor luate de firmele in primele trei trimestre ale anului.
Reproiectarea proceselor afacerii, introducerea procedurilor de planificare a resurselor si de calculare a costurilor unitare, identificarea cheltuielilor secundare, precum si optimizarea cantitativa si calitativa a stocurilor sunt masurile pe care firmele ar trebui sa le introduca pana la sfarsitul anului.
Pentru a completa masurile de reducere a costurilor companiile ar trebui sa continue sa isi prioritizeze platile, daca nu au facut-o pana acum.
Depozitele bancare au fost destinatia economiilor facute de firme in primele opt - noua luni ale anului.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii