De ce isi lanseaza romanii propria afacere?


Unii antreprenori sunt motivati de dorinta de a pune in aplicare o idee. Altii isi doresc mai multi bani sau mai mult timp liber. Exista si afaceri lansate de persoanele care vor sa renunte la statutul de angajat sau ca solutie in cazul in care cineva isi pierde locul de munca.

 

Au descoperit o noua nisa de piata sau o oportunitate
Printre principalele motive enumerate de consultanti se afla identificarea unei oportunitati sau nise de piata, in urma unei calatorii facute de antreprenor in afara tarii. Acesta fie incearca sa replice afacerea vazuta in strainatate, fie sa beneficieze de segmentul de piata descoperit.

"Oamenii identifica acest gen de oportunitati si incearca sa le plieze la specificul local si sa gestioneaze o afacere de genul acesta in zona in care activeaza", spune pentru startups.ro Eusebiu Burcas, Director Executiv la De Klausen Consult.

Afacerile pot porni si de la intentia de a satisface nevoile de consum ale unor parteneri cu care deja exista relatii de colaborare, a unor noi cerinte ale mediului economic generate de mediul legislativ (n.red. - obligativitatea certificarii termice a cladirilor) sau schimbarea comportamentului diverselor categorii de clienti (n.red. - retelele sociale online, evenimente de networking).

Arian Bucica spune ca o oprtunitate de afaceri poate fi legata si de faptul ca in anumite domenii, antreprenorii stiu ca vor gasi mai usor resurse umane pentru proiectele pe care le au in minte si atunci se apuca de afacere (de exemplu, daca afla ca o parte dintre prieteni sau cunostinte au ramas fara un loc de munca).

Anda Racsa, Manager General la ABC Training Consulting, spune ca, in cazul afacerilor lansate pe baza identificarii unei oportunitati, motivele initierii afacerii trebuie sa fie foarte bine clarificate, astfel incat sa se poata evalua viabilitatea afacerii pe termen scurt, mediu si lung.

Adrian Bucica, Consultant la Compass Consulting, spune ca viitorii antreprenori pot observa sau cunoaste nise de piata unde este foarte important ca firmele sa fie flexibile, in timp ce marile companii nu pot face asta.

Daca afacerea se bazeaza pe identificarea unei nise noi de piata, conteaza mult noutatea si potentialul de crestere a noului domeniu, precum si adaptarea ofertei de produse si servicii la nevoile clientilor.

"Exista riscul pierderii focusului pentru valorificarea oportunitatii de afaceri pe termen mediu si lung", spune pentru startups.ro Anda Racsa.

Marian Manolache, Managing Director la Skill Team Consulting & Training, spune ca o capcana este neexploatarea rapida  a oportunitatii identificate, cu dezavantajul ca aceasta poate fi descoperita si de altii si, de aici, apare concurenta.

Eusebiu Burcas adauga la riscurile acestor afaceri: lipsa de experienta, inexistenta informatiilor despre piata si despre comportamentul clientilor sau consumatorilor in acea piata, precum si lipsa de interes a investitorilor potentiali pentru afaceri in domenii noi.

"Cand te duci pe o nisa sau o oportunitate, pe piata nu exista informatii despre comportamentul consumatorilor si antreprenorii se arunca cu capul inainte, fara sa faca o cercetare de piata si, din pacate, majoritatea se soldeaza cu esecuri dureroase", spune Eusebiu Burcas.

Pentru a evita aceasta situatie se poate prelua o franciza.


Au experienta profesionala intr-un anumit domeniu de activitate
"Pe langa experienta profesionala dobandita intr-un anumit domeniu de activitate, intreprinzatorul trebuie sa aiba abilitati de antreprenor (viziune si mult curaj), abilitati de manager (sa poata gestiona diverse activitati si resurse ) si abilitati de vanzator (sa contacteze clientii, sa prezinte si sa vanda produse si servicii)", spune Anda Racsa.

Marian Manolache spune ca in aceste situatii o capcana este aceea ca antreprenorul specialist sa devina managerul afacerii sale si, luandu-se cu treburile si cu tensiunile date de activitatea de manager, sa nu mai poata aloca timp si energie ca specialist.


Vor sa puna o idee in aplicare
O idee se poate transforma in afacere doar daca satisface o nevoie reala de consum, exista o estimare a cererii de consum pe piata tinta si o oferta clara de produse si servicii, cu caracteristici, avantaje si beneficii.

Anda Racsa mentioneaza ca in acest caz unul dintre riscuri este subevaluarea resurselor necesare pentru a sustine afacerea pe termen mediu si lung.

Capcana este sa te plictisesti de idee inainte de a ajunge cu ea la success”, adauga Marian Manolache.  


Vor sa renunte la statutul de angajat
Cei care renunta sa mai fie angajati au ca principale motive nemultumirea privind politica de resurse umane a companiei si modul in care se inteleg cu una sau mai multe persoane de managementul firmei.

"Ei vad faptul ca business-ul in care lucreaza poate fi o afacere, pe care o pot gestiona singuri mai bine decat o face angajatorul lor", spune Eusebiu Burcas.

In cazul acestor antreprenori, succesul este influentat de cat de bine cunosc afacerea, cat de mult lucruri stiu despre clienti si modul in care acestia iau deciziile de cumparare.


Si-au pierdut locul de munca
Anda Racsa spune ca in actualul context al mediului de afaceri, influentat de incertitudinea viabilitatii firmei sau de pierderea locului de munca, multe persoane se gandesc ca lansarea unei afaceri este o alternativa pentru a desfasura o activitate si pentru a obtine bani.

Cei care fac asta trebuie sa dea insa dovada de curaj, stapanire de sine, orientare spre client si atingerea rezultatelor, precum si sa aiba resursele necesare pentru a derula si sustine afacerea.

Eusebiu Burcas nu crede ca exista factori favorizanti in aceasta situatie, deoarece persoana respectiva nu are in minte oportunitatile si viziunea necesara unui antreprenor, ci vede lucrurile din perspectiva de angajat si nu poate schimba paradigma.

"Din perspectiva mea, programele guvernamentale de tipul celor de reconversie a somerilor sunt un fel de frectie la un picior de lemn din considerentul ca acestor indivizi trebuie sa li se deschida paradigma de a face afaceri, pentru ca majoritatea dintre ei considera ca a fi patron inseamna a fi exploatator si a stoarce fara mila forta de munca", explica Eusebiu Burcas.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Printre cele mai importante motive de a incepe o afacere se numara
identificarea unei oportunitati sau nise de piata, dorinta de a renunta la statutul e angajat, pierderea locului de munca, dorinta de a avea mai multi bani sau mai mult timp liber.
In cazul persoanelor care incep o afacere pentru ca au experienta intr-un domeniu de activitate, o capcana este aceea ca antreprenorul specialist sa devina managerul afacerii sale si sa nu mai poata aloca timp si energie ca specialist.
Eusebiu Burcas nu crede ca exista factorii favorizanti in cazul in care cei disponibilizati incep o afacere pe cont propriu, deoarece persoanele respective nu au in minte oportunitatile si viziunea necesara unui antreprenor, vad lucrurile din perspectiva de angajat si nu pot schimba paradigma.
Resursele umane, pregatirea echipei manageriale, planul de afaceri, marketingul, cunoasterea pietei, sistemul de raportare si de urmarire a performantelor financiare, precum si increderea antreprenorului in ideea de afaceri se numara printre factorii care influenteaza reusita unei firme.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii