De ce isi vor antreprenorii compania inapoi dupa vanzare


In ultimii doi - trei ani, antreprenorii au devenit interesati sa-si rascumpere companiile vandute inainte de aceasta perioada. Principalul motiv este pretul de rascumparare al actiunilor, care este mai mic decat la vanzare si are potential de crestere.

 

Mihai Pop, Partner la Osprey Partners spune ca exista doua situatii de rascumparare: cea in care noul proprietar a fost inainte fondator si a doua cand echipa de management, care este de mult timp in business, cumpara compania. In situatia de management buyout (MBO), antreprenorii cumpara pentru ca vor sa se ocupe operational de companie.

In tarile occidentale, ambele situatii sunt des intalnite, existand o practica in fuziuni si achizitii.


Care sunt motivele rascumpararii
Cornel Fumea, directorul Transactions&Restructuring - Corporate Finance la KPMG Romania, spune pentru startups.ro ca un antreprenor care isi rascumpara compania, sau o parte din ea, isi poate crea un avantaj, daca exista un potential de crestere in viitor, care sa se materializeze intr-un randament al capitalului investit peste media pietei.

Mihai Pop adauga faptul ca rascumpararile sunt ceva mai frecvente cand cel care rascumpara compania poate spune ca intelege mai bine business-ul decat proprietarul actual si o ia la un pret bun, pentru ca stie ce sa faca pentru a-i creste valoarea.

"Rascumpararile din ultimii doi - trei ani se fac pentru ca unii vanzatori au nevoie de bani cat se poate de repede sau exista o problema. Aceste rascumparari se mai fac si in perspectiva faptului ca preturile sunt ceva mai bune si antreprenorii percep companiile prost administrate, din cauza crizei sau din alta cauza, si cred ca ei ar putea face o diferenta, respectiv sa obtina un pret bun acum la cumparare, astfel incat in viitor, din business sau din revenirea economiei, sa creasca valoarea companiei", detaliaza Mihai Pop.

Eugen Voicu, presedintele societatii de administrare a investitiilor Certinvest, spune ca tocmai acesta este unul dintre motivele pentru care antreprenorii ar trebui sa se gandeasca sa-si rascumpere compania.

"Rascumpararea companiei depinde mult de la o companie la alta, de la o industrie la alta, de la un moment la altul. Insa, daca un antreprenor vede o directie de crestere a companiei, in afara sistemului agreat de actionari, momentul este potrivit si, mai ales, daca isi doreste sa isi continue visurile prin compania careia i-a dat viata odata, (rascumpararea) poate fi o alegere foarte inspirata", spune pentru startups.ro Eugen Voicu.

Acum aproximativ patru ani, Eugen Voicu si fondul de investii Romanian - American Enterprise Fund (RAEF) isi vindeau participatiile la Certinvest care Aviva Investors, numele companiei devenind Aviva Investors Romania. Anul trecut, in septembrie, Eugen Voicu a finalizat rascumparea de la Aviva, iar de la inceputul lui noiembrie 2010 compania a revenit la denimirea Certinvest.

Mihai Pop mentioneaza ca exista situatii in care actualul proprietar ar putea obtine un pret mai bun daca vinde compania in piata si nu accepta rascumpararea de catre antreprenorul - manager. Cu toate acestea, actualul proprietar accepta rascumpararea, pentru ca antreprenorul - manager spune ca pleaca din firma, daca nu ii este vanduta lui compania.

"Situatiile de rascumparare sunt ceva mai dese acum, pentru ca firmele au mers mai prost si, in general, cand sunt mai multi oameni <la o masa> (n.red. - parteneri), cultural, in Romania, se cearta si, daca s-au certat, se ajunge la vorba <ori tu, ori eu>. Daca s-au certat rau, norocul este ca una dintre parti sa aiba bani si sa poata cumpara inapoi, la un pret cat de cat convenabil, partea celuilalt", explica Mihai Pop.

Cristian Nacu, Partner si directorul reprezentantei din Romania a fondului de investitii Enterprise Investors, spune pentru startups.ro ca pentru antreprenori nu merita sa-si rascumpere business-ul de la fondurile de investitii, daca aceasta este intentia (n.red. - pe care o au la inceput, cand vand catre un fond de investii).

"In acest caz, sa rascumpere de la noi ar fi cel mai scump imprumut pe care il pot lua (n.red. - antreprenorii). Ideea este sa construim ceva impreuna ca dupa aia sa vindem impreuna unui tert, fie piata de capital, fie strategic", mai spune Cristian Nacu.  


Rascumpararea Certinvest
Eugen Voicu spune ca ideea de a-si rascumpara compania pe care a fondat-o acum 16 ani i-a venit in decembrie 2009.  

"A fost o decizie care avea mult sens: compania din Romania avea un alt model de business fata de celelalte companii din grup, si, la fel ca piata in ansamblu, marimea activelor administrate local era cu mult in urma celor administrate de celelalte companii din grup, cum sunt cele din Franta, Marea Britanie sau Polonia, tari in care penetrarea fondurilor de investitii este mult mai mare. Astfel, atunci cand le-am propus actionarilor ideea de management buyout, raspunsul a fost pozitiv", explica Eugen Voicu.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
In ultimii doi - trei ani, antreprenorii au devenit interesati sa-si rascumpere companiile, vandute inainte de aceasta perioada.
Principalul motiv este pretul de rascumparare al actiunilor, care este mai mic decat la vanzare si au potential de crestere.
In general, antreprenorii care-si rascumpara compania lucreaza de mult timp in companie, au ramas managerii acesteia dupa vanzare, indiferent daca mai sunt sau nu actionari, si nu se inteleg cu actualul proprietar in privinta strategiei de dezvoltare a companiei.
Daca antreprenorul ramane si actionar si manager in companie, conditiile de a rascumpara compania depind de clauzele din contractul de vanzare-cumparare.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii