Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Unul dintre riscuri este ca resursele materiale sau financiare sa fie insuficiente pentru a sustine noua afacere si astfel situatia financiara a intreprinzatorului care si-a pierdut locul de munca se deterioreaza si mai mult.
"Multe persoane nu constientizeaza mediul (cu avantajele si riscurile specifice) in care isi desfasoara activitatea ca angajat si ca intreprinzator. Ca angajat al unei organizatii faci parte dintr-un sistem care deja functioneaza - mai bine sau mai putin bine, dar ca intreprinzator trebuie sa-ti creezi propriul sistem intern de organizare si functionare a activitatii si trebuie sa mentii permanent relatia cu clientii si furnizorii. Acordul si sustinerea din partea familiei sunt foarte importante pentru demararea unei afaceri in acest context", explica Anda Racsa.
Alta problema in cazul afacerilor incepute din acest motiv este ca persoana respectiva sa se plateasca in primul rand pe ea insasi. Eusebiu Burcas spune ca cei care procedeaza asa isi decapitalizeaza afacerea si sigur isi vor atrage falimentul.
Marian Manolache mentioneaza si riscul ca antreprenorul fost angajat sa creada ca a avea propria firma inseamna sa nu mai munceasca sau sa continue sa munceasca de unul singur, astfel ca afacerea va deveni curand o munca foarte prost platita.
Vor sa castige mai multi bani
In acest caz, succesul poate veni de la faptul ca exista un obiectiv financiar clar stabilit pentru afacere.
Consultantii considera insa ca doar dorinta de a face bani nu este suficienta pentru a incepe o afacere si ca, de obicei, o astfel de firma este de tip tranzactional si/ sau speculativ.
Factorii defavorizanti sunt concentrarea prea mare pe partea financiara in dauna clientilor, astfel ca afacerea nu se mai adapteaza la cererea de pe piata, acest lucru ducand la decapitalizarea firmei.
"Dorinta mare de bani limiteaza capacitatea de investitie, gasirea de oportunitati si, evident, de dezvoltare a afacerii, pentru ca pe antreprenor il va interesa sa isi scoata in fiecare luna din afacere 1.000 sau 5.000 de euro ca sa se duca in excursie, astfel ca isi decapitalizeaza afacerea. Este exercitiul pe care il vedem in jurul nostru in majoritatea companiilor mici si mijlocii din Romania. Oamenii nu inteleg faptul ca atunci cand intra in antreprenoriat isi asuma responsabilitatea ca vor plati salarii, impozite, taxe si abia apoi dupa aceea, daca mai raman ceva bani, isi vor plati lor partile sociale sau dividende. Vei munci pentru bani, ori afacerile trebuie sa munceasca pentru clienti, iar banii sunt consecinta si nu scopul afacerii", explica Eusebiu Burcas.
Vor sa aiba mai mult timp liber
"Lansarea, dezvoltarea si mentinerea unei afaceri pe piata este o provocare continua, 24 ore/zi, 365 zile/an", precizeaza Anda Racsa.
Eusebiu Burcas spune ca daca doresti sa discuti telefonic cu un antreprenor roman, poti suna la birou dupa ora 18.00 si sunt sanse maxime sa-l gasesti acolo si ca, in momentul in care ti-ai setat afacerea ti-ai amanetat, in primul rand, timpul si, apoi, modul in care relationezi cu cei din jur.
Marian Manolache adauga ca o capcana este sa uiti de ce ai facut aceasta afacere.
Pentru a avea mai mult timp liber, antreprenorii trebuie sa dezvolte un sistem al afacerii si sa o organizeze foarte bine. De asemenea, firma nu trebuie sa aiba niciun fel de probleme, trebuie sa fie profitabila si sa nu aiba dificultati de finantare.
Factori care influenteaza reusita
"Indiferent de factorul declansator, important este ca <lansarea la apa> sa fie facuta pornind de la o evaluare realista a sanselor de succes - cunoasterea nisei sau industriei, set de contacte potentiali clienti, un minim de resurse financiare necesare pentru cateva luni de activitate. Un antreprenor insa niciodata nu va face analize foarte detaliate - mai ales de riscuri - caci in general se va <speria> si va renunta, dar un anumit echilibru trebuie sa existe”, spune Adrian Bucica.
Printre factorii care influenteaza succesul unei afaceri se numara:
• resursele umane: este nevoie de o cunoastere a domeniului de activitate, un set de detalii tehnice, pe care antreprenorul trebuie sa le stie sau sa stie cu cine sa lucreze si cum sa verifice ceea ce lucreaza altcineva;
• motivarea si pregatirea echipei;
• echipa manageriala care va prelua din atributiunile antrentreprenorului odata cu cresterea afacerii;
"Partea buna este ca multi antreprenori stiu ca le trebuie angajati. Partea proasta este ca structura echipei afacerii si alegerea oamenilor este de multe ori gresita. Multi antreprenori, atunci cand ii intreb daca au fise de post si organigrama firmei imi raspund: <Ce ne trebuie noua organigrama? Suntem cativa oameni si ne cunoastem foarte bine. Sa nu complicam lucrurile ca nu suntem corporatie>. Intreb: <Nu esti, dar vrei sa ajungi corporatie?> Invariabil raspunsul este <DA>. <Atunci trebuie sa te comporti deja ca si o mare corporatie si sa ai o organigrama>", mai spune Marian Manolache.
• numele companiei;
• planul de afaceri - ajuta la identificarea resurselor necesare si a rezultatelor estimate pentru diverse perioade de derulare a afacerii;
"Partea buna a unui plan de afaceri este ca stii unde esti in dezvoltarea afacerii tale si ce trebuie sa modifici pentru a ajunge mai repede sau pentru a ocoli un obstacol. Multii antreprenori incep imbatati de entuziasm si de grandoarea ideii si ratacesc toata viata de antreprenor in cautarea succesului companiei, tragand si <greutatea> lipsei planului de afaceri", spune Marian Manolache.
• marketingul;
"Un antreprenor trebuie sa gandeasca si cum sa se promoveze pentru a castiga contracte sau lucrari si dupa ce <termina cu cercul de cunoscuti> (n.red. - dupa primele doua - trei contracte, pornite de la cunoasterea catorva clienti)", detaliaza Adrian Bucica.
• cunoasterea pietei;
• sistemul de raportare si de urmarire a performantelor finaciare;
• increderea in ideea sau afacerea respectiva.
Marian Manolache precizeaza ca partea buna este ca antreprenorul are, de obicei, incredere in afacerea respectiva, insa ignora ceilaltii factori importanti pentru a avea succes.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Printre cele mai importante motive de a incepe o afacere se numara identificarea unei oportunitati sau nise de piata, dorinta de a renunta la statutul e angajat, pierderea locului de munca, dorinta de a avea mai multi bani sau mai mult timp liber.
In cazul persoanelor care incep o afacere pentru ca au experienta intr-un domeniu de activitate, o capcana este aceea ca antreprenorul specialist sa devina managerul afacerii sale si sa nu mai poata aloca timp si energie ca specialist.
Eusebiu Burcas nu crede ca exista factorii favorizanti in cazul in care cei disponibilizati incep o afacere pe cont propriu, deoarece persoanele respective nu au in minte oportunitatile si viziunea necesara unui antreprenor, vad lucrurile din perspectiva de angajat si nu pot schimba paradigma.
Resursele umane, pregatirea echipei manageriale, planul de afaceri, marketingul, cunoasterea pietei, sistemul de raportare si de urmarire a performantelor financiare, precum si increderea antreprenorului in ideea de afaceri se numara printre factorii care influenteaza reusita unei firme.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 13 Aprilie 2010 la ora 01.23